Dag för dag: Resealbumet "Resa Dalslands kanal" av Jambo_habari

12 juni 2009 - Ed, Dalsland, Sverige
Dals Ed, sjösättning
I Stora Lee har båtklubben i Dals Ed en liten kaj där vi lastade av båten. Stora Lee ligger 102 m över havet och 58 m över Vänerns yta. Vi låg kvar vid båtklubbens gästbrygga över natten och påbörjade vår båttur på lördag morgon. Innan vi nått Vänern kommer vi att ha passerat 21 slussar.
13 juni 2009 - Sverige
Kanalen in till slussen i Lennartsfors
Färden gick norr ut på Stora Lee upp till Foxen där vi vände söder ut mot slussarna i Lennartsfors. kanalverket hade dock inte hunnit sätta ut alla prickar för farleden norr om Lennartsfors så där fick vi skärpa till oss vad gäller navigering. I Lennartsfors finns det 3 slussar med en total lyfthöjd på 7,5 m. Efter slussningen fortsatte vi söder ut på Lelången till Bengtsfors.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
13 juni 2009 - Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Bengtsfors i solnedgången
Lite innan vi kom till Bengtfors tittade solen fram. Det var en skön kväll och efter vi förtöjt båten bestämde vi oss för att gå ut och äta. Vi kunde sitta ute och bilden är tagen från restaurangen.
14 juni 2009 - Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Dressin
Slussarna i Dalslands kanal var stängda på söndagen. Så söndagen nyttjade vi till att bl.a. besöka Gammelgårdens Friluftsmuseum och trampa dressin på Dal-Västra Värmlands Järnväg. Man kan om man vill trampa ända till Årjäng, en sträcka på 52 km. Vi trampade ca en timma mot Årjäng innan vi vände tillbaka till Bengtsfors.
Kommentarer: 5 Skriv kommentar
15 juni 2009 - Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Väntan på slussning
Måndag, efter frukost och tankning tuffade vi så sakta ner mot slussarna. Slussarna öppnade klockan 09.00 så var det att vänta några minuter innan slussvakten kom.
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Kanalen
Resan gick vidare genom ett system av sjöar och kanaler.
15 juni 2009 - Håverud, Dalsland, Sverige
Akvedukten i Håverud
Akvedukten i Håverud färdigställdes år 1868. Akvedukten är en fritt hängande bro, där vattnet leds i en 33,5 meter lång plåtränna ovanför forsen i Upperudsälven. Plåtarna är sammanfogade med 33 000 nitar. Ingen av nitarna har till dags dato behövts att bytas ut.
15 juni 2009 - Sverige
Köpmannebro
Sista slussen före Vänern är Köpmannebro. Den har en fallhöjd på endast 10 cm.
Gästhamnen i Köpmannebro ligger alldeles nedanför slussen. Trafiken på kanalen hade inte kommit igång och vi mötte totalt 4 båtar under vår resa på kanalen och det var ingen väntetid i slussarna. Under högsäsong kan väntetiden vara 4 – 5 timmar vid slussarna i Håverud
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
16 juni 2009 - Vänersborg, Västergötland, Sverige
Vänern
Nästa dagsetapp var att ge oss ut på Vänern. Till en början blåste det en del och det gungade rätt så bra. Framåt dagen lugnade det sig och etappen blev riktigt njutbar. Natten tillbringade vi i Vänersborg.
17 juni 2009 - Trollhättan, Västergötland, Sverige
Göta älv
Nu var det dags för Göta Älv och slussarna vid Trollhättan. Här var slussarna lite större och någon nerkastad tross fick man inte här. Här fick man hålla fast båten med båtshake eller liknande. För en slussning krävs 8.000-12.000 kubikmeter vatten. Slussarna kan ta båtar upp till 4000 ton med en längd på 89 m och bredd 13 m. Max djupgående är 5,4 m. Totalt passerade vi 6 slussar med en total höjdskillnad på 44 m.
Göta Älvetappen gick ner till Kungälv där vi lämnade båten för midsommarfirande.
21 juni 2009 - Skärhamn, Bohuslän, Sverige
Västerhavet
På söndagen hämtade vi båten i Kungälv och satte kursen mot västerhavet genom Nordre älv. Efter 6 timmars resa var vi framme vid Lyr där båten skulle lämnas. Resterande sträcka till hemmahamn görs av båtägaren med fru.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar