Anmäla sen ankomst?
Känner mig verkligen berest ;-)
Måste man anmäla sen ankomst till hotellen för att ha kvar sitt hotellrum?
Vi landar rätt sent i NY, och samma sak i Orlando och vill inte riskera att vi är utan hotellrum då vi kommer fram
Måste man anmäla sen ankomst till hotellen för att ha kvar sitt hotellrum?
Vi landar rätt sent i NY, och samma sak i Orlando och vill inte riskera att vi är utan hotellrum då vi kommer fram
Det är en fråga som blir bättre besvarad av hotellet själv :)
Det brukar framgå av deras policy hur de vill ha det. Om du känner dig osäker är väl det bästa att anmäla sen ankomst. Kolla deras hemsida för epostadress eller faxnummer om du tycker det är jobbigt att ringa.
Det brukar framgå av deras policy hur de vill ha det. Om du känner dig osäker är väl det bästa att anmäla sen ankomst. Kolla deras hemsida för epostadress eller faxnummer om du tycker det är jobbigt att ringa.
Citerat från nisse2ears:
Det är en fråga som blir bättre besvarad av hotellet själv :)
Det brukar framgå av deras policy hur de vill ha det. Om du känner dig osäker är väl det bästa att anmäla sen ankomst. Kolla deras hemsida för epostadress eller faxnummer om du tycker det är jobbigt att ringa.
jag gör så. När vi bor på hotell i Sverige brukar jag alltid ringa och meddela. Försöker skicka mail till de för säkerhets skull
Det är en fråga som blir bättre besvarad av hotellet själv :)
Det brukar framgå av deras policy hur de vill ha det. Om du känner dig osäker är väl det bästa att anmäla sen ankomst. Kolla deras hemsida för epostadress eller faxnummer om du tycker det är jobbigt att ringa.
Citerat från bibby:
Finns ofta i det formulär man fyller in när man bokar. När man anländer alltså.
Ja, det enklast är ju att man uppger ankomsttid redan då man bokar. Dock tycker jag att hotell som anger att en natt debiteras om man inte kommer har en skyldighet att tillhandahålla rum även om man kommer sent. Det förutsätter då att man uppgett kort-nummer vid bokningen annars är det ju ganska värdelöst.Finns ofta i det formulär man fyller in när man bokar. När man anländer alltså.
Fast det är ju en klen tröst om man kommer sent och hotellet trots detta hyrt ut det sista rummet.
/PeterO
Citerat från peter_o:
Fast det är ju en klen tröst om man kommer sent och hotellet trots detta hyrt ut det sista rummet.
/PeterO
Som R skriver så att skriva ankomsttiden är väl inte så svårt ifall man vet om den, vet man inte så skriv det då.Citerat från bibby:
Finns ofta i det formulär man fyller in när man bokar. När man anländer alltså.
Ja, det enklast är ju att man uppger ankomsttid redan då man bokar. Dock tycker jag att hotell som anger att en natt debiteras om man inte kommer har en skyldighet att tillhandahålla rum även om man kommer sent. Det förutsätter då att man uppgett kort-nummer vid bokningen annars är det ju ganska värdelöst.Finns ofta i det formulär man fyller in när man bokar. När man anländer alltså.
Fast det är ju en klen tröst om man kommer sent och hotellet trots detta hyrt ut det sista rummet.
/PeterO
Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
Jag har blivit sen flera gånger, samt kommit sent som jag känt till, och i alla fall kommunicerat detta med hotellet, alltså inga problem.
Kommunikation är väl nyckeln.
Borde inte även sunt förnuft fungera?
Citerat från bibby:
Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
Nej inte per automatik hos alla hotell, men många hotell kräver avbokning ett visst antal timmar i förväg för att inte debitera en natt. Men vid närmare eftertanke så har dom nog rätt till att både debitera rummet (om man inte kommer) och hyra ut det om de får en annan gäst. Man betalar inte för rummet utan det är den avgift de tar ut för att man inte kom. Att den sedan är lika stor som rumspriset är mer en praktisk detalj.Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
/Peter
Citerat från peter_o:
/Peter
6 pm hold är mer eller mindre standard vilket betyder att din reservation hålls till 18:00 utan ett CC som garanti. Efter detta cancelleras bokningen om 'rummet' behövs. Med garanti (CC, VOU, pre-payment etc) hålls ditt rum till nattkörningen ca 03:00. Citerat från bibby:
Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
Nej inte per automatik hos alla hotell, men många hotell kräver avbokning ett visst antal timmar i förväg för att inte debitera en natt. Men vid närmare eftertanke så har dom nog rätt till att både debitera rummet (om man inte kommer) och hyra ut det om de får en annan gäst. Man betalar inte för rummet utan det är den avgift de tar ut för att man inte kom. Att den sedan är lika stor som rumspriset är mer en praktisk detalj.Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
/Peter
Det betyder att du är garanterad ett rum på hotellet - eller att hoteller hittar motsv rum på annat hotell om man är överbokade.
Citerat från robbowan:
Det betyder att du är garanterad ett rum på hotellet - eller att hoteller hittar motsv rum på annat hotell om man är överbokade.
Det är nog farligt att som Bibby tro att hotellen inte har rätt att ta betalt vid sen oanmäld ankomst - bättre är att alltid maila och be om confimation så att man har skriftligt bevis på att hotellet vet att man kommer sent.
Citerat från peter_o:
/Peter
6 pm hold är mer eller mindre standard vilket betyder att din reservation hålls till 18:00 utan ett CC som garanti. Efter detta cancelleras bokningen om 'rummet' behövs. Med garanti (CC, VOU, pre-payment etc) hålls ditt rum till nattkörningen ca 03:00. Citerat från bibby:
Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
Nej inte per automatik hos alla hotell, men många hotell kräver avbokning ett visst antal timmar i förväg för att inte debitera en natt. Men vid närmare eftertanke så har dom nog rätt till att både debitera rummet (om man inte kommer) och hyra ut det om de får en annan gäst. Man betalar inte för rummet utan det är den avgift de tar ut för att man inte kom. Att den sedan är lika stor som rumspriset är mer en praktisk detalj.Ser inte varför ett hotell ska hålla ett rum om inte gästen kommer när han sagt. Det betyder ju inte per automatik att man blir debiterad, eller hur?
/Peter
Det betyder att du är garanterad ett rum på hotellet - eller att hoteller hittar motsv rum på annat hotell om man är överbokade.
Ganska enkelt:
- Garanti + No Show = En natts debitering
- Pre-payment + No Show = Inga pengar tillbaka
- 6 pm hold/Non guarateed + No Show = Ingen åtgärd (ev inget rum)
I övrigt har olika hotell/olika bokningsbolag olika avboknibgsregler men ofta 24 timmar innan 15 alt 16:00 lokal tid.
Pre-payment ingen återbetalning oavsett tid för avbokning.
Generellt!
- Garanti + No Show = En natts debitering
- Pre-payment + No Show = Inga pengar tillbaka
- 6 pm hold/Non guarateed + No Show = Ingen åtgärd (ev inget rum)
I övrigt har olika hotell/olika bokningsbolag olika avboknibgsregler men ofta 24 timmar innan 15 alt 16:00 lokal tid.
Pre-payment ingen återbetalning oavsett tid för avbokning.
Generellt!