Ang. Ryan Air-reportage i TV: Har du fortsatt förtroende eller ej?

Av Roy
8 mars 2006 20:14 (redigerad)
Visningar: 1924
Reportaget i TV visade en del av av vardagen som anställd på Ryan Air. Frågan man ställer sig är om reportaget enbart visade valda delar av verkligheten eller skildrade normalförhållanden.

Det vore intressant att veta om du kan tänka dig att flyga med bolaget framgent eller om du tvekar.

Ge oss dina funderingar här!
Av Ivan
8 mars 2006 21:27
Ett repotage visar bara vad reportern vill visa. Kan vara långt ifrån den objektiva verkligheten.
Landar själv med FR58 på Skavsta imorgon 09:15 PM.
Köper jag en budgetresa för max 560 SEK kan jag knappast vänta mig first class service.
Men det finns ju gnällspikar.
Av Berndt
9 mars 2006 12:52
Har flugit med Ryanair många gånger och skall åka igen med dem Göteborg-Dublin i april (Jungfruturen)
Jag såg delar av programmet, men slog sedan över till annat.
Det verkar vara ungefär samma som man visade om British Airways för ett par år sedan.
Alla vet ju att om man kan vinkla, klistra och klippa så att man får fram precis det man själv vill.Det är ju tacksamt att välja Ryanair som sticker ut både hakan och annat till förtret för väldigt många.
Valet är ju fritt, flyg med dem eller någon annan. Eller stanna hemma.
Av 368577
9 mars 2006 14:03
Fejkat repotage, har fullt förtroende för Ryan Air.
Ryan Air är det flygbolag, som alltid håller sina tider och
är det bolag som har de säkraste planen och fullgod
service för det pris man betalar för biljetten.
Av Tobbe
9 mars 2006 22:57
Köper jag en budgetresa för max 560 SEK kan jag knappast vänta mig first class service.
Själv tycker jag att det är viss skillnad på service & säkerhet. Har inget emot att betala för kaffet men det får gärna finnas en flytväst under min stol.
Av Ingelae
10 mars 2006 16:48
Om det är så tokigt som TV lät påskina kan man ju undra varför någon överhuvudtaget jobbar där??
Av Ann
13 mars 2006 14:47
Man får vad man betalar för. Säkerhet är viktigt förståss. /Ann
Av Alx
20 apr. 2006 15:17
Det där med "man får vad man betalar för" är bara struntprat, alla bolag gör som Ryanair. Om man jobbar i branchen säger man 6 månader på Ryanair och dom fick inte fram mer? Gå till vilket bolag som helst och titta, jag tror många skulle sluta flyga om de viste hur det är på bolagen!

Ryanair är lika säkra som alla andra, det är bara att "de andra" är lite avundssjuka på Ryan för att dom tjänar mer pengar! Piloterna får jobba mer än på andra bolag, men de har också betydligt högre lön. Sen står ju piloter närmare gud än vanliga dödliga och så är dom almänt gnälliga och arbetsskygga, så att dom gnäller är mer regel än undantag! Det är alla andra på Ryan som borde få högre lön och mer sömn! Men händer det så finns det inte mycket att göra i alla fall, du kan dö även i ett annat flygbolags plan!
Av Micke73
23 apr. 2006 20:11
Har åkt med Ryan Air en gång till London för det var billigast. Fast i efterhand när man räknar in tågresan från och till Stansted blev bara marginellt billigare. Dessutom blev det några extra timmars resväg på bekostnad av weekendtiden i London. Planet var dessutom försenat en halvtimme på vägen hem och den större delen av den tiden stod vi helt onödigt i kö i väntan till planet. Alltså Ryan Air kan nog vara bra om man går enbart på pris men man får inte vara snåldum heller. Inget mer Ryan Air för mig.
Av Candy
24 apr. 2006 18:47
Ryan air är precis lika bra som alla andra flygbolag. Har rest mycket och det har aldrig varit förseningar eller överbokningar på Ryanair. (Men har råkat ut för incidenter med olika charterbolag samt SAS och Finnair.) Billigt och bra med Ryanair. Jag betalade 135:- Gbg-Glasgow och då är det helt ok om tågbiljetten från flygplatsen till centrum kostar några kronor (pund) Och instämmer med tidigare talare: är det så hemskt att jobba där skulle väl ändå ingen vara kvar.... Media styr programmen så vi skall titta, så är det bara...
Av Jomi
24 apr. 2006 21:44
Att reportaget inte skildrar verkligheten är väl alldeles uppenbart. Allt är för att svartmåla Ryanair.

Exempel: Spypåsen som hade läckt lite grann blåstes upp till en enorm sak. Jag fick känslan av att någon fått vinterkräksjuka över halva flygplanet. "Oh my god, there's bits and pieces in it!". Bara det att de faktiskt inte ens visade denna hemskhet i bild får väl ses som ett tecken på att bilderna och också verkligheten inte dög.

En annan grej jag läste efteråt var att flygplansdörren som i reportaget var osäkrad, inte ens tillhörde Ryanair. Inte i något av Ryanairs över hundra flygplan finns den dörrmodell som fanns med i reportaget och som skulle utgöra detta "stora säkerhetshot".

Jag tycker synd om producenterna. Som lagt ner så mycket tid (6 månaders konstant flygande), pengar och kraft på att hitta fel och brister - och ändå behövt fabricera fram bevis för att ge dokumentären substans.

Heja Ryanair.
Av Jankai
24 apr. 2006 23:07
Jag tog faktiskt mig tiden att gå igenom den omfatande skriftliga dokumentationen som togs fram efter programmet och jag var INTE imponerad av de tveksamheter som man tog upp i programmet. De myndigheter som har kompetens i frågan verkade inte ha några anmärkningar mot Ryan Air.
Jag har absolut inga problem med Ryan Air.
Jag har bara rest en gång med Ryan Air (Skavsta - Rom) och det var definitivt helt OK. Vi var supernöjda.
Av Amerita
25 apr. 2006 08:14
Jag tillhör skaran som oxå flugit med Ryanair och inte upplevt nån skillnad mellan detta flygbolag och andra som då kostar mer. Tycker nästan att det är bättre för personalen springer inte omkring med eld i baken som på andra flygningar där de ska hinna med att båda servera dryck, mat och sälja en massa prylar. Har upplevt andra flygbolag där man haft plan som är riktigt risiga, dörrarna fasttejpade med silvertejp, stolar som inte varit fastskruvade i golvet och med flygvärdinnor som skrikande sprungit och satt sig då vi hamnat i lite luftgropar! Eller då min kompis fick sitta på en pinnstol mitt i gången för att de räknat fel på antal passagerare! Ryanair är nog inte så farliga trots allt...
25 apr. 2006 09:51
Hej! vi har inte åkt med ryan air någon gång men däremot med en massa andra bolag, och standarden på servicen och planen har varit väldigt varierande.
Sämst alla kategorier var den helt klart på en flygning till tunisien, personalen sprang omkring kors och tvärs som yra höns, för att hinna med att sälja så mycket krafs som möjligt under flygningen och planet var så slitet att det var svårt att hitta någonting som fungerade över huvud taget.
När jag skulle sätta mig så ramlade dynan loss och så vidare.

Och att fråga personalen det gav jag upp med ganska omgående för deras engelska kunskaper var i princip obefintliga.

Jag håller med Alx, jag tror det är ganska lika över lag och angående säkerheten så är det väl bra om man gör vad som går för att det ska bli så säkert som möjligt.
Är själv mekaniker och jag hävdar bestämt att det är betydligt viktigare att planen är servade än att det finns en flytväst under din sits eller fjäskande personal som erbjuder sprit och parfym, vid en eventuell krasch så dör man troligen ändå.

Jag har svårt att tro att de skulle få flyga för luftfartsverket om de inte hade plan som uppfyller kraven men det kan ju bli fel mellan service intervallerna och då är det ju upp till personalen att raportera detta.
Att ryan air skulle ha "sämre" personal för att de har lågprisprofil det har jag svårt att tro, deras låga priser beror nog mest på att de tar den lilla vinst som finns i varje led från bokning till landning och att de inte behöver så mycket personal till onödigt fjäsk.

Summan av kardemumman är nog den att utvilad personal och servade plan är bäst trots allt, om servicen ombord är sparsam så kan jag ta det, men bolagen skall naturligtvis inte tumma på säkerheten

Dessutom tror jag som Alx skrev att det inte skiljer så mycket mellan bolagen, fokuseringen blir nog störst på de billiga bolagen för där utgår man från att det skall finnas brister, kollar man de andra bolagen under luppen så tror jag nog att man hittar liknande brister även där.
Av Alx
25 apr. 2006 16:36
Exempel: Spypåsen som hade läckt lite grann blåstes upp till en enorm sak. Jag fick känslan av att någon fått vinterkräksjuka över halva flygplanet. "Oh my god, there's bits and pieces in it!". Bara det att de faktiskt inte ens visade denna hemskhet i bild får väl ses som ett tecken på att bilderna och också verkligheten inte dög.
När jag jobbade på Skavsta Har jag efter flygningar till Pakistan gått in i flygplan med mattor som ändrat färg för att folk har kräkts på dom. Har även varit med om nertrampade tuggumin och halvätna kakor i stolsfickan framför. Detta hände inte på Ryans plan!

Något som är bra när man flyger med Ryan air är att man oftast får bra markservice eftersom Ryan i princip "äger" flygplatserna de flyger till. De flyger till flygplatser som inte är så hårt belagda så en försening betyder inte att man behöver ställa in, det finns många lediga slotter! Så är inte fallet i London eller Köpenhamn!
Av Roy
26 apr. 2006 11:15
Citerat från alx:
Exempel: Spypåsen som hade läckt lite grann blåstes upp till en enorm sak. Jag fick känslan av att någon fått vinterkräksjuka över halva flygplanet. "Oh my god, there's bits and pieces in it!". Bara det att de faktiskt inte ens visade denna hemskhet i bild får väl ses som ett tecken på att bilderna och också verkligheten inte dög.
När jag jobbade på Skavsta Har jag efter flygningar till Pakistan gått in i flygplan med mattor som ändrat färg för att folk har kräkts på dom. Har även varit med om nertrampade tuggumin och halvätna kakor i stolsfickan framför. Detta hände inte på Ryans plan!

Något som är bra när man flyger med Ryan air är att man oftast får bra markservice eftersom Ryan i princip "äger" flygplatserna de flyger till. De flyger till flygplatser som inte är så hårt belagda så en försening betyder inte att man behöver ställa in, det finns många lediga slotter! Så är inte fallet i London eller Köpenhamn!
Intressant synpunkt, något jag funderat över...
Av Roy
26 apr. 2006 11:47
Många synpunkter.... !

Tycker mig se att de flesta anser att reportaget lämnade en hel del att önska gällande seriösitet och objektivitet.
Naturligtvis kommer en företeelse eller ett företag med stark medianärvaro att dissekeras på olika vis och reportaget är väl ingen överraskning.

Man får vad man betalar för och vad man än tycker så har lågprisflyget verkligen öppnat stora möjligheter för folk att resa på ett betydligt mer spontant vis. Turistindustrin på de orter som börjats trafikeras av lågprisflyget har blommat upp och ger värdefulla tillskott till den lokala ekonomin.

Tack för era inlägg och synpunkter, verkligen intressant att läsa!