Dag för dag: Resealbumet "Ängelholms flygmuseum." av Gullsing

17 juni 2010 - Sverige
Ingången till muséet.
Egentligen hade jag inte behövt skriva en titel, för bilden berättar ju det.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Gammal vaktkur.
Den stod precis utanför ingången till muséet.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Uniformer.
Kvinnan längst fram har en uniform modell /87. Hon har löjtnants tjänstegrad .

Mannen utan huvud: Han har en vapenrock modell /51 och är Förste flygledare med majors tjänsteklass.

Skinnrocken är modell t/50 och tillhör en som är Förste verkmästare med förvaltares tjänsteklass.
Uniformer.
Mannen till vänster har vapenrock m /30 vit. Hans grad är Fanjunkare.

Till höger: Han har vapenrock m /30 i mörkblått tyg. Han är Överste och är på väg ut till skjutbanan.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Flygare.
Uniformerna, de har, är från 1960 till 1990-talets senare del.

De är flygförare i sommarflygställ. Kabinmijön och den personliga flygutrustningen förbättrades markant med inriktning på flygsäkerhet och överlevnad efter ett uthopp. Under vinter och vårperioden med ytvattentemperatur under 13 grader användes en så kallad isolerdräkt.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Uniformer och märken från före 1930.
Till vänster: Major i uniform modell 1895. Knapparna modell 1758 visar att han tillhör Kungliga Skånska Kavalleriregementet K 5 i Helsingborg.

I mitten: Löjtnant i modell 1832 visar att han tillhör Kungliga Norra Regementet I 24, som byte namn till I 6, 1926 Kristianstad. Han var flygutbildad.

Till höger: Kapten i uniform modell 1886. Tillhör Flygvapnet och är flygspanare.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Nalle flygare och Björne Flygare.
Det finns en hel del souvenirer att köpa till sej själv eller till sina barn. Jag gissar att många barn blir överlyckliga för de här gosingarna.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Nalle flygare.
Jag är lite galen, för jag samlar nallar och har några stycken där hemma. Den här tyckte jag mest om och vad hände när vi var på väg från muséet? Jo, Maken stod vid disken, medan jag pratade med en av medhjälparna. Vad gjorde han? Jo, han köpte just den här Nalle flygare, som jag gillade allra bäst.

Han sägar att han ska skriva namn på den, så att det står att den är hans och inte min. Men jag får ju se den på vår säng, för där finns den i den andra samlingen av nallar. Det är ju jag som bäddar, så jag får hålla i den också.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Pilothjälmar.
Det fanns det ju många av och med olika funktioner och från olika tider.
Projekt J22 röd .
Jag är ju absolut ingen expert på flygplan, men jag hittade en trevlig artikel på nätet, där du kan läsa om ett speciellt projekt. Titta på den här adressen om du är intresserad av flyg: http://www.bo.gardstad.se/j22/j22.htm
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Flygplan i luften. Sk 50 B
Det var ett plan, som användes för grundläggande flygutbildning. Planet hade plats för tre personer.
Flygplan i taket.
Här är ytterligare en bild på SK 50B
Radar?
Det halvmåneformade rörde sig runt, runt hela tiden.
Gammalt plan.
Flygande tunnan J 29. var ett svenskt stridsflygplan. Den första prototypen till Saab 29 flög 1 september 1948.

Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och attackplan om och fick efterbrännkammare.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Flygplan
Kan detta vara en SK 10, i så fall användes det som skolflygplan för avancerad flygning. Det kom i så fall från Tyskland.
RM 1 de Havilland Goblin.
Detta var den första "reamotorn" i Sverige. Den hade radialkompressor och satt i Flygvapnets och F 10:s två första jetjaktplan, J 28 Vampire och Saab J 21 R. Dessutom i SK 28 C.
Reamotor.
Den här motorn hade en efterförbränningskammare.
Flygplansmotor med efterförbränningskammare.
Samma som föregående.
Helikopter.
Augusta Bell heter tillverkaren av den här helikoptern.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
Helikopter.
Air Rescue Swedish Airforce, står det i ringen med den flygande fågeln. Det står också Subvenimus, vad det kan betyda.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
  1. 1
  2. 2
  3. Nästa