Visningar: 1704
Tre svågrar, även pensionärer, bestämde sig att åka båt på Dalslands kanal.
Båten vi använde, en plastsnipa, ligger normalt i Långsjö en liten ort mellan Fjällbacka och Grebbestad. Efter att vi lastat båten med allt vi behövde för resan tuffade vi i regnet upp till Grebbestad där båten lastades på bil och transporterades till Dals Ed, en sträcka på ca 60 km. Här börjar vår båtresa på Dalslands kanal.
Men först lite om Dalslands kanal:
Kanalen är inte hur man tänker sig att en kanal skall vara, utan är ett pärlband av sjöar som har sammanbundits med korta sträckor av kanaler, totalt ca 10 km. Hela vattenleden mäter 254 km.
1864 påbörjades arbetena som tog 4 år. Nils Ericson gjorde upp planerna och sonen Werner Ericson ledde arbetena på plats. Den sammanlagda kostnaden för kanalen blev 1 365 000 kronor. Kung Karl XV invigda kanalen september 1868.
Nils Ericsons största problem var forsen i Upperudsälven vid Håverud som förbinder sjön Åklången med sjön Upperudshöljen. Höjdskillnaden mellan sjöarna är ca 10 m. Upperudsälven rinner genom en ravin mellan två berg, som består av spröda bergarter vilket gjorde det svårt att bygga ett regelrätt kanal- och slussystem. Ericson löste problemet genom att bygga en akvedukt. Även en järnvägsbro och en landsvägsbro anlades över ravinen.
Båten vi använde, en plastsnipa, ligger normalt i Långsjö en liten ort mellan Fjällbacka och Grebbestad. Efter att vi lastat båten med allt vi behövde för resan tuffade vi i regnet upp till Grebbestad där båten lastades på bil och transporterades till Dals Ed, en sträcka på ca 60 km. Här börjar vår båtresa på Dalslands kanal.
Men först lite om Dalslands kanal:
Kanalen är inte hur man tänker sig att en kanal skall vara, utan är ett pärlband av sjöar som har sammanbundits med korta sträckor av kanaler, totalt ca 10 km. Hela vattenleden mäter 254 km.
1864 påbörjades arbetena som tog 4 år. Nils Ericson gjorde upp planerna och sonen Werner Ericson ledde arbetena på plats. Den sammanlagda kostnaden för kanalen blev 1 365 000 kronor. Kung Karl XV invigda kanalen september 1868.
Nils Ericsons största problem var forsen i Upperudsälven vid Håverud som förbinder sjön Åklången med sjön Upperudshöljen. Höjdskillnaden mellan sjöarna är ca 10 m. Upperudsälven rinner genom en ravin mellan två berg, som består av spröda bergarter vilket gjorde det svårt att bygga ett regelrätt kanal- och slussystem. Ericson löste problemet genom att bygga en akvedukt. Även en järnvägsbro och en landsvägsbro anlades över ravinen.
Kategori: Båtluff
Besökta länder:
Sverige
Reslängd: 10 dagar
Datum: 12 - 21 juni 2009
Bilder
Dals Ed, sjösättning
Ed, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Kanalen in till slussen i Lennartsfors
Sverige
Av Jambo_habari
Bengtsfors i solnedgången
Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Dressin
Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Väntan på slussning
Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Kanalen
Bengtsfors, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Akvedukten i Håverud
Håverud, Dalsland, Sverige
Av Jambo_habari
Köpmannebro
Sverige
Av Jambo_habari
Vänern
Vänersborg, Västergötland, Sverige
Av Jambo_habari
Göta älv
Trollhättan, Västergötland, Sverige
Av Jambo_habari
Västerhavet
Skärhamn, Bohuslän, Sverige
Av Jambo_habari