Air China ökar antalet avgångar från Arlanda
Mån, 2012-06-04 16:23
Kina är en viktig marknad för svenska företag samtidigt som intresset växer bland kinesiska företag för att etablera sig i Sverige. Därtill ökar turistresandet i båda riktningarna. Därför ökar nu Air China frekvensen mellan Beijing och Stockholm till dagliga avgångar.
Air China är det enda flygbolaget med en direktförbindelse mellan Stockholm och Beijing. I tillägg till den växande trafiken från Kina till Sverige ser flygbolaget även ett ökat intresse bland svenskar, både för Beijing som slutdestination men även för vidare transfer till övriga destinationer i Asien. Under 2011 ökade denna trafik med 30 procent jämfört med 2010. Från och med den 6 juni ökar Air China därför frekvensen till dagliga avgångar från Arlanda, från att tidigare ha trafikerat sträckan fem gånger i veckan.
Samtidigt som Air China förbättrar förbindelsen mellan Sverige och Kina byts flygplanet ut mot en ny Airbus A330-200.
Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden. Man har trafikerat Stockholm Arlanda sedan 1988 vilket är det år bolaget bildades. Stockholm är Air Chinas enda nordiska destination för passagerartrafik.
Källa: Infrastruktur
Kina är en viktig marknad för svenska företag samtidigt som intresset växer bland kinesiska företag för att etablera sig i Sverige. Därtill ökar turistresandet i båda riktningarna. Därför ökar nu Air China frekvensen mellan Beijing och Stockholm till dagliga avgångar.
Air China är det enda flygbolaget med en direktförbindelse mellan Stockholm och Beijing. I tillägg till den växande trafiken från Kina till Sverige ser flygbolaget även ett ökat intresse bland svenskar, både för Beijing som slutdestination men även för vidare transfer till övriga destinationer i Asien. Under 2011 ökade denna trafik med 30 procent jämfört med 2010. Från och med den 6 juni ökar Air China därför frekvensen till dagliga avgångar från Arlanda, från att tidigare ha trafikerat sträckan fem gånger i veckan.
Samtidigt som Air China förbättrar förbindelsen mellan Sverige och Kina byts flygplanet ut mot en ny Airbus A330-200.
Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden. Man har trafikerat Stockholm Arlanda sedan 1988 vilket är det år bolaget bildades. Stockholm är Air Chinas enda nordiska destination för passagerartrafik.
Källa: Infrastruktur
Fråga;
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
Citerat från sierra:
Mån, 2012-06-04 16:23
Kina är en viktig marknad för svenska företag samtidigt som intresset växer bland kinesiska företag för att etablera sig i Sverige. Därtill ökar turistresandet i båda riktningarna. Därför ökar nu Air China frekvensen mellan Beijing och Stockholm till dagliga avgångar.
Air China är det enda flygbolaget med en direktförbindelse mellan Stockholm och Beijing. I tillägg till den växande trafiken från Kina till Sverige ser flygbolaget även ett ökat intresse bland svenskar, både för Beijing som slutdestination men även för vidare transfer till övriga destinationer i Asien. Under 2011 ökade denna trafik med 30 procent jämfört med 2010. Från och med den 6 juni ökar Air China därför frekvensen till dagliga avgångar från Arlanda, från att tidigare ha trafikerat sträckan fem gånger i veckan.
Samtidigt som Air China förbättrar förbindelsen mellan Sverige och Kina byts flygplanet ut mot en ny Airbus A330-200.
Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden. Man har trafikerat Stockholm Arlanda sedan 1988 vilket är det år bolaget bildades. Stockholm är Air Chinas enda nordiska destination för passagerartrafik.
Källa: Infrastruktur
Mån, 2012-06-04 16:23
Kina är en viktig marknad för svenska företag samtidigt som intresset växer bland kinesiska företag för att etablera sig i Sverige. Därtill ökar turistresandet i båda riktningarna. Därför ökar nu Air China frekvensen mellan Beijing och Stockholm till dagliga avgångar.
Air China är det enda flygbolaget med en direktförbindelse mellan Stockholm och Beijing. I tillägg till den växande trafiken från Kina till Sverige ser flygbolaget även ett ökat intresse bland svenskar, både för Beijing som slutdestination men även för vidare transfer till övriga destinationer i Asien. Under 2011 ökade denna trafik med 30 procent jämfört med 2010. Från och med den 6 juni ökar Air China därför frekvensen till dagliga avgångar från Arlanda, från att tidigare ha trafikerat sträckan fem gånger i veckan.
Samtidigt som Air China förbättrar förbindelsen mellan Sverige och Kina byts flygplanet ut mot en ny Airbus A330-200.
Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden. Man har trafikerat Stockholm Arlanda sedan 1988 vilket är det år bolaget bildades. Stockholm är Air Chinas enda nordiska destination för passagerartrafik.
Källa: Infrastruktur
Citerat från annl:
Fråga;
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
Du har blandat ihop.Fråga;
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
SAS flyger till/från Beijing via Köpenhamn.
Tack och så bra för oss som bor i Göteborg och dess omnejd... visste väl att det var något direktflyg som jag kollat.
Citerat från sierra:
SAS flyger till/från Beijing via Köpenhamn.
Citerat från annl:
Fråga;
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
Du har blandat ihop.Fråga;
Du skriver att Air China är det enda flygbolaget som har direktförbindelse mellan Stockholm och Beijng. Gäller inte detsamma för SAS eller har jag blandat ihop tingens ordning?
SAS flyger till/från Beijing via Köpenhamn.
Som sagt var SIERRA, det tar 5 sek att hitta SAS direktflyg.http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/acq_air.cgi?site=reseguiden&event=result&city_id_dep=2673730&dep=Stockholm%2C+Sverige&dep_date=2012-06-06&airport_id_dest=6301354&dest=Beijing+Capital+Int.+Airport%2C+Beijing+Shi%2C+Kina&return_date=2012-06-07&oneway=&adults=1&children=0#selectedDepAirports=Arlanda,Stockholm-Bromma Airport&selectedDestAirports=Beijing Capital International Airport&selectedViaAirports=
Bestämt tror jag Anni har det långa strået.
Hur vet jag det? JO, tryck på rutan "endast direktflyg"!
Det gäller att ha koll på det man kollar......
Bestämt tror jag Anni har det långa strået.
Hur vet jag det? JO, tryck på rutan "endast direktflyg"!
Det gäller att ha koll på det man kollar......
Citerat från bengtar:
Det gäller att ha koll på det man kollar......
Det var just det Bengtar. Om du kollar noggrannare ser du hur det är. SAS har inget eget direktflyg från Arlanda till Beijing. De trafikerar Beijing via Köpenhamn/Kastrup. Det du får fram via RG:s sida som du tror är ett SAS-flyg är exakt den flight som Air China har från Arlanda. Du tror väl inte på fullaste allvar att SAS och Air China skulle ha exakt samma dep och arr tider? Du kan boka som ett SAS-flyg men det är Air China som genomför flygningen. Vill du flyga med SAS är det via Köpenhamn.
Det gäller att ha koll på det man kollar......
@Bengtar,
Det kallas code sharing. SK och CA ingår dessutom båda i Star alliance.
Om du flugit nån gång så kanske du sett på monitorerna som visar avgångsflygen att de växlar mellan flera flygbolag, ex.vis, skulle en flygning med SK från CPH till PEK visa SKxxx, CAyyyy, LHzzzz.
Ett sätt att se vilket bolag man faktiskt åker med är att de oftast (alltid?) har tre siffror medan de som de "code sharar" med har fyra siffror i flight-numret.
Det kallas code sharing. SK och CA ingår dessutom båda i Star alliance.
Om du flugit nån gång så kanske du sett på monitorerna som visar avgångsflygen att de växlar mellan flera flygbolag, ex.vis, skulle en flygning med SK från CPH till PEK visa SKxxx, CAyyyy, LHzzzz.
Ett sätt att se vilket bolag man faktiskt åker med är att de oftast (alltid?) har tre siffror medan de som de "code sharar" med har fyra siffror i flight-numret.