Dag för dag: Resealbumet "Ö-luffning i Thailand 2012" av Snickarhelle

10 januari 2012 - Köpenhamn, Danmark
Äntligen e det dags! Vi samlades för gemensam resa ner till Kastrup. Alla var förväntansfulla och uppåt. Vi checkade in och åt lite , hade allmänt trevligt tillsammans. 12.35 lyfte planet o flög mot.....
10 januari 2012 - Istanbul, Turkiet
Istanbul...mellanlandning...lite shopping men ingen billig taxfree här inte. En öl hann vi oxå med, inte dumt alls.19.40 bär det av till...
11 januari 2012 - Bangkok, Thailand
Bangkok...hämtar vårt bagage lämnar utrikeshallen för att gå till vårt inrikesflyg som ska ta oss till Hat Yai. Vi käkade på McDonalds och då hade vi fri surf och kunde meddela våra familjer hemma att allt var ok.En i gruppen blev av med sin mobil. Här gick tiden sakta och alla köpte thailändska simkort för att lättare kunna hålla kontakten med varandra.När vi gick på planet....helt plötsligt va vi 10 personer som e över 1,60 och vita i hyn...alla andra är asiater på planet.
11 januari 2012 - Hat Yai, Songkhla, Thailand
Nu va vi framme i Hat Yai. Fick tag i taxi för alla oss, suveränt bra.Tyvärr ösregnade det men vi var alla trötta o ville bara fram till vårt hotell, Siam Centre Hotell. Ett hotell mitt i stan med en maffig entre men tyvärr inte så fräscha rum.Vi duschade o bytte om gav oss ut för att shoppa och äta. Vi hamnade på en pub/restuarang där menyn var en gitarr av plast.Vi fick genast underhållning i form av modern trubadur. Kvällen blev inte sen eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon.
12 januari 2012 - Thailand
Hämtades utanför hotellet för avfärd mot Pak Bara,alla hoppar in i bussen och Dan bjöd oss på ett skratt, han hade glömt att det var vänstertrafik och är på väg att hoppa in i höger framsäte men där var ju en ratt!! Nu bar det av till Pak Bara. Shopping och mat(inhemska pannkakor med fyllning, jättegott!) blev det där som på alla andra stoppen. Thailand o tider stämmar inte alls, båten som skulle avgå kl11.00 , avgick 12.30...tråkig väntetid.
På vägen till Koh Lipe stannade båten till vid en liten ö, där vi fick gå av för att titta.Där fanns något som heter Lovers Gate, de som gick igenom där skulle få lycka i förhållandet...hm.
Väl framme på Lipe installerade vi oss i rummen för att sen gå direkt ner till stranden för ett dopp i det turkosa vattnet. Det var välbehövligt för våra kroppar..skönt!
Efter doppet ett par öl i baren, som givetvis hade havsutsikt, med lite prat om förväntningar och om planerna inför kvällen.
Kvällen....middag med hela gänget, thaimat såklart som intogs utomhus...härligt!
13 januari 2012 - Koh Lipe, Thailand
Blir väckt av en knackning på dörren...in kommer hela gänget och sjunger för mig. Min födelsedag, alltså.
Med sig har de paket, frukost och blommor. Frukosten bestod av kaffe, kakor & rom. Vilken kul början på min dag!!
Riktig frukost på hotellet, Bundhaya Resort, sen bar det av till Siffe & Nadjas strand. De bor inte på samma hotell som oss andra( Sanom hotell). Stranden va liten men det var i stort sett bara vi där.Mysigt! Där var vi hela förmiddagen, badande och snorklande. Vi stannade och åt lunch på deras hotell, nudlar med kyckling.
Eftermiddagen tillbringade vi vid våra rum tillsammans med kompisarna, några skrev på datorn, andra drack kaffe...vi umgicks med andra ord.
På kvällen skulle vi såklart ut och äta, då fick jag bestämma restaurang, det blev Moviebar. Bambumöbler och inredning, halvt om halvt utomhus. Ananas fylld med ris, kyckling & cashewnötter.Mums! Helt plötligt kommer servitrisen in med en gul drink, den va till mej! Friterad ananas med honung blev det till dessert och en hemdiktad sång som dom sjöng.
Efter restaurangbesöket gick vi ner till stranden o drack kaffe med godsaker.
Vilken härlig dag för mig!
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
14 januari 2012 - Koh Lipe, Thailand
Många härliga bad och snorkelturer.
Efter en orolig natt med lite sömn så började dagen med det bästa väder, klarblå himmel och sol! Frukost utomhus och sen begav vi oss till Sunrise beach. Sol, bad & snorkling i dag oxå! Promenad längs stranden fanns det oxå tid med :o). Lunch tillsammans hela gänget på coco resort.Alldeles strax efter lunch begav vi oss hemåt, vårt skinn va varmt o rosa,,,,skugga sökes! Vilken tur att vi gjorde detta, direkt vi kom till stugan så startade vi Skype och det tog högst 5 minuter innan vi blev uppringda av våra bästa vänner och hinner inte pratat klart förrän det ringer igen! Då var det Emilia som ville Skypa...Sen va kl 16.00 och då samlades vi för en eftermiddagskopp o snack.Trevligt trevligt!
Jag, Anita & Dan ville ha pedikyr, manikyr och scrub, så det gick vi och fick gjort. När vi var klara då var det mörkt och tid att träffas alla och inta lite mat! Denna kväll på Pooh:s restaurant. God mat och en transvestit i baren(vilket är vanligt här nere) Vi åt Nudlar med kyckling resp stekt kött med vitlök o peppar, mycket gott! Lite shopping på väg hem och sen två avsnitt Alias. Ingen dum dag, lugnt o stilla!
15 januari 2012 - Koh Lipe, Thailand
...med sol o bad. Nu e vi i kapp jetlagen iaf. Vaknade till ännu en solig dag, man kan ju inte annat än bli glad.;-) Frukost utomhus men idag valde vi skuggan....vi stannade kvar på Bundhayas strand idag. Härligt turkost vatten men vattnet var långt ut på morgonen. Mera snorkling idag.Jag fick en riktigt god drink idag, Bundhaya choco, Vodka, kahlua och chokladglass! Mumsigt! Lunch intog vi här oxå och det var första gången som beställning och betalning fungerade när vi ätit. De har svårt att förstå att vi vill ha delade notor. Men maten här är kanongod!!
Efter lunch gick jag en lite shoppingrunda, vattendrivande tabletter, aloe vera creme och cortisonsalva mot mina eviga myggbett! Inom en liten affär handlade dricka, ananas och snacks!
Sen blev det dags för vår eftermiddagsfika, två av paren har vattenkokare med sig så vi brygger kaffe på eftermiddan och samlas vi en stuga och planerar inför kvällen.
Ikväll blir det longtailbåt till sunset beach, där vi skulle äta middag! Mysigt ställe utomhus där du kan sitta och se på solnedgången. Kyckling, cashewnötter och ris, gott! Det var en del mygg precis vid solens nedgång men de avtog.På vägen hem stannade vi till på Sitas bar och tog en drink. Det blev Margurita och Bloody Mary, ypperligt goda!
Nu e vi nöjda för dagen...natti natti!
På väg till Sunset beach
Solnedgång
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
16 januari 2012 - Koh Lipe, Thailand
Sola & bada
17 januari 2012 - Koh Lipe, Thailand
Bundhaya
Står på flotten o väntar på båten. Adjö Bundhaya.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
17 januari 2012 - Thailand
...i sikte.
Transfer från speedbåt till strand.
Fina stranden, ingen trängsel direkt.
Koh Bulone
Vår stuga nr 8 på Bulone resort.