Ang. att själv boka flyg+hotell genom Expedia

Av Martra
30 jan. 2012 22:27
Visningar: 5861
Jag undrar om någon mer blivit lurad/ eller känt sig lurad då man bokar sin resa & hotell genom Expedia....får bekräftelse där inte ALLT som stod i informationen på valt hotell ingår.
Det som hände mig var att jag letade länge & väl för jag ville verkligen ha ett hotell där frukost ingår. Jag valde hotell CircusCircus, där det på min bokningsdag stod att "Frukostbuffé ingår". Gjorde min bokning och ser inte förrän 2 dgr.efter att frukosten INTE står angiven i bekräftelsen.
När jag DÅ går in & läser info på hotellet (Expedias sida)så står nu inte att frukost ingår, endast att 2 bufféer ingår. Jag gör en skärmdump som jag mailar till Expedia för att få rättelse (de måste ju själva kunna ta fram den info som faktiskt stod den dagen DÅ jag bokade hela paketet)...så får jag bara veta att det är bara på vissa rum, med tillägg....lite nonchalant tycker jag.
Jag känner mig lurad, då det stod tydligt att frukostbuffé ingick....Dessutom fick jag aldrig möjlighet att välja sittplats på flyget, trots att jag omgående informerade om att jag reser med mina gamla föräldrar....(vill att de ska få så bekväm resa som möjligt, då de är i 80-års åldern)

Fler med liknande erfarenhet...eller har jag bara haft otur eller inte tillräckligt uppmärksam?
Någon som har lite bra tips för våra Las Vegas vecka?
30 jan. 2012 22:45
Har bokat med dem många gånger men bara hotell, det har faktiskt alltid stämt.
Jag bara undrar hur och var det stod, man brukar ju vid bokning oftast kunna välja olika rumsalternativ, små rutor med kortfattad info om rummet och t.ex. "inklusive frukost", stod det där så tycker jag ni har rätt btill frukosten men kanske det är svårt att bevisa om det inte står i någon bekräftele eller man sparat sidan, vilket man ju inte utgår från att man ska behöva.
Eller stod det någon annanstans i hotellbeskrivningen? Står det i en beskrivning att frukost ingår i priset och det inte står något om att det finns olika val eller det bara gäller vissa rum så tycker i alla fall jag att det är ganska klart att det ska ingå.

Är Du säker på att Du har rätt så tryck på dem mer än en gång, Expedia har ju fått en hel del kritik men har ny-satsat i Sverige och jag trodde i alla fall att de tänkt sig att de skulle bättra på sitt rykte, lite envishet kan ofta ge resultat :-)

Vad jag vet är det hotellen själv som står för beskrivningarna av hotellen så kontakt även dem och berätta hur det gått till, kan hända att de kan hjälpa dig, Expedia har kanske svårt att ge dig frukost även om det blivit fel även om man tycker att de borde kunna kontakta hotellet för att lösa det hela, om inget annat kan de offra lite av sin provision för lite goodwill kan man tycka.
Av Peter_o
30 jan. 2012 23:58
Kan du gå in på flygbolagets sajt och boka sittplatserna?
/PeterO
31 jan. 2012 01:01
Jag har bokat hotell med expedia ett antal gånger och alltid fått det jag beställt,flyg har jag däremot aldrig bokat genom expedia.
Bosse.
Av Martra
31 jan. 2012 22:58
Tack för er feedback....
Har talat med Expedia idag, en mycket serviceminded tjej. Som ändå inte heller kunde hjälpa mig...hon erkände att det är DE som översätter texten-infot som uppdateras av hotellen....Men inte heller hon kunde ta fram ursprungstexten, från min bokningsdag...=/
Hon ringde upp hotellet för att höra ang. frukost...men om jag skulle få det ihop med rumspriset så hade jag nu varit tvungen att boka om rummen...till ett gemensamt med mina gamla föräldrar. (detta lockar inte) Därmed känner jag att jag får väl acceptera fakta....lurad en aning.
...inte heller sittplatser gick att korrigera, de rekommenderar mig att försöka vid incheckningen (känns ju rätt sent!)
Av detta har man lärt sig att nästa gång så ska jag ta en skärmdump på infot vid bokningen....då har man ju svart på vitt.
Av Van
1 feb. 2012 07:44
Hej,

Jag tror du kan välja sittplats om det bolag du ska flyga med normalt har den servicen.
På dina resedokument bör det finnas ett bokningsnummer och eller biljett nummer för flygresan. Det numret ska du kunna använda för att välja plats direkt på flygbolagets hemsida.
På deras sida brukar det också finnas en beskrivning av hur numret ska se ut ifall du är osäker på vilket det är.
Av Annl
1 feb. 2012 12:38
Hej,

jag har bokat väldigt mycket via Expedia -både flyg och hotell - men mest hotell.

Det har alltid funkat bra med ett undantag och det gällde just frukost och det var i somras under vår roadtrip i USA och detta gällde hotellet i NYC. Där är det ju i allmänhet väldigt dyrt med frukost på hotellen så när vi såg att frukost ingick och dessutom för en billig penningt så slog vi till på detta. Väl på plats visade det sig att det inte alls var hela frukosten som ingick utan kuponger för att delbetala frukosten med. Och blåsta i dubbel bemärkelse blev vi eftersom kupongernas värde inte motsvarade vad vi betalat för frukosten - kupongerna var mindre värda.

Trist kunde vi tycka me vi skippade kupongerna och käkade frukost på stan i stället.
1 feb. 2012 20:38
Det är väldigt sällsynt att man kan välja sittplats på planet 48 timmar innan avgång (oftast 24h). Dem ggr det brukar gå är när man betalar en extra avgift för att kunna få sitta vid nödutgångarna eller andra platser med extra benutrymme.

Mitt tips är att du checkar in på flyget så fort incheckningen öppnat för då har du en större valmöjlighet att välja dem platser du önskar.
Av Martra
1 feb. 2012 22:54
Idag då jag skulle checka in på Continentals sajt för att se om jag kunde ändra sittplatser själv så upptäcker jag till min fasa att flygnr 2 (anslutningen från Newark till Las Vegas) hade blivit ändrat och helt plötsligt fick vi 5, 5 timmar att tillbringa på flygplatsen!!...och ett helt annat flyg.
-Inte så kul när man reser med sina gamla 80-åriga föräldrar....det var en anledning till att jag gjort tidigare val av anslutningsflyg (tom. betalat mer för det flyget för att slippa den långa flygplats-väntan)

Inte ett enda ord har jag fått om detta...varken från Continental eller via Expedia. -Vad hade man gjort om man märkt detta först då man står & ska checka in på flygplatsen i NY.?

Det blev därför nytt samtal till Expedia idag....som slutade med att jag i stort sett fick luren i örat av tjejen som tog samtalet. Hon tyckte att det var samma sak som att köpa en tröja en dag & nästa dag är det REA på tröjan....(-vilken jämförelse!)

Då jag gick in på deras sida för att kolla samma resa igen (om jag gjort en nybokning) så fick jag tom. fram ett billigare pris på samma hotell (inkl. 2 bufféer denna gång) och med flygavgång samma tid, men med en bättre ankomst -tid till Las Vegas....4,5 tusen billigare dessutom!!
-Men inte vill man hjälpa mig att byta...nä, de e bara att acceptera tyckte dom.
Jag kan ju tala om att jag lovade henne att nästa gång bokar jag definitivt inte min resa genom dom.
Det känns ju som det mesta blev fel....
Av Marilcj
2 feb. 2012 12:42
Vi var på väg att boka flyg via dom vid ett tillf men blev avrådda, nån egentlig anledning fick vi aldrig men de räckte för att vi skulle leta vidare på andra sajter och oavsett var vi bokat så har vi alltid kunnat gå in och boka våra stolar 1 månad innan utresedatum och samma sak m hemresan, men inte direkt på flygpolagets sida utan via en annan sammarbetspartner!

Däremot har vi oxå varit med om det med frukosten men som de flesta påpekar så stod de faktiskt lite finstilt vid resp rumstyp vad som ingick och inte inte!

Hoppas ni får en bra resa i alla fall!
2 feb. 2012 13:26
Citerat från martra:
Idag då jag skulle checka in på Continentals sajt för att se om jag kunde ändra sittplatser själv så upptäcker jag till min fasa att flygnr 2 (anslutningen från Newark till Las Vegas) hade blivit ändrat och helt plötsligt fick vi 5, 5 timmar att tillbringa på flygplatsen!!...och ett helt annat flyg.
-Inte så kul när man reser med sina gamla 80-åriga föräldrar....det var en anledning till att jag gjort tidigare val av anslutningsflyg (tom. betalat mer för det flyget för att slippa den långa flygplats-väntan)

Inte ett enda ord har jag fått om detta...varken från Continental eller via Expedia. -Vad hade man gjort om man märkt detta först då man står & ska checka in på flygplatsen i NY.?

Det blev därför nytt samtal till Expedia idag....som slutade med att jag i stort sett fick luren i örat av tjejen som tog samtalet. Hon tyckte att det var samma sak som att köpa en tröja en dag & nästa dag är det REA på tröjan....(-vilken jämförelse!)

Då jag gick in på deras sida för att kolla samma resa igen (om jag gjort en nybokning) så fick jag tom. fram ett billigare pris på samma hotell (inkl. 2 bufféer denna gång) och med flygavgång samma tid, men med en bättre ankomst -tid till Las Vegas....4,5 tusen billigare dessutom!!
-Men inte vill man hjälpa mig att byta...nä, de e bara att acceptera tyckte dom.
Jag kan ju tala om att jag lovade henne att nästa gång bokar jag definitivt inte min resa genom dom.
Det känns ju som det mesta blev fel....
Förstår verkligen att Du är besviken på Expedia och inte vill anlita dem igen, dåligt bemötande ska man ju i alla fall inte få sen kvittar det vem som har rätt om en sak. Ganska förvånande faktiskt med tanke på det jag nämde tidigare, att de nystartat och ville ta marknadsandelar, då ska man ju inte vara otrevlig :-(

Nog tycker man att det ska gå ut ett mejl när flygtider ändras, det har vi fått från andra bokningssidor, men i sista hand är det ju ändå ens egna ansvar att kolla upp ifall flygtider ändras, kanske en tjänst där man planerar sin resa som t.ex. tripit.com kan vara bra i detta samanhang? Har precis börja använda dem så jag vet inte hur bra det fungerar vid ändringar av flygtider mm. men det är ett bra sätt att hålla ordning på sin resa.

Sen kan man ju aldrig gardera sig mot inställda flyg, tidtabellsändringar o.s.v. men nog är det riktigt surt när man planerat och bokat en perfekt resa och man åker på t.ex. som nu långa väntetider mellan flygen.

Har inte råkat ut för detta själv så jag har aldrig forskat i det men kanske någon annan vet om det finns något som helst konsumentskydd i ett sådant fall? (Rent förnuftsmässigt borde det ju vara så att om ett flygbolag ändrar tiderna så det ger betydande olägenhet för resenären (om man t.ex. av hälsoskäl inte kan vänta på en flygplats i 5 timmar eller en försen framkomst ger ekonomiska förluster) så borde man få boka om eller av gratis, eller få någon form av kompensation som man får vid oplanerade förseningar.)

Att boka är alltid en chansning, priserna kan gå ner, ett sätt att gardera sig när det gäller hotell är att boka på sidor där man kan avboka gratis som t.ex. Booking.com där man oftast kan göra det, då kan man boka och skulle något bli fel eller man hittar något annat bättre eller billigare är det bara att boka av. Även när det gäller hyrbil finns det de som tillåter gratis avbokning men flyg är ju lite annorlunda, de billigaste "economy" biljetterna är ju i regel inte fritt om eller avbokningsbara.

Lite märkligt att Du nu skulle få två bufféer! Det erbjudandet hade ju Hotellet själv men det var sista dagen igår om jag minns rätt.....
Av Martra
6 feb. 2012 23:09
Ja, jag känner mig rätt luttrad nu....
Jag mailade till Expedia & frågade hur mycket det skulle kosta mig att avboka hela paketet..då det är SÅ tidigt ännu innan min resa ska genomföras. Tänkte att jag kan lika gärna låta Ticket sköta bokningen till mig, vilket de har gjort förr. Och det har alltid fungerat bra...
Men jag fick till svar (rätt väntat faktiskt)...att min resa inte var avbokningsbar!!...Vilket innebär att jag åker på hela kostnaden om jag väljer att avboka.....märkligt i så här tidigt skede!!
-Man känner sig verkligen helt rättslös & utlämnad!! Flygbolagen har rätt att ändra hur som helst & man kan inte ens begära någon form av kompensation eller erbjudande om alternativ....

Men det har lärt mig en läxa...att anlita en researrangör som tar FULLT ansvar för sina resenärer. Det får hellre kosta lite extra!! I mitt fall handlar resekostnaden på 30 000:- och om det hade blivit någon tusenlapp till & jag fått veta att allt skulle fungera. Så hade det jag helt klart varit värt det!

Expedia kunde åtminstone bokat in frukost på hotellet åt oss, vilket de utlovat i sin information. Det borde inte kosta så mkt. för dem....då hade vi ju märkt deras gosa vilja åtminstone.
De borde även kunna kontakta Continental i anledning av att vårt anslutningsflyg blivit ändrat, eftersom vi inte blivit meddelade & det finns ingen kontaktmöjlighet för mig själv till dem. De är helt oåtkomliga....=/
6 feb. 2012 23:36
Citerat från martra:
Ja, jag känner mig rätt luttrad nu....
Jag mailade till Expedia & frågade hur mycket det skulle kosta mig att avboka hela paketet..då det är SÅ tidigt ännu innan min resa ska genomföras. Tänkte att jag kan lika gärna låta Ticket sköta bokningen till mig, vilket de har gjort förr. Och det har alltid fungerat bra...
Men jag fick till svar (rätt väntat faktiskt)...att min resa inte var avbokningsbar!!...Vilket innebär att jag åker på hela kostnaden om jag väljer att avboka.....märkligt i så här tidigt skede!!
-Man känner sig verkligen helt rättslös & utlämnad!! Flygbolagen har rätt att ändra hur som helst & man kan inte ens begära någon form av kompensation eller erbjudande om alternativ....

Men det har lärt mig en läxa...att anlita en researrangör som tar FULLT ansvar för sina resenärer. Det får hellre kosta lite extra!! I mitt fall handlar resekostnaden på 30 000:- och om det hade blivit någon tusenlapp till & jag fått veta att allt skulle fungera. Så hade det jag helt klart varit värt det!

Expedia kunde åtminstone bokat in frukost på hotellet åt oss, vilket de utlovat i sin information. Det borde inte kosta så mkt. för dem....då hade vi ju märkt deras gosa vilja åtminstone.
De borde även kunna kontakta Continental i anledning av att vårt anslutningsflyg blivit ändrat, eftersom vi inte blivit meddelade & det finns ingen kontaktmöjlighet för mig själv till dem. De är helt oåtkomliga....=/
Framför klagomål direkt till Continental, blir flyg inställt så har man visst rätt till ersättning med €600, får man nytt flyg så man kommer fam innom 4 timmar efter den ursprungliga tiden kan beloppet nedsättas till €300 om jag tolkar reglerna rätt.

Citat: "RIGHT TO COMPENSATION. If you are involuntarily denied boarding or your flight is cancelled, you are entitled to receive €600 in compensation from
us. If, however, we offer you re-routing on an alternative flight that will arrive within four hours of the arrival time of the flight on which you were originally
booked, your compensation can be reduced to €300. We will offer you with written agreement compensation via a travel voucher and/or other service, or
otherwise pay you compensation in cash, by electronic bank transfer, bank order or bank check."
6 feb. 2012 23:53
(Ryanair- de gav möjlighet till gratis avokning när de ändrade mina flyg till o från Girona häromåret apropå... men de flyger inte till USA...)

Flög med Continental i maj i fjol... Eftermiddagen innan jag skulle åka till New York fr Gbg via CPH fick jag ett mejl: Your flight has been cancelled. Gällde GOT-CPH. Inget om att dom skulle återkomma, rerouta e.d.

Blev såklart orolig, började fundera på buss, tåg till CPH, men då kanske dom skulle ogiltigförklara biljetten, om flyget återinnsattes e.d.

Satt länge i telefonkö, ringde dem o SAS (som de skrev man kunde checka in via..o fick lite olika info). MEN medan jag satt o ringde gick jag med på deras Facebook-sida och skrev..

Inom 10 minuter blev jag uppringd i mobilen av en på Continental som sett mitt FB-meddelande. De bevakar FB på amerikansk kontorstid, så mitt råd är att gå in o gilla, och skriv om dina funderingar där... de reroutade mej via Stockholm, med samma ankomsttid i NYC...

Hoppas det löser sig till det bästa!
Av Annl
7 feb. 2012 06:27
Intressant....

Och vad gör man om man inte har FB.....
Citerat från reselover:
(Ryanair- de gav möjlighet till gratis avokning när de ändrade mina flyg till o från Girona häromåret apropå... men de flyger inte till USA...)

Flög med Continental i maj i fjol... Eftermiddagen innan jag skulle åka till New York fr Gbg via CPH fick jag ett mejl: Your flight has been cancelled. Gällde GOT-CPH. Inget om att dom skulle återkomma, rerouta e.d.

Blev såklart orolig, började fundera på buss, tåg till CPH, men då kanske dom skulle ogiltigförklara biljetten, om flyget återinnsattes e.d.

Satt länge i telefonkö, ringde dem o SAS (som de skrev man kunde checka in via..o fick lite olika info). MEN medan jag satt o ringde gick jag med på deras Facebook-sida och skrev..

Inom 10 minuter blev jag uppringd i mobilen av en på Continental som sett mitt FB-meddelande. De bevakar FB på amerikansk kontorstid, så mitt råd är att gå in o gilla, och skriv om dina funderingar där... de reroutade mej via Stockholm, med samma ankomsttid i NYC...

Hoppas det löser sig till det bästa!
7 feb. 2012 07:26
Annl..om man inte har FB, då sitter man i telefonkö minst 45 minuter o lyssnar på "hissreklam" om "continental.com"...o hoppas att man kommer fram till nån som är serviceminded...annars ringer man igen...sitter i 45 min telefonkö........
7 feb. 2012 07:50
MAn kan prova att mejla dem också (Logga in för att se e-postadress) eller på hemsidan https://www.continental.com/web/en-us/content/Contact/customer/default.aspx

Fax: 713.324.1431Address:
Customer Refund Services
Attn: Refund Accounting
P.O. Box 4607, Dept. HQJRF
Houston, TX 77253

Please be sure to include your Continental Airlines ticket number, name of the customer on the ticket and/or flight information (customer name, flight number, date of travel and departure city). In addition, please state the nature of your request and contact information.
Av Asasven
7 feb. 2012 09:53
Marta säger: "Av detta har man lärt sig att nästa gång så ska jag ta en skärmdump på infot vid bokningen....då har man ju svart på vitt."

Ja det är ett bra råd. Jag har inte läst varje rad i tråden, men jag vill ändå försöka hjälpa till.

Konsumentverkets regelverk angående paketresor är följande: (Regeringens proposition 1992/93:95)

Ändrade förutsättningar före resan skall arrangören underrätta dig snarast och lämna besked om din rätt att häva avtalet. Du kan alltid hävda att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och dina gamla föräldrar.

Om du godkänner sämre ersättningsresa har du rätt till ersättning. Det finns mallar på vilka förseningstider som ger olika ersättningar. Se flygbolagets reklamationsanvisningar.

Arrangören får inte skylla på sina underleverantörer. Avtalet har du träffat med Expedia, så vitt som jag förstår. Expedia kan inte komma ifrån sitt ansvar enligt paketreselagen. De har hela ansvaret.

Min erfarenhet är att inte börja bolla sakfrågan per telefon. Fastnar man och känner att telefonsamtalet inte leder någon vart så skriv till arrangören, men inte till deras underleverantör. Det finns inget avtal mellan er och dem.

Tyvärr så finns det många arrangörer som inte uppfyller och säkerställer vad som är avtalat. Det finns många här i RG forum som kan intyga det. Därför är denna tråd och RG så viktig för att utbyta erfarenhet i dessa frågor.

Läste på en annan tråd om hur man bör förfara med att välja arrangör. Vägledningen i första hand är att ta reda på hur många anmärkningar som var anmälda till ARN. Därefter kan man gå vidare till kronofogden och tingsrätten. Självklart speglar sig verkligheten i dessa instanser. Ett företag utan rutiner eller undermåliga, kommer att finns där. Undvik den arrangören.......... och ta dumpar. Arrangören är bunden av vad som är avtalat i broschyrer, hemsidor och övrig marknadsinformation.

Tyvärr så finns det inte alltid bevis på att man har blivit lurad och då kan inte heller ARN rekommendera åtgärd. Här finns ett stort mörkertal. Den lurade orkar inte eller har inget bevis. Spara!

Man kan också reklamera hos den bank som man har gjort inbetalningen av resan. Om bankkort används vid inbetalningen. Bifogar du avtalet och din anmärkning så kan du få tillbaka dina pengar efter bankens utredning. En "sista" chans.

Kolla också med din hemförsäkring eller annan reseförsäkring vad som gäller vid försening.

Lycka till!
Av Asasven
7 feb. 2012 10:41
En litet förtydligande:

Köp flygbiljetter med kreditkort. Enligt kreditlagen kan du nämligen kräva tillbaka pengarna av kortutgivaren eller banken. Betalar du med kontokort är det däremot upp till din bank om pengarna ska betalas tillbaka