Dag för dag: Resealbumet "Kryssning i Bohusläns skärgård" av Peroerik

30 juli 2017 - Göteborg, Sverige
Före avfärd från Maritiman
30 juli 2017 - Marstrand, Sverige
Marstrand i sikte
Nya Skärgården vid kaj i Marstrand
Grand Hotell, Marstrand
Carlstens fästning
Badhotell
Träslott
Var det här som Lasse-Maja satt?
Jag på fördäck
30 juli 2017 - Mollösund, Sverige
Mollösund (tror jag)
30 juli 2017 - Fiskebäckskil, Sverige
Gullmarsstrand
30 juli 2017 - Sverige
Vi såg en annons i DN våren 2016 om en tre dagars kryssning med Svenska Västkustlinjen från Göteborg till Strömstad. Det passade inte den sommaren men våren 2017 fick vi se samma annons och då slog vi till och bokade in oss i månadsskiftet juli – augusti.

Resan genomförs med M/S Nya Skärgården, byggd på Motala Verkstad 1915. Hon har sedan dess haft ett brokigt öde både som passagerarfartyg på både ost- och västkusten och under sin sämsta tid som sandpråm. Numera är hon renoverad till originalskick.

[DAG 1]

Vi vistades först ett regnigt dygn i Göteborg men söndag morgon då det var dags för avfärd, klockan 08.00, var det upphållsväder. Dock såg prognosen dyster ut för de närmaste dygnen. Prognosen förebådade regnskurar varje dag.

Vi steg om bord på M/S Nya Skärgården vid Maritiman i Göteborg allt under dragspelsmusik av styrman Dan Fors. Då vi, samtliga 80 passagerare med vårt bagage, var ombord lade vi loss och backade ut i Göta älv och vände stäven mot havet.

Då vi lämnat Kulturbåtarna vid Maritiman passerade vi alla de kända Göteborgssiluetterna, Navigationsskolan, Skansen Kronan och sjöfartsmonumentet på den ena sidan älven och den stora kranen vid det nedlagda Eriksbergsvarvet och allt som byggts på de gamla varvsområdena på den andra sidan. Sedan stävade vi ut under den mäktiga Älvsborgsbron och vidare ut mot havet. Vi såg fartyg som låg på redden i väntan på att kunna gå in till kaj innan vi girade mot norr och dagens första strandhugg.

Under denna första del av resan fick vi hela besättningen presenterad för oss. Kapten Olle, kocken Filippo, jungman Elin samt matroserna Frida och Linnea. Alla presenterades av styrman Dan. Dan gav oss också nödvändig säkerhetsinformation samt en del annan praktisk information för resan. Därefter var det fritt fram att röra sig som man ville på båten.

I strålande väder stävade vi förbi Nötö, Grötö, Hönö, Öckerö och Björkö på vår färd mot Marstrand. Vartefter som vi tog oss fram i den Bohuslänska skärgården fick vi geografisk, historisk och politisk guidning av Dan på ett mycket trevligt, humoristiskt och pedagogiskt sätt.

Vi fick också lära oss att då vi passerade områden som var öppna utifrån havet, utan skyddande öar, skulle vi samlas i salongen för att genom att sjunga allsång tänka mindre på att dyningen fick fartyget att rulla. Detta var en rutin som upprepades ett antal gånger under resan alla tre dagar. Det gjorde att vi före ankomsten till Strömstad nästan kunde texten till Nya Skärgårdens vals, som skrivits av styrman Dan. Vi sjöng givetvis både Taube och Lasse Dahlkvist också.

Under sittningarna i salongen hade vi också trevliga diskussioner med våra medpassagerare.

Vi styrde in mellan Klåverön och Koön och lade till vid kaj i Marstrand. I Marstrand låg vi en timme då vi dels hann med att gå upp till Carlstens fästning där det precis då jag kom dit startade ett litet historiskt skådespel/parad med kommendant, drabanter, tjuvar och fångvaktare samt skökor.

Vidare hann man med att titta på den gamla fina träbebyggelsen med bl. a. det gamla badhotellet.

Då vi kastat loss från Marstrand serverades vi en utmärkt lunch ombord. Vi imponerades av vad Filippo åstadkommit i den trånga byssan under fördäck. Huvudrätt för dagen var en baconlindad köttfärslimpa med en mycket god sås. Till det givetvis sallad och potatis. Till detta kunde var och en från baren, på egen bekostnad, beställa det man önskade dricka till maten. Både flera sorters öl och vin fanns att tillgå.

På Marstrandsfjorden passerades Åstol. Därefter passerade vi Rönnäng, Klädesholmen och Skärhamn på Tjörn. Vidare gick vi genom Härösund, förbi Mollösund, Bråtö och Käringön. Sedan började vi komma upp i farvattnen med ortsnamn som man känner igen från Evert Taubes visor såsom Morlanda, Flatön och Malö. Vi gick i sundet på ostsidan om Skaftölandet innan vi kom ut i Gullmarsfjorden. Precis innan vi kom fram till slutmålet för dagen passerade vi ett vackert segelfartyg för fulla segel. Hon hette Atene.

Den första övernattningen hade man vid bokningen haft möjlighet att välja på antingen Hotell i Lysekil eller Hotell Gullmarsstrand i Fiskebäckskil. För de flesta av oss passagerare hade valet fallit på Gullmarsstrand. Vi steg iland med vårt bagage och installerade oss på den fina, moderna hotellanläggningen alldeses vid bryggan där vi stigit i land. Alla rum var i markplanet. Rummen var ljusa och fina. Kvällen spenderade var och som den ville. Somliga hade förbeställt en tre rätters middag vilket jag var glad att vi inte gjort. Vi var fortfarande mätta efter lunchen. Vi tog en promenad på ca 1,5 km till ortens livsmedelsbutik och inhandlade lite lätt att äta samt att dricka. Sedan blev det tidigt i säng, det är jobbigt att vara till sjöss. Vi var mycket nöjda med vår första dag ombord med mycket att se, mycket nya lärdomar om Bohusläns historia med både sillperioder och förhistoriska boplatser på Orust. Vi sov mycket gott och kände hur sängen gungade så smått fast vi befann oss på land.

[DAG 2]

Vi begav oss till frukostmatsalen på hotellet så snart de öppnade och läst oss väl smaka av en alldeles utmärkt frukost innehållande det mesta man kan begära. Dock kan jag inte äta hur mycket som helst vid sjutiden på morgonen.

Efter frukosten blev det en kort morgonpromenad i det vackra, pittoreska Fiskebäckskil innan det var tid att packa och åter gå ut på bryggan i väntan på M/S Nya Skärgården som kom från Lysekil för att åter ta oss ombord. Återigen hälsades vi med dragspelsmusik då vi klev ombord.
Målet för dagen var Tanum Strand vid Grebbestad. Men först skulle vi göra strandhugg i Smögen.

På vägen mot Smögen passerade vi Bohus Malmön och nu började vi ana att vi var i den del av Bohuslän som präglats av stenindustrin. Då vi rundat Malmön och närmade oss Kungshamn kunde vi se Hållö fyr innan vi girade in mot kajen i Smögen.

I Smögen sken solen från en nästan molnfri himmel. Här hade vi ca. en timme på oss att vandra runt och se på Smögen innan det var tid att äta lunch ombord medan vi fortfarande låg vid kaj.
Jag passade på att inhandla ca. ett hekto räkor som jag, sittande på fördäck, satte i mig som förrätt innan den utsökta fiskmåltiden ombord. Vi bjöds denna dag på pocherad torsk med en fantastisk räkrik skagenröra, en god örtsås och kokt potatis.

Efter lunchen kastade vi åter loss och styrde in mellan Smögen och Kungshamn, förbi ABBA-fabriken som gör Kalles kaviar. Sedan for vi strax in i Sotenkanalen, som är både naturlig och grävd/sprängd.

Vi hade möjlighet att röra oss fritt på båten och jag gjorde flera besök uppe på bryggan hos kapten Olle för att prata med denne mycket trevlige och humoristiske man, vars kärva yttre alls inte stämde med ”innehållet”. På bryggan fick jag se både den gamla tekniken som var original för båten men också all moden utrustning såsom radar och elektroniskt sjökort på vilket man dels kunde se vår egen båt men också alla andra båtar som fanns i området. Varje båt representerades av en liten triangel och fartygsnamnet, med triangelns vassaste spets i färdriktningen. Om man lade ”musmarkören” över en sådan triangel kunde man få information om fartygets destination, tonnage, last mm.

Nya Skärgården styrs idag i första hand med en liten Joystick eller något som ser ut som en liten ”spel-konsol”, men det finns också en riktig gammal hederlig fartygsratt.

Efter Sotenkanalen kom några passager där havet låg på utan skyddande öar och det var tid för mer allsång innan vi for in innanför Hamburgö och passerade Hamburgsund. Därefter passerade vi Fjällbacka, Valön, Musön och Otterön innan vi var framme vid dagens mål Tanum Strand.

Vi lade till alldeles invid den stora hotell- och semesteranläggningen och tog åter vårt bagage och checkade in på det utmärkta hotellet för natten. Även här kunde den som ville äta en trerätters middag men vi valde att ta en ca. 1,5 km. promenad genom skogen in till Grebbestad. Där åt vi fish and chips med lokalbryggt öl från Sveriges äldsta mikrobryggeri på en alla de små restaurangerna.
Efter maten kostade vi på oss att för 30 kr bli fraktade tillbaka till Tanum Strand med det lilla sightseeingtåget Tuffe Wiktor.

Det blev en kväll med vacker solnedgång över Tanum Strand men vi somnade långt innan den kunde beskådas. Vi såg den bara på bild dagen efter.

[DAG 3]
Tidig frukost, vår vana trogen. Även denna hotellfrukost innehöll det mesta man kan önska. Sedan var det dags att packa och lämna den fina anläggningen och alla stora tjusiga båtar, de flesta med norsk flagg.

Vi gick om bord för vår sista dag till sjöss. Först på programmet stod besök på Koster och därefter färd till Strömstad.

Efter passagen av Grebbestad passerades Tjurpannans naturreservat. Utanför Tjurpannan brukar det vara riktigt gungigt då havet här ligger på ordentligt. Vi kallades till salongen för allsång men istället blev det en quiz med frågor om allt vi sett och hört under färden. Priset en flaska skumpa till det vinnande laget. Då vi passerat Tjurpannan gick vi genom Havstenssund och sundet mellan Resö och Lindön innan vi kom ut på öppnare vatten igen utanför Rossö. Här ute där havet ligger på var det åter tillfälle till allsång i salongen.

Ute på Kosterhavet såg vi flera trålare som låg och trålade räkor. Runt om trålarna var det massor av måsar. Då vi kommit lite i lä av SydKoster slog kapten av på farten och vi blev liggande alldeles stilla medan vi serverades dagens lunch. Lunchen denna sista dag bestod av sallad, helstekt fläskfilé och potatis. Till både denna och övriga måltider serverades också ett mycket gott, ombord-gräddat fröknäckebröd.

Då lunchen var avklarade stävade vi mot Kostersundet och den lilla orten Långegärde på SydKoster. Därifrån kunde man antingen promenera de ca. 3,5 km till Ekenäs där vi åter skulle bli upphämtade av Nya Skärgården. Vi som de flesta andra passagerarna hade dock valt att betal 120 kr extra för transport med guidning över ön. Guidningen började med att Douglas (som bor på SydKoster) berättade lite om Kosteröarna och Kosterhavets nationalpark. Vi fick också veta en hel del om den roll Koster spelat under andra världskriget.

Efter denna genomgång steg vi upp i de fordon (en mindre eldriven buss och traktor med släp) som skulle föra oss till Ekenäs. På vägen stannade vi dock vid Kosters Trädgårdar, ett ekologiskt drivet kollektiv som odlar allt möjligt både inhemskt och exotiskt. Där fick vi en guidning av dem som startat stället och vi kunde dessutom vandra runt själva en stund. Sedan bar det av förbi Kosters kyrka ner till Ekenäs när vi besökte Naturum som är en del av nationalparken. Här såg vi en ca 15 minuter lång film och det som finns under ytan i nationalparken. Jag hade ingen aning om att vi i svenska vatten har så många vackra koraller och exotiska fiskar.

Slutligen var det tid att åter gå ombord för den sista etappen in till Strömstad. Före avfärd från Koster fanns det tillfälle till dans på fördäck till tonerna av bl. a. Nya Skärgårdens vals från styrman Dans dragspel. Tyvärr var det endast ett fåtal som hörsammade kallelsen till en vals på fördäck. En av dem som inte gjorde det var jag själv. Jag dansar ju tyvärr inte.

Färden in till Strömstad gick på ca 45 minuter och där tog det roliga slut. Det var bara att skiljas från den trevliga besättningen och medpassagerarna.

Sedan for de flesta av oss med buss tillbaka till Göteborg. Bussresan ingick i resans pris. Vi anlände till Göteborg C. knappt 10 minuter innan sista tåget till Stockholm skulle avgå. Vi hade biljetter till det och det blev lite stressigt att få ut sin väska ur bussen och springa ut till perrongen vid spår 3 och det väntande snabbtåget mot Stockholm.

Tre oförglömliga dagar var till ända. Av det prognostiserade regnet fick vi inte en enda droppe under hela resan. Denna resa är ett minne för livet. Jag kan gott tänka mig att göra om den. Kanske då från Strömstad till Göteborg vilket också är möjligt.

Detta är ett mycket prisvärt skärgårdsäventyr. Priset 2017 var 3.995 kr per person. För det får du tre härliga dagar ombord i ett fantastiskt gammalt fartyg, halvpension med två hotellövernattningar och busstransfer tillbaka till Göteborg (alt. Göteborg – Strömstad före avresa).

En sak jag inte tänker göra nästa gång är att ha bokad biljett på sista Stockholmståget avslutningsdagen. Det kan vara värt att ta en extra dag och hotellnatt i Strömstad som vi nu inte hann med att se något alls av.

Om du efter denna berättelse känner för att se lite rörliga bilder från kryssningen (ca 25 minuter) kan du gå till denna adress https://youtu.be/i34a2uZlptQ
31 juli 2017 - Fiskebäckskil, Sverige
Platsangivelse Fiskebäckskil
31 juli 2017 - Smögen, Sverige
Sjöbodar
Bryggan Smögen
Badhotellet Smögen
Rutchbana i tub
Färska räkor på fördäck
31 juli 2017 - Skaftö, Lysekil S, Sverige
Mor Annas stuga
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
  1. 1
  2. 2
  3. Nästa