Avboka resa pga Coronaviruset
Hej,
Har en resa till Kina i April och tänkte avboka hela resan.
Flyger med Aeroflot till Kina, biljetten är köpt genom resebyrå.
Sen flyger jag inrikes till destinationen, köpt direkt hos flygbolaget.
Har kontaktat flygbolaget som jag köpt direkt hos.
Och hos resebyråns hemsida står det att man ska kolla med flygbolagen man åker med om återbetalning eller ändringar.
Jag som aldrig avbokat nån resa så har jag lite frågor.
När involverar man försäkringen från kreditkortet?
Om flygbolaget jag köpt ifrån säger nej, inga pengar tillbaka, kan man kontakta försäkringen då?
Är det inte resebyrån som jag bara behöver kontakta och få tillbaka pengar ifrån?
Tack på förhand
Har en resa till Kina i April och tänkte avboka hela resan.
Flyger med Aeroflot till Kina, biljetten är köpt genom resebyrå.
Sen flyger jag inrikes till destinationen, köpt direkt hos flygbolaget.
Har kontaktat flygbolaget som jag köpt direkt hos.
Och hos resebyråns hemsida står det att man ska kolla med flygbolagen man åker med om återbetalning eller ändringar.
Jag som aldrig avbokat nån resa så har jag lite frågor.
När involverar man försäkringen från kreditkortet?
Om flygbolaget jag köpt ifrån säger nej, inga pengar tillbaka, kan man kontakta försäkringen då?
Är det inte resebyrån som jag bara behöver kontakta och få tillbaka pengar ifrån?
Tack på förhand
När det gäller ditresan så måste ju det vara resebyrån som du dealar med.
Grejen är ju att april ligger långt fram i tiden och jag tvivlar på att du kan åberopa Corona i det här läget när det kommer till återbetalning. Men o andra sidan så borde det ju finnas någon rimlig tidshorisont där man kan avboka.
Grejen är ju att april ligger långt fram i tiden och jag tvivlar på att du kan åberopa Corona i det här läget när det kommer till återbetalning. Men o andra sidan så borde det ju finnas någon rimlig tidshorisont där man kan avboka.
Har kontaktat Travelstart och de säger att de följer flygbolagens regler.
Aeroflot har bara återbetalning för de som flyger senast sista mars. Jag flyger i april så får vänta och se om datumen ändras.
Jag kan omboka med en kostnad på 1400kr (totalt Travelstart och Aeroflots avgifter) och sen mellanskillnaden på flygpriset.
Återkommer hur det gick.
Aeroflot har bara återbetalning för de som flyger senast sista mars. Jag flyger i april så får vänta och se om datumen ändras.
Jag kan omboka med en kostnad på 1400kr (totalt Travelstart och Aeroflots avgifter) och sen mellanskillnaden på flygpriset.
Återkommer hur det gick.
Citerat från Evoline:
Har kontaktat Travelstart och de säger att de följer flygbolagens regler.
Aeroflot har bara återbetalning för de som flyger senast sista mars. Jag flyger i april så får vänta och se om datumen ändras.
Jag kan omboka med en kostnad på 1400kr (totalt Travelstart och Aeroflots avgifter) och sen mellanskillnaden på flygpriset.
Återkommer hur det gick.
Väntat svar, men det verkar ju iaf som om Aeroflot har en framförhållning på 6v och det är ju bra.
Har kontaktat Travelstart och de säger att de följer flygbolagens regler.
Aeroflot har bara återbetalning för de som flyger senast sista mars. Jag flyger i april så får vänta och se om datumen ändras.
Jag kan omboka med en kostnad på 1400kr (totalt Travelstart och Aeroflots avgifter) och sen mellanskillnaden på flygpriset.
Återkommer hur det gick.
Kontaktade Travelstart igen om information för ombokning.
Jag måste kolla vilka destinationer jag vill åka till (som Aeroflot flyger till), samt vilka datum, sen måste jag kontakta Travelstart om det är ok eller inte att omboka.
T.ex. under samtalen så valde jag bara en destination och de kollade upp, tyvärr gick det inte att välja den resan.
Går heller inte att se vad det kostar i mellanskillnaden, vilket är ganska dåligt.
Blir att ha en backup plan ifall Aeroflot inte ställer in flyget till Kina.
Måste välja olika destinationer och olika datum, sen kontakta Travelstart.
Återkommer hur det gick sen.
Jag måste kolla vilka destinationer jag vill åka till (som Aeroflot flyger till), samt vilka datum, sen måste jag kontakta Travelstart om det är ok eller inte att omboka.
T.ex. under samtalen så valde jag bara en destination och de kollade upp, tyvärr gick det inte att välja den resan.
Går heller inte att se vad det kostar i mellanskillnaden, vilket är ganska dåligt.
Blir att ha en backup plan ifall Aeroflot inte ställer in flyget till Kina.
Måste välja olika destinationer och olika datum, sen kontakta Travelstart.
Återkommer hur det gick sen.
Citerat från Evoline:
Kan man boka om genom att kontakta Aeroflot direkt eller måste man kontakta resebyrån man köpte hos?
Tänkte ringa nästa vecka igen och boka om, men ville kolla med er först om ni visste.
Tack på förhand
Normalt resebyrån eftersom det är den du har avtal med.
Kan man boka om genom att kontakta Aeroflot direkt eller måste man kontakta resebyrån man köpte hos?
Tänkte ringa nästa vecka igen och boka om, men ville kolla med er först om ni visste.
Tack på förhand
Citerat från Evoline:
Okej va bra. Vi åker till Usa om 4 veckor och man undrar hur det kommer gå.
Citerat från Albin02:
Någon som har koll på vad som händer med ens flygbiljetter om flyget blir inställt pga Corona ? Får man pengarna tillbaka el hur ser flygbolagen på detta ?
Ställer flygbolaget in får man tillbaka pengarna, nåt jag hoppas på nu för min biljett.Någon som har koll på vad som händer med ens flygbiljetter om flyget blir inställt pga Corona ? Får man pengarna tillbaka el hur ser flygbolagen på detta ?
Jag fick min resa avbokad med Aeroflot. Ringde de och blev hänvisad till den resebyrå jag bokade biljetterna ifrån. Aeroflot betalar inte tillbaka om du inte bokat direkt via deras hemsida. Resebyrån vi bokade med tog avgift för 2pers på 1200kr (kan skilja från bolag till bolag). Går att läsa på deras hemsida.
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Citerat från Annapham:
Jag fick min resa avbokad med Aeroflot. Ringde de och blev hänvisad till den resebyrå jag bokade biljetterna ifrån. Aeroflot betalar inte tillbaka om du inte bokat direkt via deras hemsida. Resebyrån vi bokade med tog avgift för 2pers på 1200kr (kan skilja från bolag till bolag). Går att läsa på deras hemsida.
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Vilken resebyrå bokade du ifrån?Jag fick min resa avbokad med Aeroflot. Ringde de och blev hänvisad till den resebyrå jag bokade biljetterna ifrån. Aeroflot betalar inte tillbaka om du inte bokat direkt via deras hemsida. Resebyrån vi bokade med tog avgift för 2pers på 1200kr (kan skilja från bolag till bolag). Går att läsa på deras hemsida.
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Vilken destination skulle du till och när?
Citerat från Annapham:
Jag fick min resa avbokad med Aeroflot. Ringde de och blev hänvisad till den resebyrå jag bokade biljetterna ifrån. Aeroflot betalar inte tillbaka om du inte bokat direkt via deras hemsida. Resebyrån vi bokade med tog avgift för 2pers på 1200kr (kan skilja från bolag till bolag). Går att läsa på deras hemsida.
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Oj. Här låter det spontant som att resebyrån försöker lura dig. Om en resa blir inställd kan de omöjligt begära att ni ska betala en avgift för att få pengarna tillbaka. Resebyrån har ju inte förmedlat den tjänst som ni har betalat för. Solklart fall för ARN eller rättsliga åtgärder i sådana fall.Jag fick min resa avbokad med Aeroflot. Ringde de och blev hänvisad till den resebyrå jag bokade biljetterna ifrån. Aeroflot betalar inte tillbaka om du inte bokat direkt via deras hemsida. Resebyrån vi bokade med tog avgift för 2pers på 1200kr (kan skilja från bolag till bolag). Går att läsa på deras hemsida.
Vad gäller reseförsäkringen man får via sitt kort gäller endast om man bli sjuk eller har dödsfall inom familj/släkt/vänner. Alltså täcker den INTE om landet förbjuder en att resa dit eller om man bara vill avboka pga Coronaviruset. Om UD avråder så tror jag man får pengarna tillbaka, lite osäker. Hoppas detta var ett svar på några av era frågor 😊
Det finns även andra sätt att få tillbaka pengar. Om ni betalade med kreditkort så är det kreditgivarens ansvar att den tjänsten ni betalade för ska levereras så då kan man kontakta dem. Allt enligt Konsumentkreditlagen.
Hur ska jag göra i detta läge. På Vår ursprungliga flygrutt är alla flyg inställda. Har blivit ombokad utan min vetskap till 2 nya rutter. En rutt dit mellan Washington-Miami o en på hemresan Frankfurt-Landvetter . Min bokning avser Landvetter-Miami tur och retur . Hur ska jag göra i detta läget . Måste jag boka av de rutterna som ligger på min bokning el hur ska man göra . Om jag inte avbokar riskerar jag då att missa tillbaka pengar på dessa då el? Kommer inte fram till resebolaget men går tydligen avboka via hemsidan . Känner mig vilsen o bekymrad. Undra om man ens får några pengar tillbaka
Hos Travelstart skulle man inte kontakta de förrän 10 dagar innan avresa och sen ändrades det till 6 dagar.
Hade fått sms och telefonsamtal från Aeroflot att mitt flyg är inställt och att jag kan antingen omboka eller få pengarna tillbaka.
Fick också ett mail från Travelstart om inställda flyget, samt Aeroflots policy angående ombokning och pengar tillbaka.
Kontaktade Travelstart genom telefon (mail och messenger kan du bara glömma, har de ens mail?), efter 3h 10min kom jag fram till indisk support.
Under väntetiden vill de att man kontaktar flygbolaget först osv, men skippa det, det är resebyrån du köpte biljetten hos.
Berättade att jag ville ha pengarna tillbaka, tog ca 15min så var samtalen färdig.
Det som tog tid var att de var tvungen att kolla på flygbolagets policy osv.
Det kostar 335kr i avgift att ställa in flygbiljetten hos Travelstart, fast flyget redan är inställd.
Nu är det bara att vänta på Aeroflot ska bekräfta och godkänna återbetalningen, de sa inte hur länge det tar.
Fick ett mail från Travelstart att jag vill ha återbetalning.
Återkommer hur det gick.
Hade fått sms och telefonsamtal från Aeroflot att mitt flyg är inställt och att jag kan antingen omboka eller få pengarna tillbaka.
Fick också ett mail från Travelstart om inställda flyget, samt Aeroflots policy angående ombokning och pengar tillbaka.
Kontaktade Travelstart genom telefon (mail och messenger kan du bara glömma, har de ens mail?), efter 3h 10min kom jag fram till indisk support.
Under väntetiden vill de att man kontaktar flygbolaget först osv, men skippa det, det är resebyrån du köpte biljetten hos.
Berättade att jag ville ha pengarna tillbaka, tog ca 15min så var samtalen färdig.
Det som tog tid var att de var tvungen att kolla på flygbolagets policy osv.
Det kostar 335kr i avgift att ställa in flygbiljetten hos Travelstart, fast flyget redan är inställd.
Nu är det bara att vänta på Aeroflot ska bekräfta och godkänna återbetalningen, de sa inte hur länge det tar.
Fick ett mail från Travelstart att jag vill ha återbetalning.
Återkommer hur det gick.