Bästa flygplats Florida
Hej,
Vilken flygplats i Florida är bäst att landa på? Jag tänker närmast på Miami, Orlando och Tampa.
Familjen planerar en långsemester i Florida och det spelar därför igen roll i vilken del av Florida vi börjar då vi hade tänkt besöka samtliga städer.
Vi flyger från Köpenhamn och det går överlägset mest flighter till Miami men har hittat att Swiss/Edelweiss flyger till Tampa via Zürich för hyfsade priser.
Någon som har erfarenheter från Floridas flygplatser?
Vilken flygplats i Florida är bäst att landa på? Jag tänker närmast på Miami, Orlando och Tampa.
Familjen planerar en långsemester i Florida och det spelar därför igen roll i vilken del av Florida vi börjar då vi hade tänkt besöka samtliga städer.
Vi flyger från Köpenhamn och det går överlägset mest flighter till Miami men har hittat att Swiss/Edelweiss flyger till Tampa via Zürich för hyfsade priser.
Någon som har erfarenheter från Floridas flygplatser?
Glöm inte Fort Lauderdale! Vi hittade överlägset billigaste flygbiljetterna dit förra året. Som du säkert vet kostar det inget extra att lämna in bilen på annan ort än var man hämtade ut den (i Florida).
Citerat från Nisse524:
Glöm inte Fort Lauderdale! Vi hittade överlägset billigaste flygbiljetterna dit förra året. Som du säkert vet kostar det inget extra att lämna in bilen på annan ort än var man hämtade ut den (i Florida).
Vilka flygbolag är att rekommendera om man flyger till Fort Lauderdale? Jag vet att Norwegian flyger direkt men deras priser lockar inte om man vill boka sittplats och ha käk på flyget.
Glöm inte Fort Lauderdale! Vi hittade överlägset billigaste flygbiljetterna dit förra året. Som du säkert vet kostar det inget extra att lämna in bilen på annan ort än var man hämtade ut den (i Florida).
Vi flög med United Airlines från köpenhamn via Bryssel via Chicago. Blev lite dryg resa beroende på att anslutningsflyg i Chicago flyttades tillbaka varför vi fick vänta lite längre. Positivt med Chicago är att passkontrollen går mkt snabbt. Vi pratar 5 min i kö. Sen fick vi vänta på bagage i 30 min men det är en annan historia.
Johanli; bokar Ni Norwegian med Ticket så ingår mat och 2*20 kg i bagage,
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Citerat från Daytona:
Johanli; bokar Nii Norwegian med Tickevid t så ingår mat och 2*20 kg i bagage,
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Har bara mellanlandat där två ggr, båda i jultider men ingenkö vid dessa tillfällen.
Johanli; bokar Nii Norwegian med Tickevid t så ingår mat och 2*20 kg i bagage,
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Citerat från Nisse524:
Vi flög med United Airlines från köpenhamn via Bryssel via Chicago. Blev lite dryg resa beroende på att anslutningsflyg i Chicago flyttades tillbaka varför vi fick vänta lite längre. Positivt med Chicago är att passkontrollen går mkt snabbt. Vi pratar 5 min i kö. Sen fick vi vänta på bagage i 30 min men det är en annan historia.
Vi hade nog tänkt max ett byte men tack för tipset!
Vi flög med United Airlines från köpenhamn via Bryssel via Chicago. Blev lite dryg resa beroende på att anslutningsflyg i Chicago flyttades tillbaka varför vi fick vänta lite längre. Positivt med Chicago är att passkontrollen går mkt snabbt. Vi pratar 5 min i kö. Sen fick vi vänta på bagage i 30 min men det är en annan historia.
Citerat från Daytona:
Johanli; bokar Ni Norwegian med Ticket så ingår mat och 2*20 kg i bagage,
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Ska kolla via Ticket. Tack för tipset! Johanli; bokar Ni Norwegian med Ticket så ingår mat och 2*20 kg i bagage,
Nisse524; då har ni haft tur i Chicago. Vi har flygit via O'Hare antalet gånger och vi har alltid svurit över köerna. Antagligen så har vi kommit samtidigt som en massa andra plan från övriga världen. Både säkerhets och passkontrollen har tagit lång tid.
Ingen som flugit till Tampa?
Helt rätt, flygplatsen i Florida spelar ju ingen roll. Pris, restid och flygplanstyp är viktigare. Byte i Europa eller canada är att föredra. Tänk på att flygpriserna till Florida generellt går upp kraftigt fr.o.m. Midsommardagen.
Jag har aldrig stött på ett bra pris med icelandair, men dom kör nog kampanjer när jag inte åker dit
Jag har aldrig stött på ett bra pris med icelandair, men dom kör nog kampanjer när jag inte åker dit
Tänkte kanske att Tampa är en "lugnare" flygplats en t ex Miami och därför var bättre att landa där. Annars går vi just efter restid och pris. BA till Miami (från CPH) ligger bäst i pris/flygtid när jag söker med max ett byte i juni månad. Air Berlin via Düsseldorf till Miami har också bra priser...
Vilka flygplanstyper ska man undvika då?
Vilka flygplanstyper ska man undvika då?
Ibland framgår det vilken flygplanstyp som trafikerar sträckorna som man får träffar på. Antingen då gå in på bolagets sida och kolla hur det ser ut med underhållning, sittutrymme och liknande. Eller gå in på seatguru. Com och ange bolag samt flygplansmodell. Då får man bra info om var set är bäst att sitta, eluttag osv.
Hej,
Har flugit Swiss/Edelweiss ett par gånger och det är absolut inga problem där, ungefär som alla andra bolag. Nytt plan senast, A333-300. Har bokat detta igen i sommar.
I min värld är det stor skillnad på flygplatserna i Florida, så frågan är absolut berättigad. Tampa har bara ett direktflyg till/från Europa vilket ger mycket mindre köer vid immigration. Du anländer dessutom 17:30 vilket gör att du orkar köra en timme eller två om så skulle behövas. Hyrbilsköerna är också betydligt mindre här än övriga internationella flygplatser. Tiden för hemfärden är också av vikt då man självklart sover bättre på ett senare flyg. Här är Tampa alternativet 19;20 kanske inte optimalt. Bättre med senare avgång om man skall komma tillbaka till svensk tid snabbt.
Vi undviker Miami av många anledningar men framförallt är det alltid stort, trångt, stimmigt och osäkert kring trafikläget till och från flygplatsen där köbildning på vägar dit kan vara förödande för er planering.
Vi har flugit in flera gånger till Orlando som också är stor men fungerar bättre...
Slutligen Ft Lauderdale om ni vågar er på Norwegian som naturligtvis har snabbast restid men ganska dyra biljetter och inte riktigt kommit till rätta med sina Dreamliner ännu.
Lycka till
Har flugit Swiss/Edelweiss ett par gånger och det är absolut inga problem där, ungefär som alla andra bolag. Nytt plan senast, A333-300. Har bokat detta igen i sommar.
I min värld är det stor skillnad på flygplatserna i Florida, så frågan är absolut berättigad. Tampa har bara ett direktflyg till/från Europa vilket ger mycket mindre köer vid immigration. Du anländer dessutom 17:30 vilket gör att du orkar köra en timme eller två om så skulle behövas. Hyrbilsköerna är också betydligt mindre här än övriga internationella flygplatser. Tiden för hemfärden är också av vikt då man självklart sover bättre på ett senare flyg. Här är Tampa alternativet 19;20 kanske inte optimalt. Bättre med senare avgång om man skall komma tillbaka till svensk tid snabbt.
Vi undviker Miami av många anledningar men framförallt är det alltid stort, trångt, stimmigt och osäkert kring trafikläget till och från flygplatsen där köbildning på vägar dit kan vara förödande för er planering.
Vi har flugit in flera gånger till Orlando som också är stor men fungerar bättre...
Slutligen Ft Lauderdale om ni vågar er på Norwegian som naturligtvis har snabbast restid men ganska dyra biljetter och inte riktigt kommit till rätta med sina Dreamliner ännu.
Lycka till
Citerat från Marcus_p:
Hej,
Har flugit Swiss/Edelweiss ett par gånger och det är absolut inga problem där, ungefär som alla andra bolag. Nytt plan senast, A333-300. Har bokat detta igen i sommar.
I min värld är det stor skillnad på flygplatserna i Florida, så frågan är absolut berättigad. Tampa har bara ett direktflyg till/från Europa vilket ger mycket mindre köer vid immigration. Du anländer dessutom 17:30 vilket gör att du orkar köra en timme eller två om så skulle behövas. Hyrbilsköerna är också betydligt mindre här än övriga internationella flygplatser. Tiden för hemfärden är också av vikt då man självklart sover bättre på ett senare flyg. Här är Tampa alternativet 19;20 kanske inte optimalt. Bättre med senare avgång om man skall komma tillbaka till svensk tid snabbt.
Vi undviker Miami av många anledningar men framförallt är det alltid stort, trångt, stimmigt och osäkert kring trafikläget till och från flygplatsen där köbildning på vägar dit kan vara förödande för er planering.
Vi har flugit in flera gånger till Orlando som också är stor men fungerar bättre...
Slutligen Ft Lauderdale om ni vågar er på Norwegian som naturligtvis har snabbast restid men ganska dyra biljetter och inte riktigt kommit till rätta med sina Dreamliner ännu.
Lycka till
Tack för svaret. Det lutar åt Swiss/edelweiss till Tampa. Norwegian är INTE billigt...
Hej,
Har flugit Swiss/Edelweiss ett par gånger och det är absolut inga problem där, ungefär som alla andra bolag. Nytt plan senast, A333-300. Har bokat detta igen i sommar.
I min värld är det stor skillnad på flygplatserna i Florida, så frågan är absolut berättigad. Tampa har bara ett direktflyg till/från Europa vilket ger mycket mindre köer vid immigration. Du anländer dessutom 17:30 vilket gör att du orkar köra en timme eller två om så skulle behövas. Hyrbilsköerna är också betydligt mindre här än övriga internationella flygplatser. Tiden för hemfärden är också av vikt då man självklart sover bättre på ett senare flyg. Här är Tampa alternativet 19;20 kanske inte optimalt. Bättre med senare avgång om man skall komma tillbaka till svensk tid snabbt.
Vi undviker Miami av många anledningar men framförallt är det alltid stort, trångt, stimmigt och osäkert kring trafikläget till och från flygplatsen där köbildning på vägar dit kan vara förödande för er planering.
Vi har flugit in flera gånger till Orlando som också är stor men fungerar bättre...
Slutligen Ft Lauderdale om ni vågar er på Norwegian som naturligtvis har snabbast restid men ganska dyra biljetter och inte riktigt kommit till rätta med sina Dreamliner ännu.
Lycka till
Personligen tycker jag det är viktigare vilka flygplatser man mellanlandar på under resan.
Man bör tex se till att ha passkontrollen på slutdestinationen, detta gäller åt båda håll. Mao att flyga till Florida med mellanlandning så är det bäst att mellanlanda inom Schengen och därifrån direkt till slutdestinationen, även UK går ganska smidigt. Totalt sett är det dock smidigast att flyga via Canada då man gör US immigration i Canada och flyget till florida räknas som inrikes när det landar.
Kontentan blir, undvik att mellanlanda på Amerikanska flygplatser på utresan.
Hemresan gäller motsatta tipset. Mellanlanda helst i USA och flyg sedan direkt från USA till din slutdestination. Att tex mellanlanda i Frankfurt kan ta evigheter att ta sig igenom immigration in i Schengen.
Sedan har vi ju även storleken på flygplatserna där man mellanlandar. ZHR som detta handlar om är en bit att gå, man måste även ta ett tåg för att komma till långrutterna och har man otur på hemvägen så är det långa köer. Men skulle man missa sin flight i ZHR ham så flyger både Swiss o SAS ganska ofta och båda är ju StarAlliance.
Man bör tex se till att ha passkontrollen på slutdestinationen, detta gäller åt båda håll. Mao att flyga till Florida med mellanlandning så är det bäst att mellanlanda inom Schengen och därifrån direkt till slutdestinationen, även UK går ganska smidigt. Totalt sett är det dock smidigast att flyga via Canada då man gör US immigration i Canada och flyget till florida räknas som inrikes när det landar.
Kontentan blir, undvik att mellanlanda på Amerikanska flygplatser på utresan.
Hemresan gäller motsatta tipset. Mellanlanda helst i USA och flyg sedan direkt från USA till din slutdestination. Att tex mellanlanda i Frankfurt kan ta evigheter att ta sig igenom immigration in i Schengen.
Sedan har vi ju även storleken på flygplatserna där man mellanlandar. ZHR som detta handlar om är en bit att gå, man måste även ta ett tåg för att komma till långrutterna och har man otur på hemvägen så är det långa köer. Men skulle man missa sin flight i ZHR ham så flyger både Swiss o SAS ganska ofta och båda är ju StarAlliance.
Det där med mellan-landningen från Europa till slut destinationen i USA är helt personligt, och det finns väl nackdelar och fördelar med båda alternativen enligt min mening och efter c:a 60 rund-turer över Atlanten.
Skandinavien till USA med mellan-landning i Europa, och pass & tull kontroll vid slutliga destinationen i USA:
Fördel - en (förhoppningsvis) smidig anslutning på den europeiska flygplatsen
Nackdel - risken att stå i långa köer vid passkontrollen i USA efter en MYCKET lång dag
Skandinavien till USA med mellan-landning i USA, och pass & tull kontroll INNAN man ankommer till slut destinationen:
Fördel - man har ev. köer avklarade innan man går på den sista flygningen, som då är en vanlig inrikesflygning vilket innebär att man endast behöver vänta på baggaget vid ankomst till slut destinationen.
Nackdel - man behöver ha lite mera tid vid mellanlandningen i USA jämfört med Europa eftersom man aldrig vet hur långa köerna kan vara.
Jag tycker själv att det är andra faktorer som bör avgöra vilket flyg man bokar; pris och tidtabell i första hand, och var mellan-landningen är blir av en sekundär natur.
PS. mindre detalj - Zürich är ZRH (inte ZHR))
Skandinavien till USA med mellan-landning i Europa, och pass & tull kontroll vid slutliga destinationen i USA:
Fördel - en (förhoppningsvis) smidig anslutning på den europeiska flygplatsen
Nackdel - risken att stå i långa köer vid passkontrollen i USA efter en MYCKET lång dag
Skandinavien till USA med mellan-landning i USA, och pass & tull kontroll INNAN man ankommer till slut destinationen:
Fördel - man har ev. köer avklarade innan man går på den sista flygningen, som då är en vanlig inrikesflygning vilket innebär att man endast behöver vänta på baggaget vid ankomst till slut destinationen.
Nackdel - man behöver ha lite mera tid vid mellanlandningen i USA jämfört med Europa eftersom man aldrig vet hur långa köerna kan vara.
Jag tycker själv att det är andra faktorer som bör avgöra vilket flyg man bokar; pris och tidtabell i första hand, och var mellan-landningen är blir av en sekundär natur.
PS. mindre detalj - Zürich är ZRH (inte ZHR))
Dumstrut på beträffande ZRH :) Vet inte om det var rättstavningen eller hjärnsläpp.
Har man gott om tid mellan flygen har du rätt att det är smidigt med passkontrollen vid mellanlandningen i USA. Det är ju inte så ofta man missar anslutningsflygen, har bara hänt mig 4ggr pga immigration, men risken finns. I Europa är det bara i Frankfurt och Zurich som jag inte hunnit med anslutningen hem pga passkontrollen.
Fortfarande är favoriten att flyga via Kanada.
Har man gott om tid mellan flygen har du rätt att det är smidigt med passkontrollen vid mellanlandningen i USA. Det är ju inte så ofta man missar anslutningsflygen, har bara hänt mig 4ggr pga immigration, men risken finns. I Europa är det bara i Frankfurt och Zurich som jag inte hunnit med anslutningen hem pga passkontrollen.
Fortfarande är favoriten att flyga via Kanada.