Betala extra om man är överviktig på Ryanair
Jag vet att man ibland tvingas betala för ett extra säte hos viss flygbolag om man inte får plats. Ryanair funderar nu på att införa en avgift om man väger mer än 130 kg (100 kg kvinnor). Ännu ett PR-trick kanske?
Källa: http://www.ryanair.com/site/LV/news.php?yr=09&month=apr&story=gen-en-220409
Källa: http://www.ryanair.com/site/LV/news.php?yr=09&month=apr&story=gen-en-220409
Ja Ryan Air är verkligen snikna. Det du skriver är ju ren diskriminering av överviktiga. Har själv bara rest en gång med Ryain Air, det var London/Dublin 2004 och på den tiden var de inte så hårda med vikten vare sig på baggage eller resenär.
Det Ryan Air nu föreslår är helt förkastligt, de ska fan i mig inte få göra så mot folk. Jag hade kanske begripit resonemanget om det gällde personer på 200-400 kilo men 130 kilo är inte så himla mycket, du går förbi sådana personer dagligen och tänker kanske ja ja den där hade väl lite övervikt men en i den viktklassen ser inte alltid så fet ut egentlligen. Så bu till Ryan Air alltså
Det Ryan Air nu föreslår är helt förkastligt, de ska fan i mig inte få göra så mot folk. Jag hade kanske begripit resonemanget om det gällde personer på 200-400 kilo men 130 kilo är inte så himla mycket, du går förbi sådana personer dagligen och tänker kanske ja ja den där hade väl lite övervikt men en i den viktklassen ser inte alltid så fet ut egentlligen. Så bu till Ryan Air alltså
Jag tycker inte att en som är överviktig ska betala mera än andra. Därimot förstår jag den resenären som råkar komma bredvid en överviktig som tar upp mera än sin egen sits. Att behöva sitta på ena skinkan under en långresa är inte så angenämnt. Jag har erfarenhet av detta och betalade fullt pris. Kanskje ett förslag att uppgradera en överviktig till en större sits redan vid incheckningen (om möjligt).
Det hela handlar inte vare sig om snikenhet eller nåt lurt över huvud taget.
Det är så enkelt som att ett flygplan bara kan lyfta med ett angivet antal kilo last.
Man beräknar passagerarvikten till 75 kg / pax + 20 kg bagagevikt. (ICAO).
Skulle varenda pax väga 130 kg + bagage så skulle man bli tvungen att lyfta med mindre bränsle med den följden att flygsträckorna skulle kortas.
Alternativet skulle vara hälften antal pax, och ingen mellanlandning, och alla skulle sitta på varannat säte för balansens skull.
Men skulle man plocka in 130 kg;pax på alla säten måste man deltanka.
Följden skulle bli att man skulle behöva mellanlanda ofta för att tanka.
Då skulle flygbiljetterna bli mycket dyrare.
Ni vill väl inte betala mer för att ett stort antal överviktiga skall med???????
Det hela handlar grundläggande om "vikt och balans".
Det är definitivt inget PR - trick utan om fysisk verklighet.
Detta handlar inte enbart om lågprisbolag utan om all flygverksamhet.
Det är så enkelt som att ett flygplan bara kan lyfta med ett angivet antal kilo last.
Man beräknar passagerarvikten till 75 kg / pax + 20 kg bagagevikt. (ICAO).
Skulle varenda pax väga 130 kg + bagage så skulle man bli tvungen att lyfta med mindre bränsle med den följden att flygsträckorna skulle kortas.
Alternativet skulle vara hälften antal pax, och ingen mellanlandning, och alla skulle sitta på varannat säte för balansens skull.
Men skulle man plocka in 130 kg;pax på alla säten måste man deltanka.
Följden skulle bli att man skulle behöva mellanlanda ofta för att tanka.
Då skulle flygbiljetterna bli mycket dyrare.
Ni vill väl inte betala mer för att ett stort antal överviktiga skall med???????
Det hela handlar grundläggande om "vikt och balans".
Det är definitivt inget PR - trick utan om fysisk verklighet.
Detta handlar inte enbart om lågprisbolag utan om all flygverksamhet.
Tyckte inte riktigt om det där att man inte vill betala mera för att en massa överviktiga skall åka med. Lät tyvärr lite som diskriminering av överviktiga, vilket är förbjudet i de flesta länder. Du kanske får formulera om det. Även överviktiga har väl rätt att resa.
Man kan ju knappast räkna med att alla passagerare i ett plan väger över 75 Kg. En hel det väger garanterat mindre. Har varit en hel del barn med och många andra som väger långt under 75 när vi flugit.
Man måste ju räkna på genomsnittet och skulle genomsnittsvikten hos jordens befolkning öka för mycket måste flygbolagen anpassa sig och antingen ta färre passagerare eller mindre last.
Skulle så bli fallet får vi solidariskt dela på prisökningen och inte diskriminera.
Frågan om volymen är knepigre tycker jag, visst kan det vara självförvållat om man behöver två säten men det kan även ha medicinska orsaker, ska man betala för två säten, kanske få andra sätet till rabbaterat pris? Finns det lediga platser ombord tycker jag man kan placera personen där utan extra kostnad, annars kan han få välja att betala två platser på senare flyg (detta har ju införts av vissa bolag), tredje alternativet kunde vara att få vänta till en mindre attraktiv avgång med fler lediga säten och där betala för ett säte. Tycker inte det är rätt att andra passagerare ska lida i kanske 13 timmar för att man har oturen att hamna bredvid en bred person. (Deodoranttvång, vitlöksförbud, påbud om rena kläder, volymbegränsning på snarkningar och barnskrik mm. kanske också ska införas)
I extremfall, t.ex om 200 personer från 250 kilos klubben ska på utfärd får piloten som ju har ansvaret för flygningen neka en del passagerare tillträde till flygplanet. Alternativt måste det krävas att vi alla anger vår vikt och våra mått vid bokning av biljett så att bolagen kan reglera totalvikten och antalet passagerare i förväg.
Man måste ju räkna på genomsnittet och skulle genomsnittsvikten hos jordens befolkning öka för mycket måste flygbolagen anpassa sig och antingen ta färre passagerare eller mindre last.
Skulle så bli fallet får vi solidariskt dela på prisökningen och inte diskriminera.
Frågan om volymen är knepigre tycker jag, visst kan det vara självförvållat om man behöver två säten men det kan även ha medicinska orsaker, ska man betala för två säten, kanske få andra sätet till rabbaterat pris? Finns det lediga platser ombord tycker jag man kan placera personen där utan extra kostnad, annars kan han få välja att betala två platser på senare flyg (detta har ju införts av vissa bolag), tredje alternativet kunde vara att få vänta till en mindre attraktiv avgång med fler lediga säten och där betala för ett säte. Tycker inte det är rätt att andra passagerare ska lida i kanske 13 timmar för att man har oturen att hamna bredvid en bred person. (Deodoranttvång, vitlöksförbud, påbud om rena kläder, volymbegränsning på snarkningar och barnskrik mm. kanske också ska införas)
I extremfall, t.ex om 200 personer från 250 kilos klubben ska på utfärd får piloten som ju har ansvaret för flygningen neka en del passagerare tillträde till flygplanet. Alternativt måste det krävas att vi alla anger vår vikt och våra mått vid bokning av biljett så att bolagen kan reglera totalvikten och antalet passagerare i förväg.
Så var Ryan igång igen. Huvudsaken verkar vara att det skrivs om företaget - orsaken är mindre viktig! Förra gången var det toaavgiften nu är det avgift på sittfläsket. Det som nu aktualiserats är inget nytt. Ett par amerikanska bolag har varit inne på den linjen tidigare.Kanske kan man den här vägen få överviktiga att känna sig ovälkomna och därför avstå från Ryan och så har man löst det problemet. Med huvudsakligen internetbokningar lär det bli svårt att få fram rätt vikt eller BMI vilken metod man nu väljer. Vilken vikt är det som räknas? Den vid biljettköpet eller när man skall gå på planet? Tar man ut en extra avgift av den som är överviktig bör annorektiker få pengar tillbaka på biljetten. Den här omröstningen säger mer om de 29% som tyckte att detta var ett bra förslag än om vilka avgifter Ryan tänker införa framöver.
Nu handlar det ju inte i första hand om hur mycket någon väger i sig utan hur mycket den personen inkräktar på andras utrymme. Detta finns redan hos vissa flygbolag i USA av naturliga (men beklagliga) skäl.
Någon skrev om att det kompenserades av smala personer men det är inte korrekt. Om vi inte får helt i sidledes justerbara stolar på planen så sitter vi fortfarande med samma "problem".
Skall människor runtomkring behöva resa obekvämt för att andra är för stora för sina säten?
Diskriminerng är ett väldigt lätt ord att slänga ur sig (liksom modeordet "kränkt") när det till syvende och sist handlar om pengar.
Kan, eller skall, man kunna kräva att planen anpassas efter en allt fetare befolkning? Om så, kan man även ta att flygpriserna går upp p g a färre antal sittplatser?
Flygindustrin går på knäna och detta är ännu en marknadsekonomisk anpassning efter en faktisk situation.
Själv är jag lång (192 cm) och har att välja på att lida mig igenom flyget med många bolag, hoppas på plats vid nödutgång eller betala för större benutrymme. Orkar dock inte klaga på diskriminering för att flyg/buss/tågbolagen planerar för personer som är max 182 cm.
Hela situationen är som att checka in tre pax på ett rum som bara rymmer två och anse att man skall få bo en person extra utan kostnad eller använda mer el än resten av hyreshuset och anse att man skall få betala samma summa som andra.
Någon skrev om att det kompenserades av smala personer men det är inte korrekt. Om vi inte får helt i sidledes justerbara stolar på planen så sitter vi fortfarande med samma "problem".
Skall människor runtomkring behöva resa obekvämt för att andra är för stora för sina säten?
Diskriminerng är ett väldigt lätt ord att slänga ur sig (liksom modeordet "kränkt") när det till syvende och sist handlar om pengar.
Kan, eller skall, man kunna kräva att planen anpassas efter en allt fetare befolkning? Om så, kan man även ta att flygpriserna går upp p g a färre antal sittplatser?
Flygindustrin går på knäna och detta är ännu en marknadsekonomisk anpassning efter en faktisk situation.
Själv är jag lång (192 cm) och har att välja på att lida mig igenom flyget med många bolag, hoppas på plats vid nödutgång eller betala för större benutrymme. Orkar dock inte klaga på diskriminering för att flyg/buss/tågbolagen planerar för personer som är max 182 cm.
Hela situationen är som att checka in tre pax på ett rum som bara rymmer två och anse att man skall få bo en person extra utan kostnad eller använda mer el än resten av hyreshuset och anse att man skall få betala samma summa som andra.
Kommer just hem från en flygresa. Jag väger över medelvikt för damer men jag tar absolut inte större plats än de två (normalviktiga män) som jag satt emellan, de flesta män kan ju inte sitta med benen ihop utan måste sitta och "skreva" det mesta de kan, då bredde ut sina ben över min mittplats båda två. Kanske de också skall betala mer.
HAHAHAHAHA fan vad klockrent!! :D go ryanair!
Citerat från homeros:
Hehe... detsamma =)
Citerat från fanihelvete:
HAHAHAHAHA fan vad klockrent!! :D go ryanair
Haha..Fan va go du är!! Håller med, Go Ryanair.. HAHAHAHAHA fan vad klockrent!! :D go ryanair
Citerat från robbowan:
Nu handlar det ju inte i första hand om hur mycket någon väger i sig utan hur mycket den personen inkräktar på andras utrymme. Detta finns redan hos vissa flygbolag i USA av naturliga (men beklagliga) skäl.
Någon skrev om att det kompenserades av smala personer men det är inte korrekt. Om vi inte får helt i sidledes justerbara stolar på planen så sitter vi fortfarande med samma "problem".
Skall människor runtomkring behöva resa obekvämt för att andra är för stora för sina säten?
Skulle knappast tro att många killar/herrar på 130kg är för stora för att få plats i sitt säte, än mindre en tjej som är upp mot 180cm lång o lite kraftig, lätt att komma över 100kg då.Nu handlar det ju inte i första hand om hur mycket någon väger i sig utan hur mycket den personen inkräktar på andras utrymme. Detta finns redan hos vissa flygbolag i USA av naturliga (men beklagliga) skäl.
Någon skrev om att det kompenserades av smala personer men det är inte korrekt. Om vi inte får helt i sidledes justerbara stolar på planen så sitter vi fortfarande med samma "problem".
Skall människor runtomkring behöva resa obekvämt för att andra är för stora för sina säten?
Är själv över 130kg och när jag varit ute o flugit har det aldrig varit några problem för mina grannar, o ja armstöden går att fälla ner och använda.
Däremot som en hel del amerikanska bolag har infört förhöjda priser för tjocka, det handlar om som du säger att inte få plats i sitt säte.
Men kan man inte knäppa sitt säkerhetsbälte ens med förlängning och inte heller få ner armstöden, då ligger man oftast långt över de 130kg som det handlar om här.
/Andreas
Ja inte skulle jag vilja hamna brevid en 130kg+ person ,när man flyger på ekonomisäterna i dagen flyg ,inget problem om man flyger buisness-class där säterna är lite bredare...
Blev väldigt förvånad vad SAS 737-800 modellen var trång
Så nog tycker jag det är befogat att ta mer betalt av dem som tar 1,5 plats... vare sig det är kraftiga över magen eller de är extremt välbyggda,typ Magnus Samuelsson.
Skulle vara kul om man testade att stoppa in små väggar mellan säterna istället för armstöden. Så att varje passagerare fick hela den plats han betalat för...
Undra hur de skulle funka??
Mvh Peter
Blev väldigt förvånad vad SAS 737-800 modellen var trång
Så nog tycker jag det är befogat att ta mer betalt av dem som tar 1,5 plats... vare sig det är kraftiga över magen eller de är extremt välbyggda,typ Magnus Samuelsson.
Skulle vara kul om man testade att stoppa in små väggar mellan säterna istället för armstöden. Så att varje passagerare fick hela den plats han betalat för...
Undra hur de skulle funka??
Mvh Peter
Citerat från peter62:
Ja inte skulle jag vilja hamna brevid en 130kg+ person ,när man flyger på ekonomisäterna i dagen flyg ,inget problem om man flyger buisness-class där säterna är lite bredare...
Blev väldigt förvånad vad SAS 737-800 modellen var trång
Så nog tycker jag det är befogat att ta mer betalt av dem som tar 1,5 plats... vare sig det är kraftiga över magen eller de är extremt välbyggda,typ Magnus Samuelsson.
Skulle vara kul om man testade att stoppa in små väggar mellan säterna istället för armstöden. Så att varje passagerare fick hela den plats han betalat för...
Undra hur de skulle funka??
Mvh Peter
Säkerheten skulle väl inte tillåta det men kika in i de nya sovboxarna någon gång.
Ja inte skulle jag vilja hamna brevid en 130kg+ person ,när man flyger på ekonomisäterna i dagen flyg ,inget problem om man flyger buisness-class där säterna är lite bredare...
Blev väldigt förvånad vad SAS 737-800 modellen var trång
Så nog tycker jag det är befogat att ta mer betalt av dem som tar 1,5 plats... vare sig det är kraftiga över magen eller de är extremt välbyggda,typ Magnus Samuelsson.
Skulle vara kul om man testade att stoppa in små väggar mellan säterna istället för armstöden. Så att varje passagerare fick hela den plats han betalat för...
Undra hur de skulle funka??
Mvh Peter