Boka med Budjet?

Av Ej
2 sep. 2010 13:20
Visningar: 6723
Har kollat in resa + hotell med Budjet.Är det någon som har erfarenhet av dom? Har tidigare bokat via supersaver o det har funkat bra.
Mvh Ej
2 sep. 2010 20:17
Det funkar, men räkna inte med någon större vilja att hjälpa till om ni har några speciella önskemål eller är i behov av att ändra något. Ofta är det bättre att antingen boka direkt hos flygbolagen eller någon resebyrå dit man kan gå eller ringa direkt om man har frågor i efterhand.
2 sep. 2010 21:38
Vi har bokat våra två biljetter till thailand i vinter med budjet. Gick hur bra som helst!
3 sep. 2010 08:29
Dromresan skriver drömmande: "Vi har bokat våra två biljetter till thailand i vinter med budjet. Gick hur bra som helst!"

Det är en sak att boka och betala, en annan är att säkerställa genomförandet och att vid problem eller konkurs av hotell, flygbolag, etc, känna trygghet inför resan........ eller vid ändringar av ankomstdag eller ombokning, etc ...... ....!!

Så min fråga: Hur kan du mena att du delar din erfarenhet genom att bara ha beställt en resa?

..... " Gick hur bra som helst!" ....????? Vad gick hur bra som helst??
3 sep. 2010 10:57
Jag tänker inte sätta mig och disskutera en massa med dig.
Vi bokade med dom. Bokningen funkade bra. Betalningen genomfördes rätt, fick biljetterna mailade till oss. Inga problem än så länge iaf.
Sen om det skulle uppstå något annat problem senare vet jag inget om. Men än så länge så har jag bara bra erfarenhet av dom. Dom har skött sig bra!
Av Hkn
3 sep. 2010 11:51
Budjet är TravelPartners varumärke för att sälja enbart flygresor (TravelPartner säljer även hotellnätter, hyrbilar och charter).

Jag har bokat via Budjet och TravelPartners och delar Dromresans erfarenhet – det går hur bra som helst. När det gäller ombokning så skiljer de sig inte ett dugg från andra som säljer flygbokningar på nätet.

Det du pratar om, Signal99, är något annat. Vill du att någon ska säkerställa genomförande, ha en back-up om hotellet går i konkurs etc... ja, då tyder det på att du behöver något annat än en nätresebyrå – du behöver en researrangör (alltså Ving, Apollo, Fritidsresor, Solresor, etc.) som tar ansvar för resan från avresa till dess att du landat hemma igen.

Och... det är kanske självklart, men med tanke på hur du utrycker dig, Signal99 – bokar du via SAS så kan hotellet gå i konkurs och SAS kommer inte att kunna göra mycket åt saken.

Allt jag vet efter att ha jobbet med den här sortens saker i några år: Många blandar ihop resebyråer och researrangörer. Det är förstås två olika sätt att ordna resa och vilket sätt du väljer är upp till vilken grundtrygghet du kräver när du är ute och åker:
- Vill du reda dig själv bokar du flygbiljett via nätresebyrå och ditt hotell på egen hand och fixar transfer och allt annat själv.
- Har du ett behov av att säkerställa saker så låter du en researrangör ta hand om alltsammans.

Kanske jag slår in helt vidöppna dörrar nu, så jag tänkte sluta föreläsa här.

Och för att återigen svara på Ejs fråga: Budjet har varit ett bra alternativ för mig med bra priser. Gick hur bra som helst.

Cheers,

:: håkan ::
6 sep. 2010 08:49
Precis som HKN också beskriver så är det fler kriterier än att "bara kunna köpa" en biljett och därefter "kunna betala" som avgör om en researrangör är seriös, trovärdig och trygg att anlita. Att därför fälla ett omdöme med utgångspunkt för de ovanstående kriterierna ,som bas för sitt omdöme, är vilseledande för andra RG-medlemmar och utan värde. Syftet är väl ändå att RG sajten skall vara användbar och saklig!!!
Av Begesk
6 sep. 2010 15:43
Dromresan anför: "Jag tänker inte sätta mig och disskutera en massa med dig."

Tolkningen av inlägget kan möjligen vara att hon inte vill få svar men vill skriva om hur man bokar med Budjet. Självklart är det en stor och viktig avvägning om vilket företag som skall sköta bokningen. Här på RG, under rubrik VARNING, läser man ofta om att företag misslyckas eller lyckas, men då inte under VARNING, med den hanteringen.

Så "El": s fråga har en viktig innebörd och ett bra svar är givetvis vägledande. Det är väl det som är syftet med detta upplägg. "ATT SKAFFA ERFARENHET och lära av andras misstag"
Av Hkn
6 sep. 2010 19:37
Citerat från signal99:
Precis som HKN också beskriver så är det fler kriterier än att "bara kunna köpa" en biljett och därefter "kunna betala" som avgör om en researrangör är seriös, trovärdig och trygg att anlita. Att därför fälla ett omdöme med utgångspunkt för de ovanstående kriterierna ,som bas för sitt omdöme, är vilseledande för andra RG-medlemmar och utan värde. Syftet är väl ändå att RG sajten skall vara användbar och saklig!!!
Hej igen, Signal99!

Ditt svar visar hur enkelt det är att blanda ihop korten – Budjet är inte en researrangör, utan en nätresebyrå. Och kontentan av min tidigare föreläsning var ju att det är två helt olika sätt att boka sin resa. Vi tar det igen:

- Nätresebyråns uppgift är att leverera en biljett till ett bra pris snabbt och enkelt.
- Researrangörens idé är att svara för i princip allt – från den stund du checkar in tills du promenerar ut från planet vid hemkomsten. Det är förstås i denna kategori du hittar den klassiska charterresan.

När det gäller trygghet:
- Vid paketresor måste arrangören ställa ut en resegaranti till Resegarantinämnden ("Resegarantin gäller för: Paketresor, bestående av två av tjänsterna transport, boende och turistarrangemang. Paketreseliknande resor, bestående av transport och boende...") som ett skydd för dig om din paketresa ställs in eller avbryts, till exempel på grund av att researrangören har gått i konkurs.
- Köper du en reguljär biljett via nätresebyrån har du inget skydd via resegarantin.

För egen del, så köper jag praktiskt taget bara reguljärbiljetter från nätresebyråer eller flygbolag, eftersom jag tycker att åtminstone en fjärdedel av nöjet är att få plocka ihop resan själv. Så när det gäller seriositet, trygghet och trovärdighet har jag en lite annan skala än den som köper resan av en researrangör.

Grejen är att ingen har helt rätt och ingen har helt fel. Alla har olika sätt att resa. Det som är bäst för dig är bäst för dig.
Användbarheten i medlemmarnas tips måste med andra ord matchas med det sätt du reser på. Utifrån min personliga horisont är m a o Dromresans omdöme spot-on – d v s jag har nytta av hennes synpunkt och den har ett värde.

Om du uppfattar hennes omdöme som "vilseledande" så beror det nog återigen på att du har ett annat sätt att resa. Kriterierna är personliga. Omdömena är subjektiva. Har vi bara det i minnet, kommer Reseguiden att förbli en användbar site. Det är åtminstone mina 2 cents.

All the best,

:: hkn ::
6 sep. 2010 22:18
Till Håkan
Som jag tidigare yttrat mig i saken är det viktigt, precis som du anför, att informationen är tydlig ... eller åtminstone så saklig så att man kan dra nytta av den. På den punkten är vi helt överens. Att vilseleda är därför förödande. :=)

PS Jag har inte läst varje rad utan mer skummat ditt inlägg. Det var lite långrandigt och om och om igen!!
Av Hkn
7 sep. 2010 07:36
Citerat från signal99:

PS Jag har inte läst varje rad utan mer skummat ditt inlägg. Det var lite långrandigt och om och om igen!!
Well, you can't win them all, can you?

Men repetition är all inlärnings moder. Och kanske kan det behövas ibland; i synnerhet som den här diskussionen gällde huruvida det var OK eller inte att boka med en nätresebyrå – och du i inlägg efter inlägg upprepade en kravställning som bara kan gälla en annan slags aktör på resemarknaden.

Med dessa rader önskar jag dig en angenäm tisdag!

:: h ::
Av Neko
22 juli 2011 12:45
Bokade resa med budjet.se. Allt såg bra ut: det fanns bokningsnummer, reseplan osv. När jag kom till Landvetter igår får jag veta att min resa inte existerar!! De vägrade checka in mej, i stället hänvisades jag till KLM:s lucka (på Landvetter, flygbolaget jag skulle ha rest med alltså). De ryckte på axlarna och sa att jag måste prata med Budjet. Efter en timme i telefonkö har jag fortfarande inte fått tag på dem!

Gör inte om mitt misstag!!!
22 juli 2011 13:00
Finns det ett reservationsnummer på bekräftelsen?
Hur ser det ut om Du försöker kolla resan på https://www.checkmytrip.com ?
Har köpt flyg av dem ett par gånger men så länge allt funkar märker man inte om de är bra eller dåliga :-(
Verkar ju märkligt alltihop och en timmes telefonkö är inte acceptabelt hos något företag tycker jag, möjligen är det minimal service som gör att de kan sälja billigt. Antagligen är det säkraste sättet att boka att vända sig direkt till flygbolagen, ibland blir det även billigare än bokningssidorna.
Av Simonz
20 aug. 2013 15:49
VARNING FÖR BUDJET.SE!

Våra biljetter försvann vid deras bokning. Dock stod det på sidan att köpet gått igenom. Vi fick även bekräftelsebrev att vi hade biljetter. Men väl på flygplatsen visade det sig att travelpartner hade avbokat biljetterna. KATASTROF för oss.

Sen visar det sig att de är HELT omöjliga att ha att göra med.. Det går INTE komma fram och diskutera ärenden.

NEJ! Håll er till seriösa bolag. Från och med nu bokar jag alltid direkt med flygbolagen.