Boka resa via Kiwi.com?

28 apr. 2018 15:26
Visningar: 10223
Hej!
Sitter och planerar sommarens resor för mig och min sambo. Inga charterresor, utan hotell och flyg separat.
Något som gjort mig fundersam gällande Kiwi är att de skriver i informationen mellan flygplansbyten om det är flygbolaget eller Kiwi som står för garantin vid förseningar eller inställda flyg.

Bokar jag våra resor via Kiwi så har vi ju den Kiwi-garantin (råder delade meningar om den) men om jag istället bokar genom Reseguiden så är återförsäljaren ibland Supersavertravel eller Travelstart och allt vad de heter. Supersavertravel skriver att de inte ansvarar för tidtabellsändringar eller inställda flyg.
Reseguiden säljer åt Kiwi också men dessa resor är inte alltid det billigaste alternativet. Kan man verkligen bli lämnad i sticket på en flygplats utan att få pengar tillbaka eller ny flygbiljett?

Tänkte även kolla om någon vet om man måste ordna Visum till Egypten via ambassaden i förväg eller om man kan köpa ett turist-visum på flygplatsen i Sharm el Sheikh? Vi kommer som sagt inte åka charter - då man annars betalar för visumet i samband med bokningen.

Tacksam för svar!
28 apr. 2018 16:00 (redigerad)
Har inte bergkoll på kiwi.com, men har svårt att se att de skiljer sig från andra nätresebyråer. Det är alltså flygbolaget som är skyldiga till att ta er från A till B och ansvarar för förseningar och inställda flyg, resebyrån säljer i princip bara biljetten till dig. Och om du självmant vill boka om etc är det dem du ska vända dig till.
Reseguiden säljer inte nånting, de jämför bara priser.

Är osäker på om du kan fixa visum på plats. Vi i check-in brukar i alla fall kolla visum redan vid avresan.
Av Emn91
28 apr. 2018 16:31
Jag har inga personliga erfarenheter med Kiwi.
Men för 2 veckor sedan (ganska exakt) flög jag från Orlando till Copenhagen, flyget var nästan 3 timmar försenad. Satt brevid en Amerikan på planet som jag snackade med en hel del, han skulle vidare till österiket via berlin, men skulle missa planet. (jag själv missade mitt flyg vidare till stockholm, men via kontakt med norwegian på messenger så bokade dem mig på annat flyg till stockholm, innan jag hade avgått från orlando).
Denna Amerikan iaf hade bokat med Kiwi, och de skulle tydligen även fara till Stockholm och därifrån byta mot Berlin.
Väl vid gate:n så bad dem han att kontakta Kiwi för att omboka sig.
Vad jag vet så kom han ej med på detta plan. Antar Kiwi fixade det tillslut men ifall han hade bokat direkt med norwegian hade han nog fått hjälp direkt likt jag fick.

Själv köper jag direkt nu från flygbolaget, speciellt ifall man har anslutna flyg, men det är nog för jag också är nervös ifall försening och sådana problem om man dessutom har olika flygbolag m.m
Av Birgere
28 apr. 2018 16:48
Har man köpt en genomgående biljett vilket du nog hade med Norwegian så är det flygbolaget som ansvarar för att du kommer vidare oberoende om du köpt biljetten via en nätresebyrå eller via flygbolaget.
Har du däremot köpt en resa av en resebyrå som består av olika bokningsnummer (ej genomgående biljett) så är det resebyrån som får ta ansvaret om du missar flyg. Har du köpt biljett vid olika tillfällen så ligger ansvaret på dig själv.
Din Amerikan hade säkert separata biljetter då Norwegian inte flyger mellan Berlin o Österrike.
28 apr. 2018 17:08
Exakt och Kiwi är väl bolaget som just gjort det till sin grej att sätta ihop resor med separata bokningar (erbjuder resor som egentligen inte finns genom att kombinera själv). Man har alltså inte samma rättigheter om man köper en sån resa. (de säljer ju förmodligen normala resor också)
16 maj 2018 21:06
Citerat från Worldofmarie:
Är osäker på om du kan fixa visum på plats. Vi i check-in brukar i alla fall kolla visum redan vid avresan.
När jag söker på nätet verkar det som att det ska gå att få ett "sinai-only" visum på plats, endast som en stämpel i passet, på flygplatsen i Sharm el Sheikh. Hur gör ni vid check-in om personer som ska med flyget inte har visum då i förväg? Egyptiska ambassaden var då inte lätt att få tag på kan jag säga.. Ingen lycka än.

Precis som Floridasidan skrev så verkar Kiwi sätta ihop resor som egentligen inte finns genom att kombinera ett flyg till land A för att sedan ta ett annat flyg till land B. Då är det ju bra att den Kiwi-garantin finns som då ska hjälpa resenärerna vid försenade eller inställda flyg. Vi reser i mitten på juli vilket är efter turistsäsongen så jag har inte hittat något direktflyg.
Av Demi33
16 juli 2020 23:47
Hej allihopa , jag ville berätta lite om kiwi så att ni ska inte bli en av deras victims som mig .Bokat biljett till grekland genom kiwi för 14 augusti jag skulle flyga från Arlanda-Berlin å sen Berlin-kefalonia resultatet flyget Arlanda -berlin å kefalonia berlin-arlanda inställd .Försöker 3 dagar kontakta kiwi dem lägger på luren dem svarar inte på emails å plötsligt kollat en sida på fb victims of kiwi där ni kan läsa vilket oseriös resbyrå är de å att det finns ingen chans att få pengar tillbaks .Vara försiktig med kiwi för att jag har precis förlorat 7000kr .
17 juli 2020 00:44
Citerat från Demi33:
Hej allihopa , jag ville berätta lite om kiwi så att ni ska inte bli en av deras victims som mig .Bokat biljett till grekland genom kiwi för 14 augusti jag skulle flyga från Arlanda-Berlin å sen Berlin-kefalonia resultatet flyget Arlanda -berlin å kefalonia berlin-arlanda inställd .Försöker 3 dagar kontakta kiwi dem lägger på luren dem svarar inte på emails å plötsligt kollat en sida på fb victims of kiwi där ni kan läsa vilket oseriös resbyrå är de å att det finns ingen chans att få pengar tillbaks .Vara försiktig med kiwi för att jag har precis förlorat 7000kr .
Håller med helt. Undvik kiwi.com under alla omständigheter! De sätter ihop biljetter till höger och vänster och låter kunden tro att den bokat sammanhängande biljett, vilket kan innebära att man måste hämta ut bagaget halvvägs och risk att bli avvisad för att visum saknas.
Service erbjuds inte heller i någon omfattning.
Av Birgere
17 juli 2020 11:29
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Demi33:
Hej allihopa , jag ville berätta lite om kiwi så att ni ska inte bli en av deras victims som mig .Bokat biljett till grekland genom kiwi för 14 augusti jag skulle flyga från Arlanda-Berlin å sen Berlin-kefalonia resultatet flyget Arlanda -berlin å kefalonia berlin-arlanda inställd .Försöker 3 dagar kontakta kiwi dem lägger på luren dem svarar inte på emails å plötsligt kollat en sida på fb victims of kiwi där ni kan läsa vilket oseriös resbyrå är de å att det finns ingen chans att få pengar tillbaks .Vara försiktig med kiwi för att jag har precis förlorat 7000kr .
Håller med helt. Undvik kiwi.com under alla omständigheter! De sätter ihop biljetter till höger och vänster och låter kunden tro att den bokat sammanhängande biljett, vilket kan innebära att man måste hämta ut bagaget halvvägs och risk att bli avvisad för att visum saknas.
Service erbjuds inte heller i någon omfattning.
Tyvärr måste jag hålla med Marie här. Kiwi är ökända i världen om att sätta ihop omöjliga biljetter och noll service.
Av Ntm
17 jan. 2023 13:42
WARNING - never use KIWI, the company is a fraud and you will not be able to get your money back once you have paid them!
There should be an option to not even give a single star on Trustpilot - KIWI deserves exactly zero stars...
Our story:
We paid in 2022 +7.000,- SEK for flight tickets to a summer weekend in Budapest (from Friday to Monday), which is a lot of money for us.
A couple of weeks after we have paid KIWI in full we are informed by KIWI that the flights are changed.. The new departure is the day before and arrival home is the day after what we had planned and paid for. As we due to work, need for extra hotels etc are unable to travel on those days we have to refuse this change.

Guess what then happens... Instead of being refunded the amount we had paid for the tickets (+7000 SEK) we get a message from KIWI that we are provided socalled Kiwi point to use within 2 years w a value off app 100 sek!!!
Obviously I was the sucker this time.... please anyone out there - don't make the same mistake I did...
17 jan. 2023 18:15
Visum går att fixa på flygplatsen i Egypten, i somras hade jag fixat innan men inte min sambo , var jättelätt att köpa på flygplatsen, kanske runt 30 euro (dom föredrog euro som det verka), men kön till att köpa visum var lååååång och dom hade inte speciellt bråttom personalen. Men att stå i kö är inget problem, man får vänta :)
Sen när vi skulle gå i passkontrollen fick vi en blankett att skriva i vilket hotell vi ska på bo, antal dagar etc.
Tror vi stod i den kön över en timme, folk tog sån tid på sig att fylla i blanketten.
Men så funka det Hurghada iaf :) förstått det som att det funkar lika på alla turistorter i Egypten
18 jan. 2023 13:47
Kan återkoppla nu, sisådär 5 år senare haha.. Jag bokade resorna via Kiwi och vi stötte ganska snabbt på problem med förseningar. Vi flög från Arlanda till Köpenhamn och vidare till Neapel. Vid det laget var allt så försenat så vi missade sista flyget till Sharm el sheikh. När jag kontaktade Kiwi då (2018 alltså) så blev jag otroligt fint bemött och vänligt tilltalad. Vi blev bokade på nästa flyg (behövde inte göra detta själv) nästkommande morgon och Kiwi ersatte oss för boende under den natten. Inga som helst svårigheter. Efter vår vistelse i Egypten skulle vi vidare till Sicilien, även här fick vi vänta på ett försenat flyg och jag kontaktade Kiwi för att förvarna att vi kanske behöver deras hjälp igen. Tror vi klarade oss från det men de uppmuntrade hela tiden till ny kontakt när som helst. Tråkigt om deras service förändrats sedan dess..

Gällande visum så minns jag inga svårigheter kring det heller. Precis som Sara skriver gick det att fixa på flygplatsen för en slant, tror inte vi stod i någon nämnvärd kö ens men det beror väl på när man åker :).
30 jan. 2023 16:07
Hej, vad bra att det gick bra för er! Funderar själv på Kiwi men har en fråga till dem angående bagage. Dessvärre, det går ju inte att kontakta dem, och undrar hur du lyckades med det? Kanske man får kontaktuppgifter om man bokar?
30 jan. 2023 17:01
Citerat från Atjarnlund:
Hej, vad bra att det gick bra för er! Funderar själv på Kiwi men har en fråga till dem angående bagage. Dessvärre, det går ju inte att kontakta dem, och undrar hur du lyckades med det? Kanske man får kontaktuppgifter om man bokar?
Fundera inte, låt bli. Ingen bra idé att stötta sådana bolag.
Av Evoline
30 jan. 2023 19:05
Citerat från Atjarnlund:
Hej, vad bra att det gick bra för er! Funderar själv på Kiwi men har en fråga till dem angående bagage. Dessvärre, det går ju inte att kontakta dem, och undrar hur du lyckades med det? Kanske man får kontaktuppgifter om man bokar?
Om du inte kan kontakta de nu, hur lätt tror du att du kommer kunna kontakta de vid problem?
Köp direkt från flygbolagen, även om det kostar lite mer ibland.
27 feb. 2023 19:49
Kiwi tar mellanskillnad vid ändring och allt vid avbokning.
Betyg hos trustpilot 1,0 till 3,2 beroende på land.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kiwi.com

saxat från wikipedia:
Kiwi.com also offered refunds of only 10 euros to travellers who cancelled previously booked trips that had cost travellers thousands of dollars, drawing criticism

många tusen kunder har blivit blåsta på stora summor.:

min erfarenhet:

Kiwi anlitade flygbolaget för en resa, flygbolaget utförde ändringar i den planerade rutten till ett sämre alternativ.
Mellanskillnaden i biljettpris behöll kiwi. Flygbolaget erbjöd gratis att kunden skulle kunna ändra tillbaka, Men bara ifall det gjordes via kiwi. Kiwi tillät inte ändringen tillbaka. På så sätt tog kiwi värdet av mellanskillnaden mellan den ursprungliga rutten som jag betalade för och den billigare rutten som jag fick åka. Dessutom försökte kiwi återupprepade igång få mig att avboka hela resan vilket skulle gjort att kiwi fick alla pengar och jag stod utan resa och pengar men 10 euro. Jag fick acceptera ändringen vilket innebar 2 dygn på mellanlandning och 1 förlorad dag på resmålet inkl hotel och landa i fel land med lång transfere. Efteråt vill de påverka min recenssion via en liten gåva.