Visningar: 1037
Sommaren 2006 skulle ett antal JAS39 Gripen ur Flygvapnet deltaga i en internationell flygövning i Alaska USA. Övningen hette ”Coop Thunder” och flygplanen var baserade på Eielson Air Base utanför Fairbanks.
För att genomföra flygningen över till Alaska från Sverige krävs noggranna förberedelser vad gäller logistik. Förutom den specifika planeringen vad gäller själva flygningen tillkommer beställning av markuppehåll för tankning, parkering, boende mm mm.
Servicen av flygplanen genomförs av teknisk personal ur Flygvapnet vilka måste vara på plats med sin materiel när flygplanen landar och startar.
Hur löstes då detta?
Jo, vi deltog med två C-130 Hercules från Flygvapnet för att flytta teknisk personal och materiel. En C-130 startade tidigare än JAS39 för att vara på plats vid landning på varje destination och en startade när sista JAS lämnat startflygplatsen. På så sätt fanns personal och materiel vid varje start- och landningsflygplats.
Flygningen till Alaska innebar ett antal mellanlandningar för tankning och övernattning och gick via: Lossiemouth, Skottland – Keflavik, Island – Kangerlussuaq, Grönland – Iqaluit, Kanada – Churchill, Kanada – Cold Lake, Kanada – Yellowknife, Kanada – Eielson Air Force Base, Fairbanks, USA.
Hemresan från Eielson AFB: Yellowknife – Cold Lake – Winnipeg, Kanada – Chicoutimi, Kanada – Goose Bay, Kanada – Iqaluit – Kangerlussuaq – Keflavik – Sverige.
Vi stannade inte kvar med våra två C-130 under övningen utan återvände till Sverige via Thule på Grönland. När övningen var slut och det var dags för JAS39 att återvända hem flög vi tillbaka till Alaska via Thule igen.
Några noteringar under resan var bland annat att utanför Churchill, som ligger i provinsen Manitoba vid Hudson Bay, fanns mängder av valar vid mynningen av Nelson River.
Chicoutimi som ligger i provinsen Quebec i Kanada är extremt fransktalande. Det känns lite märkligt att det skall vara så svårt att göra sig förstådd på engelska i Kanada. Quebec är en provins som haft folkomröstning om att ”lämna” Kanada och bli självstyrande och den senaste omröstningen var mycket jämn. Kanske nästa gång……
Jag ser på resrutten på kartan att Pituffik är det grönländska namnet på Thule och att Kangerlussuaq ligger fel. Kangerlussuaq ligger tvärs äver vattnet från Iqaluit räknat. Kartdata är alltså felaktigt!
Kolla filmen från övningen: http://www.youtube.com/watch?v=kr3WROD9R80
För att genomföra flygningen över till Alaska från Sverige krävs noggranna förberedelser vad gäller logistik. Förutom den specifika planeringen vad gäller själva flygningen tillkommer beställning av markuppehåll för tankning, parkering, boende mm mm.
Servicen av flygplanen genomförs av teknisk personal ur Flygvapnet vilka måste vara på plats med sin materiel när flygplanen landar och startar.
Hur löstes då detta?
Jo, vi deltog med två C-130 Hercules från Flygvapnet för att flytta teknisk personal och materiel. En C-130 startade tidigare än JAS39 för att vara på plats vid landning på varje destination och en startade när sista JAS lämnat startflygplatsen. På så sätt fanns personal och materiel vid varje start- och landningsflygplats.
Flygningen till Alaska innebar ett antal mellanlandningar för tankning och övernattning och gick via: Lossiemouth, Skottland – Keflavik, Island – Kangerlussuaq, Grönland – Iqaluit, Kanada – Churchill, Kanada – Cold Lake, Kanada – Yellowknife, Kanada – Eielson Air Force Base, Fairbanks, USA.
Hemresan från Eielson AFB: Yellowknife – Cold Lake – Winnipeg, Kanada – Chicoutimi, Kanada – Goose Bay, Kanada – Iqaluit – Kangerlussuaq – Keflavik – Sverige.
Vi stannade inte kvar med våra två C-130 under övningen utan återvände till Sverige via Thule på Grönland. När övningen var slut och det var dags för JAS39 att återvända hem flög vi tillbaka till Alaska via Thule igen.
Några noteringar under resan var bland annat att utanför Churchill, som ligger i provinsen Manitoba vid Hudson Bay, fanns mängder av valar vid mynningen av Nelson River.
Chicoutimi som ligger i provinsen Quebec i Kanada är extremt fransktalande. Det känns lite märkligt att det skall vara så svårt att göra sig förstådd på engelska i Kanada. Quebec är en provins som haft folkomröstning om att ”lämna” Kanada och bli självstyrande och den senaste omröstningen var mycket jämn. Kanske nästa gång……
Jag ser på resrutten på kartan att Pituffik är det grönländska namnet på Thule och att Kangerlussuaq ligger fel. Kangerlussuaq ligger tvärs äver vattnet från Iqaluit räknat. Kartdata är alltså felaktigt!
Kolla filmen från övningen: http://www.youtube.com/watch?v=kr3WROD9R80
Kategori: Äventyr
Besökta länder:
Kanada, Grönland, USA, Island
Reslängd: 28 dagar
Datum: 14 juli - 10 augusti 2006
Bilder
Yellowknife Airport
Yellowknife, Kanada
Av Sierra
Fairbanks
Fairbanks, Alaska, USA
Av Sierra
Cold Lake Air Base
Cold Lake, Kanada
Av Sierra
Utanför Thule Norra Grönland
Grönland
Av Sierra
Turistbyrån i Fairbanks
Fairbanks, Alaska, USA
Av Sierra
Canadien Air Force på besök på Thule
Grönland
Av Sierra
Isbjörnshuvud i monter...
Kanada
Av Sierra
Terrängen utanför Fairbanks Airport
Fairbanks, Alaska, USA
Av Sierra