Alaska 2006

Resealbumet skapat av: Sierra
17 maj 2008
Visningar: 1033
Sommaren 2006 skulle ett antal JAS39 Gripen ur Flygvapnet deltaga i en internationell flygövning i Alaska USA. Övningen hette ”Coop Thunder” och flygplanen var baserade på Eielson Air Base utanför Fairbanks.

För att genomföra flygningen över till Alaska från Sverige krävs noggranna förberedelser vad gäller logistik. Förutom den specifika planeringen vad gäller själva flygningen tillkommer beställning av markuppehåll för tankning, parkering, boende mm mm.
Servicen av flygplanen genomförs av teknisk personal ur Flygvapnet vilka måste vara på plats med sin materiel när flygplanen landar och startar.

Hur löstes då detta?
Jo, vi deltog med två C-130 Hercules från Flygvapnet för att flytta teknisk personal och materiel. En C-130 startade tidigare än JAS39 för att vara på plats vid landning på varje destination och en startade när sista JAS lämnat startflygplatsen. På så sätt fanns personal och materiel vid varje start- och landningsflygplats.

Flygningen till Alaska innebar ett antal mellanlandningar för tankning och övernattning och gick via: Lossiemouth, Skottland – Keflavik, Island – Kangerlussuaq, Grönland – Iqaluit, Kanada – Churchill, Kanada – Cold Lake, Kanada – Yellowknife, Kanada – Eielson Air Force Base, Fairbanks, USA.
Hemresan från Eielson AFB: Yellowknife – Cold Lake – Winnipeg, Kanada – Chicoutimi, Kanada – Goose Bay, Kanada – Iqaluit – Kangerlussuaq – Keflavik – Sverige.

Vi stannade inte kvar med våra två C-130 under övningen utan återvände till Sverige via Thule på Grönland. När övningen var slut och det var dags för JAS39 att återvända hem flög vi tillbaka till Alaska via Thule igen.

Några noteringar under resan var bland annat att utanför Churchill, som ligger i provinsen Manitoba vid Hudson Bay, fanns mängder av valar vid mynningen av Nelson River.

Chicoutimi som ligger i provinsen Quebec i Kanada är extremt fransktalande. Det känns lite märkligt att det skall vara så svårt att göra sig förstådd på engelska i Kanada. Quebec är en provins som haft folkomröstning om att ”lämna” Kanada och bli självstyrande och den senaste omröstningen var mycket jämn. Kanske nästa gång……

Jag ser på resrutten på kartan att Pituffik är det grönländska namnet på Thule och att Kangerlussuaq ligger fel. Kangerlussuaq ligger tvärs äver vattnet från Iqaluit räknat. Kartdata är alltså felaktigt!

Kolla filmen från övningen: http://www.youtube.com/watch?v=kr3WROD9R80
Kategori: Äventyr
Besökta länder: Kanada, Grönland, USA, Island
Reslängd: 28 dagar
Datum: 14 juli - 10 augusti 2006

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Gabjac
2 sep. 2013 20:47
Ingen orsak! :) ditt album om Grönland och detta album om uppdraget du och dina arbetskollegor på en av alla C-130 Hercules plan hade över Nordpolen har gjort att jag har beslutat mig att det blir flygvapnet för mig, om jag kommer in hehe! Vilken spännande dag på jobbet hehe! Mycket intressant och cool läsning, måste verkligen varit ett minne för livet!! Mvh Gabriel jacobsson!
Av Sierra
2 sep. 2013 16:38
Tack för dina fina ord. Kul att du gillade resan. Tag några minuter om du vill och kolla på uppdraget vi hade till området vid Nordpolen som var annorlunda: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/uppdrag-nordpolen-7809
Av Gabjac
1 sep. 2013 14:55
Väldigt coolt resealbum måste jag säga! :) Sökte till GMU tidigare detta år för att sen kunna söka till flygvapnet eller armen! Kuggade dock på provet, får bli nån annan gång! Hoppas då på flygvapnet och nångång göra en liknande resa som den du gjorde med flygvapnet sierra! riktigt nice och coolt att läsa igenom resealbumet :)
Av Larza
18 maj 2008 22:22
hej! trevligt upplägg.är Sierra möjligen pilot på en hercules ?
Av Bengtar
17 maj 2008 18:00
Kul att se se! Bengt
17 maj 2008 15:56
Härliga bilder! Måste vara mäktigt med känslan att kunna snurra runt lite i skyn och kolla ner om man ser något intressant!! Häftiga flygbilder!
Av 368577
17 maj 2008 13:07
Hej Sierra, ditt resealbum från Alaska var mycket intressant att läsa och se alla fantstiska bilder. Själv håller jag på med att minnas alla resor bakåt i tiden och försöker att sammanställa resealbum från dessa, jag har väl ca. 35 till 40 resealbum kvar att färdigställa från olika länder och resor.