Ang ..Flygsäkerhet
Hur ofta hör ni inte hur kabinpersonalen ombord på flygplanen rekommenderar att ni "alltid skall ha säkerhetsbältena fastspända när ni sitter i stolen"? Orsaken till detta är att det finns en betydlig risk för skador om man helt plötsligt kommer in i ett parti med svår turbulens. I värsta fall kan flygplanet tappa höjd flera tusen meter och är man då inte fastspänd är risken stor att man blir allvarligt skadad. det har hänt igen med en Boeing 747 tillhörande China Airlines enligt Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3357009.ab
Har hört att British Airways har gått ett steg längre och nu kräver de att man alltid är fastspänd när man sitter i stolen och bältet skall också spännas fast utanpå eventuell filt så att personalen kan se att man
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3357009.ab
Har hört att British Airways har gått ett steg längre och nu kräver de att man alltid är fastspänd när man sitter i stolen och bältet skall också spännas fast utanpå eventuell filt så att personalen kan se att man
Som sagt var, det är konstigt att det inte varit krav på bälte när man sitter i stolen tidigare. Jag har aldrig förstått det samfällda klingandet som hörs när säkerhetsbälte-skylten släcks och 100 bälten knäpps upp samtidigt. Det verkar nästan som om en del tror att det är förbjudet att sitta med bältet på!
Jag brukar alltid lossa lite på bältet så att det inte spänner men ha det knäppt under hela flygningen. Jag känner flera flygkaptener och de har talat om massor av missöden som hänt vid turbulens när folk blivit kastade upp i taket tack vare att de inte haft bälte på sig.
GB
Jag brukar alltid lossa lite på bältet så att det inte spänner men ha det knäppt under hela flygningen. Jag känner flera flygkaptener och de har talat om massor av missöden som hänt vid turbulens när folk blivit kastade upp i taket tack vare att de inte haft bälte på sig.
GB
Tycker det är lite långsökt att jämföra flygningar med bilkörning. Men det kan ju vara en bra ide att ha på sig bältet hela tiden.
Utan tvång alltså, Är så less på att det ska vara regler och lagar som in i minsta detalj ska bestämma hur vi ska göra..
Har oxå vid en del tillfällen fått sitta i cockpit under flygningar,vad jag minns så är det sällan piloterna har på sig bälterna..
Och detta fallet på 3000 meter tilhör väl extremtillfällerna eller? Det är ju inte många gånger man får meddelande om sådana här stora fall..
mvh Peter
Utan tvång alltså, Är så less på att det ska vara regler och lagar som in i minsta detalj ska bestämma hur vi ska göra..
Har oxå vid en del tillfällen fått sitta i cockpit under flygningar,vad jag minns så är det sällan piloterna har på sig bälterna..
Och detta fallet på 3000 meter tilhör väl extremtillfällerna eller? Det är ju inte många gånger man får meddelande om sådana här stora fall..
mvh Peter
Även om man själv inte bryr sig om ev. skador när det blir skumpigt borde man tänka lite på sina medpassagerare. En människokropp som plötsligt kastas mot en annan människa kan orsaka svåra skador. Dessutom är det väldigt skönt att kunna koppla av på långresor och inte hela tiden sitta på spänn och lyssna efter kabinpersonalens direktiv beträffande bältet. Men varför är det så dålig bältesdisciplin på bussresor. Där har vi ju till och med lagstiftning som säger att vi ska använda bältet.
Sitter personligen alltid fastspänd så länge jag sitter i flygplansstolen tycker inte bältet sitter i vägen, har man varit med om att man hängt i bältet i samband med turbulens så sitter man högst ogärna utan bälte sen kan jag lova.
jag har desssutom flygit en hel del med mindre plan i fjällen bla.och där är det ju inte ovanligt att man "faller" en bra bit ner när man passerar över en fjällkam så då är man ju inte så kaxig så man utmanar ödet genom att fuska med bältet efter nåt sånt.
finns faktiskt exempel på att folk slagit sig ganska ordentligt i packhyllorna vid turbulens.,
Bosse.
jag har desssutom flygit en hel del med mindre plan i fjällen bla.och där är det ju inte ovanligt att man "faller" en bra bit ner när man passerar över en fjällkam så då är man ju inte så kaxig så man utmanar ödet genom att fuska med bältet efter nåt sånt.
finns faktiskt exempel på att folk slagit sig ganska ordentligt i packhyllorna vid turbulens.,
Bosse.
Sitta fastspänd hela flygningen?
Självklart!
Jag har själv, efter 7000 timmar som förare av ett flertal olika sorters flygplan upplevt det mesta av turbulens och annat som kan få folk och prylar att hamna på fel ställe.
Att knäppa av sig bältet när "skylten släcks" tycker jag inte om. Det är helt enkelt korkat.
Att B A bestämmer och kräver att paxen skall vara fastspända tycker jag är rätt!
Inte en dag för tidigt.
Det är inte i och för sig antalet meter hit eller dit som är det "farliga" utan med vilken kraft eller intensitet det hela sker!
I de fall cockpit får indikationer via sin radar kan man varna "bakåt".
Men, det finns något som heter CAT (clear air turbulence) som inte ses på något instrument som är huvudorsaken till att B A tar steget fullt ut.
Optiska försök pågår, men är ännu ej operativa.
CAT finner man i allmänhet nära jetströmmen.
Detta fenomen upplevs flest gånger som en eller flera jättesmällar utan något småskutt som förvarning.
Man kan fara såväl uppåt som nedåt!
Då gäller det fanimej att sitta fast!
Den som sitter i sin stol utan att ha bältet på betecknar jag som korkad!
Bengt
Självklart!
Jag har själv, efter 7000 timmar som förare av ett flertal olika sorters flygplan upplevt det mesta av turbulens och annat som kan få folk och prylar att hamna på fel ställe.
Att knäppa av sig bältet när "skylten släcks" tycker jag inte om. Det är helt enkelt korkat.
Att B A bestämmer och kräver att paxen skall vara fastspända tycker jag är rätt!
Inte en dag för tidigt.
Det är inte i och för sig antalet meter hit eller dit som är det "farliga" utan med vilken kraft eller intensitet det hela sker!
I de fall cockpit får indikationer via sin radar kan man varna "bakåt".
Men, det finns något som heter CAT (clear air turbulence) som inte ses på något instrument som är huvudorsaken till att B A tar steget fullt ut.
Optiska försök pågår, men är ännu ej operativa.
CAT finner man i allmänhet nära jetströmmen.
Detta fenomen upplevs flest gånger som en eller flera jättesmällar utan något småskutt som förvarning.
Man kan fara såväl uppåt som nedåt!
Då gäller det fanimej att sitta fast!
Den som sitter i sin stol utan att ha bältet på betecknar jag som korkad!
Bengt