40 min för byte i Reykjavik, hinner man?

Av Evaber
4 feb. 2014 21:41
Visningar: 910
Hej!
Planerar en resa Stockholm-Orlando och har fått ett prisförslag med Icelandair. Mellanlandning i Reykjavik, 40 min resp 1 tim o 25 min. Hinner man??
Erfarenheter av Icelandair?
Mvh
Eva
5 feb. 2014 14:12
Ja, det hinner du. Annars hade de inte sålt biljetten till dig.
Av Hawaii
5 feb. 2014 16:24
Icelandairs business model är helt baserat på de här anknytningarna med byte av plan på Keflavik, som inte har mycket trafik överhuvudtaget. D.v.s. det är enormt viktigt för Icelandair att allt funkar. Du kommer säkert att uppleva det som att du har gott om tid när du väl kommer dit och byter plan. Inget att bekymra sig om!
Av Birgere
5 feb. 2014 17:46
Visst funkar mellanlandningen och som Hawaii skriver, det är ju deras koncept.
Skulle själv vilja göra en liknande stop-over men med ett dygn på plats. Men så långt har jag ALDRIG hittat en vettigt pris med Iceland Air, iaf inte från Kastrup. Normalt brukar dom vara 30-50 dyrare än andra, iaf i Economy. Deras Economy Comfort verkar ibland prisvärd.

Sedan flyger dom väl bara med narrow body plan (757?) och bara det gör ju att dom måstre vara rejält mycket billigare för att man ska nappa.

Men jag fortsätter att hoppas på Economy Comfort säten inkl ett dygn i Reykjavik för max 6k.
Av Hkn
5 feb. 2014 20:18
Citerat från Birgere:

Sedan flyger dom väl bara med narrow body plan (757?) och bara det gör ju att dom måstre vara rejält mycket billigare för att man ska nappa.
Stämmer. De flyger 757:or. Det som kan vara bra att ha i minnet är att – precis som Birgere skriver – dessa plan är narrow body (småländska för smalare flygkropp) vilket gör att utrymmet för bagage ovanför sätet är ganska mycket mindre.

Flög nyligen 757 över Atlanten (visserligen med United, men ändå) och det var ett smärre kaos när alla som vant sig vid stora utrymmen för carry-on skulle försöka klämma in väskorna i avsevärt trängre boxar…

Annars är Icelandair ett hyggligt bra bolag med många rutter till USA från Keflavik. Men billiga har de nog aldrig varit.

Cheers,

:: hkn ::
Av Birgere
5 feb. 2014 20:36
Det är inte bara bagaget det blir kaos med. Toalettköerna, utbud av Taxfree, möjligheten att gå upp o sträcka på sig mm blir lidande. Kan man ska man undvika dessa kontinentala flygplan om man kan och hålla sig till lan som är byggda för långresor.
Av Evaber
5 feb. 2014 22:40
Okej, tack för svaren! Så då är SAS/United,mellanlandning Newark/Chicago, 3-5 timmars väntan att föredra med tanke på större flyg? Detta är vår första resa över Atlanten så vi har inte så bra koll...
Eva
Av Birgere
6 feb. 2014 00:09
Det finns inget givet svar. Man måste väga alla för o nackdelar...
Pris, tid, mellanlandningar i tid o flygplats, flygplanstyp, flygbolag osv
Det är ju inte så ofta man får full pott på alla komponenter :)

Den IcelandAir varianten du tittar på har ju klara pluspoäng beträffande tiden och mellanlandningen men minus på flygplanet, neutralt på flygbolaget.... priset har jag ju ingen aning om.
Av Hkn
6 feb. 2014 02:48
Citerat från Evaber:
Okej, tack för svaren! Så då är SAS/United,mellanlandning Newark/Chicago, 3-5 timmars väntan att föredra med tanke på större flyg? Detta är vår första resa över Atlanten så vi har inte så bra koll...
Eva
SAS brukar betyda Airbus A330 till Newark. Där finns hyggligt med plats.
Flyger ni United så kan det bli ett lotteri. Vad jag vet blandar de mindre och större plan.

Lite tyckande baserat på egna erfarenheter:
Flyger ni vintertid, så är inte Chicago att föredra. En kaotisk plats som ofta drabbas av snöoväder.
Newark är en mindre flygplats som ofta får skit för att den har dålig shopping etc. Sant är att Newark inte är direkt spännande men min erfarenhet är att den fungerar (skriver detta från Terminal 1 på JFK och det är ingen skrattfest det heller…).

anser

:: hkn ::