Åk aldrig med Globtour (Croline)!
Vi åkte med Globtour (bokades via Solsemestra.com) från Kalmar till Zagreb i slutet av juli 2008. Vi såg fram emot en spännande bussresa som vi även trodde skulle bli lite jobbig med tanke på de många timmarna vi hade framför oss men att det ändå skulle vara mycket att se.
Resan tur och retur innebar att vi blev mer behandlade som om det var en djurtransport åkte med! Det är inte klokt att man betalar 7500 kr för att bli behandlad på detta sätt som vi blev!
Det började med att när vi kom till Malmö och skulle hoppa på den stora bussen då vi till vår förvåning fick veta att vi var tvunga att betala bagage-avgifter. Detta hade vi inte fått någon information om. Vi trodde först att vi blev lurade och att chaufförerna ville tjäna en extra slant.
Resan till Zagreb innebar att sitta på en buss som luktade piss och varken toalett eller vatten fungerade. Chaufförerna var väldigt nonchalanta och ryckte mer eller mindre på axlarna åt detta. Långfärdsbussar ska väl ändå ha en fungerande toalett och rinnande vatten??
Tack och lov att vi inte tog våra minsta barn med oss....
Halvvägs stod vi stilla ett bra tag p.g.a att vi var tvungna att plocka upp resenärer från en annan buss som skulle till Sarajevo. Denna buss hade gått "sönder" (detta tvivtlar vi starkt på, de vill säkert bara ha fulla bussar) och detta medförde mer än 5 timmars försening till Zagreb som gjorde att vi förlorade en hel eftermiddag och kväll i Supetar (vårt resmål på Brac´). Varje timme på vår semester är värdefull så vi är väldigt besvikna över att vi förlorade denna halva dag i vackra Supetar.
Bussarna som går mellan Split och Zagreb har t.o.m betydligt bättre standard på än de bussar som går mellan Kroatien och Sverige!
Att sitta på en buss så många timmar i sträck och känna pisslukt, inte få någon information om vad som händer när bussen rätt som det är stannar för en lång tid, inte finns någon toalett som fungerar (enda alternativet är att stå och köa till toalett vid hållplatserna och när man väl har fått gå på toaletten så hinns det inte mer så mycket mer än att sätta sig på bussen igen) och inget rinnande vatten på toaletten så känner man sig verkligen illa behandlad.
Ingen av chaufförerna kunde inte ens tala engelska. Enligt Solsemestra's hemsida står detta;
"Vi försöker då att sätta alltid en svensktalande chaufför i bussen men ibland lyckas vi inte med det. Vi kan inte undvika att våra ordinarie chaufförer blir sjuka, pappalediga eller att de tar semester. Vi ber om ursäkt alla våra resenärer om det uppstår problem p g av icke svensktalande chaufförer i några av våra bussar."
Vi anser att någon av alla de chaufförer som var med på bussarna åtminstone skulle ha kunnat engelska!!!
Det var nedvärderande att sitta på bussen och lyssna på chaufförerna när de troligen berättade om tider osv och vi då inte förstod någonting!!!
Ingen risk att alla dessa chaufförer som kunde engelska eller svenska var pappalediga eller hade semester, för när vi stod i Malmö och väntade (på att alla dessa chaufförer försökte reda ut var alla skulle), ca 9-10 chaufförer totalt, så var det INGEN av dem som varken kunde engelska eller svenska!
Bussen från Zagreb till Sverige:
Efter 20 minuter från Zagreb stannade vi och fick vänta i över en och en halv timme och vi fick inte veta varför. Hela resan kändes så oorganiserad och vi rekommenderar starkt att skicka chaufförerna på en service-minded-kurs!!
När det blev mörkt ute och chauffören släckte inne i bussen ville någon kanske läsa en bok men lysena fungerade inte på ena halvan av bussen. Vi påpekade detta men chaufförerna ryckte bara på axlarna. När man åker en sådan här långresa så borde man väl ändå kunna få läsa om man vill... och få gå på toaletten.... och ha rinnande vatten....
Åk inte med Globtour! Boka inte semester via solsemestra.com för de vill inte hjälpa till!
Resan tur och retur innebar att vi blev mer behandlade som om det var en djurtransport åkte med! Det är inte klokt att man betalar 7500 kr för att bli behandlad på detta sätt som vi blev!
Det började med att när vi kom till Malmö och skulle hoppa på den stora bussen då vi till vår förvåning fick veta att vi var tvunga att betala bagage-avgifter. Detta hade vi inte fått någon information om. Vi trodde först att vi blev lurade och att chaufförerna ville tjäna en extra slant.
Resan till Zagreb innebar att sitta på en buss som luktade piss och varken toalett eller vatten fungerade. Chaufförerna var väldigt nonchalanta och ryckte mer eller mindre på axlarna åt detta. Långfärdsbussar ska väl ändå ha en fungerande toalett och rinnande vatten??
Tack och lov att vi inte tog våra minsta barn med oss....
Halvvägs stod vi stilla ett bra tag p.g.a att vi var tvungna att plocka upp resenärer från en annan buss som skulle till Sarajevo. Denna buss hade gått "sönder" (detta tvivtlar vi starkt på, de vill säkert bara ha fulla bussar) och detta medförde mer än 5 timmars försening till Zagreb som gjorde att vi förlorade en hel eftermiddag och kväll i Supetar (vårt resmål på Brac´). Varje timme på vår semester är värdefull så vi är väldigt besvikna över att vi förlorade denna halva dag i vackra Supetar.
Bussarna som går mellan Split och Zagreb har t.o.m betydligt bättre standard på än de bussar som går mellan Kroatien och Sverige!
Att sitta på en buss så många timmar i sträck och känna pisslukt, inte få någon information om vad som händer när bussen rätt som det är stannar för en lång tid, inte finns någon toalett som fungerar (enda alternativet är att stå och köa till toalett vid hållplatserna och när man väl har fått gå på toaletten så hinns det inte mer så mycket mer än att sätta sig på bussen igen) och inget rinnande vatten på toaletten så känner man sig verkligen illa behandlad.
Ingen av chaufförerna kunde inte ens tala engelska. Enligt Solsemestra's hemsida står detta;
"Vi försöker då att sätta alltid en svensktalande chaufför i bussen men ibland lyckas vi inte med det. Vi kan inte undvika att våra ordinarie chaufförer blir sjuka, pappalediga eller att de tar semester. Vi ber om ursäkt alla våra resenärer om det uppstår problem p g av icke svensktalande chaufförer i några av våra bussar."
Vi anser att någon av alla de chaufförer som var med på bussarna åtminstone skulle ha kunnat engelska!!!
Det var nedvärderande att sitta på bussen och lyssna på chaufförerna när de troligen berättade om tider osv och vi då inte förstod någonting!!!
Ingen risk att alla dessa chaufförer som kunde engelska eller svenska var pappalediga eller hade semester, för när vi stod i Malmö och väntade (på att alla dessa chaufförer försökte reda ut var alla skulle), ca 9-10 chaufförer totalt, så var det INGEN av dem som varken kunde engelska eller svenska!
Bussen från Zagreb till Sverige:
Efter 20 minuter från Zagreb stannade vi och fick vänta i över en och en halv timme och vi fick inte veta varför. Hela resan kändes så oorganiserad och vi rekommenderar starkt att skicka chaufförerna på en service-minded-kurs!!
När det blev mörkt ute och chauffören släckte inne i bussen ville någon kanske läsa en bok men lysena fungerade inte på ena halvan av bussen. Vi påpekade detta men chaufförerna ryckte bara på axlarna. När man åker en sådan här långresa så borde man väl ändå kunna få läsa om man vill... och få gå på toaletten.... och ha rinnande vatten....
Åk inte med Globtour! Boka inte semester via solsemestra.com för de vill inte hjälpa till!
jag har åkt med dem i flera år nu .. och jag håller med allt du skriver.. men du kan inte förvänta dig något av utlänska företag istället för att klaga bör du ta reda på mer vilka du åker med ... inte bara boka via internet och förvänta att allt som står på hemsidan kommer att stämma..