London 2010

Resealbumet skapat av: Nappemaja
9 okt. 2010
En efterlängtad och välplanerad studieresa med elever till London. Vi skulle åkt fem månader tidigare men ett vulkanutbrott kom ivägen...

Vi åkte klockan 06.00 från Finspång till Nyköping, Skavsta flygplats. Nerverna var i toppform hos flera förstagångsflygare. Ca 11.55 landade vi på Stansted hungriga och spända. Härifrån tog vi oss vidare med Terravisions bussar till Liverpool Street Station. Trötta och hungriga kastade vi oss in på en indisk restaurang och fick njuta av en utsökt kycklinggryta och ris. Med nya krafter tog vi oss an utmaningen att via tunnelbanesystemet hitta fram till hotellet.

Vi tog oss lyckligt och väl fram till vårt hotell i Bayswater. Tyvärr var det rätt sunkigt så jag tänker inte göra någon reklam för det här. Vi började med att författa långa listor å allt som var trasigt på hotellrummen så att vi inte skulle bli ersättningsskyldiga när vi checkade ut. Det blev i och för sig en bra språklektion där vi fick repetera många ord från förra årets lägenhetsprojekt...

Första kvälen ägnade vi åt att via Oxford Circus leta oss fram till Picadilly Circus. Hamnade dock i Soho och passerade en del tvivelaktiga affärer till några grabbars förtjusning. Vi letade oss skyndsamt vidare mot Piccadilly, som ju ganska trevligt tidiga kvällar. Hade faktiskt turen att få titta på ett par duktiga dansare som uppträdde där.

Dag två innebar en tidig morgon och resa ut till East Finchley där vi skulle besöka Fortismere school. Här gjorde vi vår första resa i de klassiska röda dubbeldäckarna. Det var så spännande att sitta längst upp så vi missade vår hållplats. Som tur var fanns en "pigg och glad" brevbärare som vi kunde fråga om vägen. Vet inte vad Kicki sa, men hon var sur som ätticka. Vägbeskrivningen vi fick stämde i alla fall och vi kom fram och fick en visning av skolan. Där gick 1 500 elever i åldrarna 11-18 år. Vi fick träffa några elever som berättade om den engelska skolan och vi fick chansen att ställa frågor. Vår kontakt Dan Lyndon bjöd på lite fika innan vi fick delta i en textillektion. Det var nyttigt att få prova på att ta instruktioner på engelska på riktigt, följa dem och skapa en produkt. Det som jag reagerade över var den spartanska miljön i skolan och hur noga de var med att återvinna och återanvända så mycket de bara kunde.

Efter skolbesöket tog vi en tur till Mme Taussaud´s. Här var det tjockt med folk överallt men vi såg massor med kändisar, om än inte levande. Kicki och jag tog en tur i skräckkabinettet och skrattade åt skrämda tonårstjejer.

På onsdagen fick vi chansen att känna på riktigt brittiskt väder, grått, fuktigt och tidvis regn. Det här var vår jaga-turistattraktions-dag. Men tuffa som vi är så gav vi oss ut på jakt. Det blev ett och annat foto på Buckingham Palace, Big Ben, Tower Bridge mm. Sen gav vi oss iväg till Camden Town och gick på marknad och tränade på att pruta ner priserna så mycket som möjligt. Jag fick med mig chockrosa over-knee strumpor och Converse hem. Nästa gång jag åker till London ska jag tillbringa mer tid här och bara titta på folk. Här finns ett spännande myller av olika människor.

På tosdagen stannade vi och beundrade Wemley arena på vägen ut till Uxbridge. Väl där blev vi hämtade med minibuss och körda till Pield Heath High School. Det är en romersk-katolsk skola för barn och ungdomar med särskilda behov. Skolan har ett eget kapell och systrar som sköter mässor två gånger i veckan. Alla ungdomar, oavsett religion, är välkomna att gå där. För tillfället hade de 64 elever. De berättade för oss hur de jobbar med ung företagsamhet, visade runt på skolan och lät oss delta i en praktisk estetisk verksamhet. Som avslutning fick vi afternoon tea och så ville de att vi skulle sjunga en traditionell svensk visa för dem. Vi sjöng den som spelas om Sverige slår England i fotboll - Du gamla du fria. Någon i personalgruppen kände i alla fall igen den. Här blev vi mycket väl omhändertagna och kände oss verkligen välkomna.

Eftersom det var vår sista kväll i London bestämde tjejerna och jag att vi skulle gå på puben och äta. Vi tyckte inte att vi kunde åka från London utan att ha upplevt pubmiljön en kväll. Så det blev Cola, biff och bea som avslutning.

På avresedagen fanns det en och annan som nog önskade att de shoppat lite mindre. Allting skulle ju bäras genom tunnelbanesystemet ut till Stansted. Väl på flygplatsen spred sig nervositetetn när vi skulle väga vårt handbagage. 10 kg är dock ganska mycket så vi fick alla med oss våra tillhörigheter. Värsta chocken var nog att det blev en invägning även efter tax-free shoppingen...

Det hela blev en mycket lyckad resa som jag gärna gör om igen!