Lönedag - ledigdag -söndagsöppet. Det myllrar av shoppingglada i sta´n. Farmor och farfar tar 11-åriga barnbarnet, på hans önskan, med oss till en spektakulär klädesshop i Gallerian. Det blir starten på dagens "kulturaktiviteter". Lunch i Kungsparken, och sedan styr jag stegen mot Dramaten, för att se "Chéri" med favoriten Lena Endre i huvudrollen.
Eftermiddagsföreställning, vilket jag föredrar, när jag går ensam, Jag sänker publikens medelålder en hel del. Några hör dåligt, några ser dåligt, några kommer med rollator, några har svårt att sitta still. Alla har sina behov. Jag minns det från de söndagsföreställningar jag själv stod på scenen. Charmig grupp som kräver mer skådespelarinsatser.
Dessutom är det väl det som denna pjäs ska belysa, att man åldras och att allt ser inte likadant ut längre.
CHÈRI
"Chéri är ett roligt, överraskande och djupt sorgligt triangeldrama som diskuterar åldrandets för- och nackdelar, okonventionell kärlek, maktförhållandena mellan könen och vår tids ungdomsfixering.
Pjäsen utspelar sig i 1920-talets Paris. Champagnen flödar, människorna är vackra och allt är till salu. Den framgångsrika kurtisanen Léa ska fylla femtio och stretar envist mot sitt åldrande. Och Chéri, hennes tjugofemårige skyddsling och älskare, bryr sig inte ett smack om framtiden. Han trivs i deras lyxigt sammetsinredda bubbla, där Léa lär ut allt hon kan. Men när Chéris riktiga mor bestämmer att det är dags för honom att gifta sig med den unga Edmée och äntligen bli vuxen kommer verkligheten i kapp både Léa och Chéri. Var deras relation så lättsam som de trodde? Kan de verkligen leva utan varandra?
1950 spelades dramatiseringen av Chéri för första gången på Dramaten. Då gjorde Inga Tidblad rollen som Léa och Mimi Pollak regisserade. Denna gång gör Lena Endre rollen som Léa och Hamadi Khemiri spelar hennes unge älskare Chéri.
Colette (Sidonie-Gabrielle Colette, 1873-1954) var på sin tid något av en skandalförfattare och uppburen celebritet. Inte bara hennes texter, som ofta behandlade kvinnors val och sexualitet, var provocerande. Även hennes privata liv i Paris nöjesvärld väckte uppmärksamhet.
Jenny Andreasson har tidigare på Dramaten regisserat Tjuvar av Dea Loher och Slott i Sverige av Françoise Sagan. Den senare blev en stor succé, och nu tar hon sig alltså an en annan skandalomsusad fransk författarinna.
I rollerna Lena Endre, Hamadi Khemiri, Rikard Wolff, Andreas Rothlin Svensson, Mattias Silvell, Malin Ek, Nina Zanjani, Lotta Tejle, Lil Terselius, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Stefan Boström
Översättning Maria Björkman
Bearbetning Pia Gradvall
Regi Jenny Andreasson
Scenografi och kostym Marika Feinsilber
Ljus Erik Berglund
Koreografi Dorte Olesen
Peruk och mask Sofia Boix Vives-Ranow, Melanie Åberg" (Dramatens hemsida)
Lite långsamt tempo, skön värme i salongen och lätt snarkande granne gör det en aning sömnigt i början, men snart så. Otroligt vacker miljö i guldfärg, Enkel dekor med spännande videoprojekteringar av närbilder på skådespelarnas ansikten. Får mig att "se" vad de tänker. Stundtals roliga och giftiga repliker. Större kraft i andra akten. Skickligt skådespel, särskilt av Lena Endre!
Mörkret har redan fallit, när jag tar mig hem till väntande middag.