Billiga resor kan bli dyra vid ankomst

Av Fsv
29 sep. 2011 18:57
Visningar: 11911
Vi bokade en resa till Garbi Hotel i Calella av Solfaktor. Och de hade i sin tur "köpt" rum av agenter i Spanien, i detta fall Sunhotels. När vi ankom till Garbi hotell blev vi tilldelade ett ostädat rum mot en bakgård som aldrig någonsin sett en sol. Huset mitt emot låg så nära att man kunde nå hotellgäst från hotellet mitt emot om båda sträckte sig ut från balkongen.

Och våra balkonger på vårat hotell var också sammansatta så man skulle aldrig kunna haft dörren öppen, eftersom man bara kunde gå över till grannbalkongen. (som en loftgång)

Men visst kunde vi få byte rum om vi ville, meddelade hotellpersonalen oss.
Och berättar följande; alla rum som Sunhotels "köpt upp" var rum mot bakgården. Men alla gäster fick alltid erbjudande att byta upp sig om det fanns lediga rum, vilket det oftast gjorde sa personalen.

På så sätt kan Solfaktor, Sunhotels köpa upp billiga hotelrum eftersom Garbi hotel tjänade tillbaka sina pengar när gästen betalar ca 100 EUR/pp vid ankomst. De visste att gästerna valde bort dessa hemska rum nämligen.

Vi blev minst sagt chockade av att få höra detta av hotellpersonalen.

Aldrig mer Solfaktor eller Calella.
29 sep. 2011 22:35
En fråga som jag funderar på är om rummet stämde med beskrivningen?
Gjorde den det så är det ju okej om än kanske ett fult trick. Gjorde det inte det så borde Ni reklamera, klagade Ni i.s.f. på plats så bör Ni ha god chans till prisavdrag om de inte rättade till felen på plats utan kostnad.

Har faktiskt aldrig hört namnet Solfaktor förr är det något känt företag?

Som jag ser det är det ju de Ni handlat av "Solfaktor" som har allt ansvar gentemot Er, alla mellanhavanden med Sunhotels är sen upp till dem, Ni har ju inte gjort några affärer med dem själv.
Av Annl
30 sep. 2011 14:39
Det är riktigt som Floridasidan skriver att man måste klaga på plats.

En annan sak vad gäller bolaget Solfaktor är ju att du kan kolla med Allmänna reklamationsnämnden hur det är ställt med de bolaget och om de haft anmälningar på sig.
Av Fsv
30 sep. 2011 21:39
Tack för era kommentarer.
Jag förstår vad ni menar, om hotell-/rumsbeskrivningen var korrekt. Iofs var den det eftersom det stod att alla rum hade balkong. Men vad jag var ute efter var att alla inblandade säljare vet att det inte går att bo i rummen som vi blev tilldelade. Men att Solfaktor fortsätter att sälja resor till hotellet efter alla resenärer betalar för att byta till annat rum vid ankomst. Detta tycker jag är oacceptabelt. Och det värsta var att hotellets personal bekräftade detta.

Ja, jag har skrivit en reklammation och agenten dvs Sunhotels bekräftar att det är OK att hotellet erbjuder nytt rum vid ankomst.

Man lär sig nåt nytt varje år !!!
30 sep. 2011 22:41
Citerat från fsv:
Tack för era kommentarer.
Jag förstår vad ni menar, om hotell-/rumsbeskrivningen var korrekt. Iofs var den det eftersom det stod att alla rum hade balkong. Men vad jag var ute efter var att alla inblandade säljare vet att det inte går att bo i rummen som vi blev tilldelade. Men att Solfaktor fortsätter att sälja resor till hotellet efter alla resenärer betalar för att byta till annat rum vid ankomst. Detta tycker jag är oacceptabelt. Och det värsta var att hotellets personal bekräftade detta.

Ja, jag har skrivit en reklammation och agenten dvs Sunhotels bekräftar att det är OK att hotellet erbjuder nytt rum vid ankomst.

Man lär sig nåt nytt varje år !!!
Det är ju inte lätt detta. Det är ju inget trevligt tillvägagångssätt att De använder detta som ett sätt att dra in pengar och det är bra att Du varnar så man kan undvika att hamna i samma situation.

Frågan är dock om de gjort något formellt fel, finns det en balkong så finns det, om rumsbeskrivningen stämmer så är det ju inget direkt att klaga på där, står det inget om utsikten så kan det ju i princip se ut hursomhelst . Ett ostädat rum är ju aldrig acceptabelt det bör hotellet åtgärda omgående när man påtalar det, gör de inte det får arrangören ta tag i det annars är det ju en grund att klaga och eventuellt få prisavdrag t.ex.
Så förstår jag rätt ,att Du skrev till Sunhotels? De är ju som sagt inte de Du gjorde affären med. Du bör klaga till Solfaktor i så fall, reglerna är ju så att man måste ge dem chansen att rätta till felet på plats (att uppgradera rum mot betalning är inte att rätta till ett fel) klagar man inte på plats så har man tyvärr knappast någon chans att få rättelse i efterhand. Om de missköter sig och skaffar ett dåligt renumé lär de förlora på det i längden.

Ja man lär sig av varje misstag som tur är, man kan ju hoppas på att man om ett par hundra år lärt sig tillräckligt för att undvika alla lurendrejerier :-)
Av Kalonn
13 mars 2012 15:38
Garbi hotel är rankad som nr 35 av 46 hotell i Calella på tripadvisor, vilket kanske säger en del om hotellet. Så det kan löna sig att googla hotellet innan man bestämmer sig för ett visst hotell. Solfaktor är ett norskt bolag som funnits sedan år 2000. De har ställt resegaranti till norska staten.
Av Asasven
14 mars 2012 19:06
Citerat från kalonn:
Garbi hotel är rankad som nr 35 av 46 hotell i Calella på tripadvisor, vilket kanske säger en del om hotellet. Så det kan löna sig att googla hotellet innan man bestämmer sig för ett visst hotell. Solfaktor är ett norskt bolag som funnits sedan år 2000. De har ställt resegaranti till norska staten.
Ja man blir väl trött. Åter en liten lucka. Utan att ta ställning så låter det verkligen illa, men som sagt. Man måste själv förvisa sig om informationen om hotellet. Det brukar framgå på hemsidan. Bilder, referenser, etc. Men blundar man så ....................

Ang. resegarantin så är det inte en garanti att man får ut sina pengar vid en konkurs. Storleken på inbetalad säkerhet kan vara för liten. Så åter en möjlighet att "springa" på en tavla.

Solfaktor har en hemsida. Har kolla hastigt!
15 mars 2012 10:01
Jättetråkigt om man inte får det man betalat för och ett ostädat rum är alldrig acceptabelt men det brukar ju inte vara nåt problem om man säger till det är väl bara att dom städar det?.

Däremot vad gäller utsikten och balkongers läge så bör det ju stå med i spec.att de är mot innergård och med begränsad eller ingen utsikt så får man väl uppgradera redan då man beställer om läget är viktigt,att tro att man kan få det "gratis" på plats är för mycket begärt men det har faktiskt hänt oss nån gång men man kan inte kräva det.

Att rummet skulle vara obeboligt pga avsaknad av eller med kass utsikt eller med näraliggande balkonger är väl kanske att ta i, är rummet billigt och man är ute efter ett ställe att slagga på så är det väl inget problem eller åtminståne ett i-landsproblem, som sagt tycker man det är viktigt med utsikt ac. på rummet osv. osv. så gäller det nog att se till att ens krav är specade på rummet man beställer.

Hoppas nästa resa blir mer lyckad och dissa inte hela platsen pga. ett dåligt hotell.
Ha det gott! Bosse.
Av Asasven
15 mars 2012 10:48
Laplander skriver: "Jättetråkigt om man inte får det man betalat för"

Men är det verkligen klarlagt att man har betalt för en "svit" med havsutsikt. (Nu överdriver jag för att belysa problemet., så inga PM om den saken. :O ))
Trådskaparen kanske har fått ett hotellrum som man hade betalt för. I trådskaparens inlägg framgår inte priset.

OK, avsikten är inte att krångla med en så trevlig kille som jag nu refererar till. Avsikten är att undersrtyka hur viktigt det är att ha en specifikation om vad som man har köpt. Börjar resenären ställa krav på det skulle reklamationerna minska. Vi ser i ARN:s statistik hur många ärenden som anmäls. Och på varje anmälan finns det troligen hundra andra missnöjda.

.http://www.arn.se/Om-oss/Statistik/

Se en annan tråd i det ämnet: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/bra-och-mindre-bra-researrangorer-flygbolag-bussbolag-osv-19981

Ställ inga förväntningar på en resa som ni köper genom att blunda och peka på ett erbjudande om en resa till paradiset. Be att få en skriftlig beskrivning på "paradiset". Känner någon igen den typen av dålig marknadsföring på ett resemål? PARADISET? Vad är det? Akta er för den reklamen!!

Hoppas att vi kan förena oss i ett krav mot researrangörerna. Blunda inte...... då blir du lurad.

VI SKALL HA BÄTTRE INFORMATION OM RESMÅLET, HOTELL, TRANSPORTER och andra förutsättningar.

Jag har sett så mycket elände som kunde ha undvikitsm och sparat många tårar och extra kostnader.

Med bästa hälsningar Åsa