Thailand, varför åker ni dit?

18 okt. 2013 14:32
Visningar: 3992
Gott folk, bara en stor undran varför reser så många till Thailand?
Berätta plus och minus?
Själv har jag bara varit i Bangkok en vecka 1988 eller var det 1989?
Och många har jag märkt åker igen och igen dit, är det för att ni är rädda att prova annat eller för att ni tycker ni känner er hemma där?
Självklart är maten god och folket snälla och badstränderna härliga och det är billigt och naturen vacker men vad finns mer? Eller vad är det som lockar er dit så ofta?
Skriv och berätta!
Mvh
18 okt. 2013 14:44
Det är inte konstigt, blir ett ställe populärt så åker många dit o sen berättar om det hemma hur härligt det var och då åker ännu fler dit.
Det gör att flyg blir billigare
Själv tycker jag att sri lanka är mycket bättre men dit går inga direktflyg, det blir omständligare och dyrare.
18 okt. 2013 15:40
Det undrar jag också :P För ett år sen fick jag för mig att jag skulle dit bara för att se vad alla andra har sett, men andra resmål lockar mig mer så jag har fortf inte åkt dit och planerar inte att åka dit snart heller, skulle dock vilja åka dit någongång. Kan tänka mig typ ett par veckor nån vinter då man bara vill ha sol och stränder men inte har tid eller lust att planera utan istället kör på ett säkert (och billigt) kort! Nu svarade jag inte direkt på din fråga men nu fick du mina funderingar kring Thailand i alla fall haha :) Vad tyckte du om Bangkok i övrigt? Var det "bara" kul att va där men inget mer, eller skulle du överväga att åka dit igen?
Av Marilcj
18 okt. 2013 17:34
Tillhör skaran återvändare sedan 2005 o ska inte krypa under stolen med att mycket har med vad vi får för pengarna men största anledningen är ändå kulturen, det trevliga folket.
Vi stormtrivs i vår lilla by där vi har vårt andra hem 1 månad per år, där vi träffar några enstaka svenskar, engelsmän, holländare o tyskar som vi sedan har kontakt med resten av året men främst för alla thailändska vänner som vi lärt känna genom åren som vi fått äran att besöka i deras hem.

Bangkok gillar jag som storstad och då är det inte för festandet o utelivet utan för stan i sig, allt utbud för allt o alla.

Senaste åren har vi börjat att ta 1 veckors charter inom Europa, några långhelger i London men det är ändå Thailand vi längtar till var vinter, värmen, solen o gästfriheten.
18 okt. 2013 18:48
Hej
Var till Bangkok för 9 år sedan och är väl nöjd med besöket, för staden var väl intressant och Thailländarna
trevliga och vänliga om än något påflugna. Dock räcker det en gång för det finns så många andra
spännande resmål och personligen föredrog jag Kambodja där folket var ännu trevligare och priserna ännu
lägre.
Många känner väl sig trygga p.g.a att många åker charter dit.
Har dock inte varit på någon badort.
19 okt. 2013 14:15
Som svar till Angie-sthlm så visst, Bangkok var helt ok.
Vi såg det mesta och det roligaste var att åka båt och man bara klev av lite här och var nästan hemma hos folk. Roligt också att åka tuk-tuk i stan. Det var kul att bo på hotell också för man kunde välja och bo på fina hotell utan att det kostade skjortan. Vi var med om översvämning också och det var spännande. Vi shoppade och var på en av världens största restauranger. Besökte palats och krokodilfarmer. Men vi lyxade också till det och åkte limo och åt på ett lyxhotell där kungen och drottningen hade egna stolar tom. Vi lärde känna en skräddare som sydde kostymer åt min reskompis och han gav oss biljetter till dragshow och var med oss på den stora restaurangen där han hade med sig en hela whiskey och ställde på bordet i den båt vi satt i och åt...:)

Men som sagt en gång Bangkok räcker om man nu inte ska åka via och stanna till för lite shopping ev.
Maten är ju toppengod.

Men visst skulle jag kunna tänka mig att åka till en badort också.
Mvh
19 okt. 2013 15:15
Det finns många fantastiska ställen på jorden och för mig var inte Thailand det mest fantastiska.
Men då var jag och för sig på charter samt åkte till Phuket.
Kan tänka mig att det blir helt annorlunda om man åker till ett annat ställe och/eller har personliga kontakter och vänner som tex Mariljcj ovan...

Förutom lättillgängligheten med charter och prisnivå kan jag tänka mig att klimatet spelar stor roll för populariteten.
Att hela (?) vår vinter är torr och solig.
Många andra resmål har ju regnperioder som stökar till det...

Själv vill jag gärna svänga förbi Bangkok någon gång t.ex. på väg till Ankor Wat, annars ligger inte Thailand högst upp på önskelistan.
Av Hille2
19 okt. 2013 15:29
Jag reser ofta på längre resor i sydostasien och en biljett till Bangkok är oftast det billigaste sättet att ta sig vidare till de andra länderna. Bangkok blir aldrig ointressant för mig. Det brukar också innebära att jag stannar ett längre tag i Thailand. Under de sista 20 åren har jag sett många turistorter födas och växa sig ointressanta i landet. Phuket, t.ex. har jag inte besökt på väldigt många år, inte ens mellanlandat i. Hela landet(inte bara kusterna) har många intressanta platser och jag hittar ständigt nya smultronställen som jag inte gärna delar med mig av i första taget. Å andra sidan är de nog inte så intressanta heller för de flesta då mina primära krav inte är vita stränder, sol och bad, stort utbud av restauranger och festande.
19 okt. 2013 17:43
Det har väl blivit såpass populärt så jag tror många svenskar åker dit för att det är så enkelt att ta sig dit. Sen är det trevligt folk, god mat, fina stränder osv men jag tror också folk är rädda att prova på något nytt dem vet vad dem får i Thailand och vill förmodligen inte riskera deras ända långsemester på något osäkert kort. Jag jobbar själv nere i Asien och har precis jobbat på Borneo och nu befinner jag mig i Thailand för jobba 7 månader. Anledningen till att jag väljer thailand är som sagt maten, folket och det är helt okej dykning och man kan tjäna ganska bra som dyk instruktör.

Men jag anser Filippinerna är mycket mer intressant och roligare än Thailand. Men jag känner mig bekväm i Thailand då jag har spenderat en massa tid här med dykningen.
Av Ardnaz
21 okt. 2013 12:25
Hej! Jag tycker redan du prickat i de bästa av Thailand, maten ÄR god, badstränderna ÄR härliga, det ÄR vackert. Thailand har väl allt man önskar få ut av en bra semester? Jag tror också att det är själva logostiken som gör att många väljer Thailand, det känns tryggt och säkert och man behöver inte vara rädd, det är nog nummer ett för alla barnfamiljer, tryggheten! :)
Av Alfva
21 okt. 2013 14:37
I ett samhälle som vill ha exotiskt, men ändå tillgängligt är Thailand det enkla (och populäraste) valet. Jag har varit där tre gånger, fortfarande är jag inte helt såld, det finns oerhört många bra saker (speciellt under lågsäsong - oh lord!) men det är likväl många saker som gör att jag inte har det som favoritresmål. Men det ÄR tillgängligt, det ÄR enkelt, det finns bra mat, det finns bra bad, det ÄR soligt, det ÄR varmt och det ÄR billigt.
Allt handlar väl om vad man egentligen vill ha ut av semestern? Eller ännu mer om man ser det som en semester eller en resa. För mig finns en hel värld att utforska, men just nu - när barnen är små så finns det mer eller mindre lämpliga resmål för att jag ska se det som en semester (dvs med avkoppling). Alla har olika förutsättningar, alla har olika saker de vill få ut. Sen är ju lite smaken som baken. Precis som med alla andra resmål. Eller sommarstugor.
21 okt. 2013 16:32
Det är ju just det där att det är enkelt och ger många möjligheter som är så bra. Man flyger till Bangkok och sedan har man alla möjligheter. Vill du slappa på en solig ö? Då är de bara att välja vad du vill ha - charterturistmecka, backpackerstrandhäng eller lugn och natur? Vill du ha äventyr - sätt dig på tåget norrut! Eller åk till underbara Laos eller Kambodja. Eller varför inte stanna några dagar i metropolen?
Det är det här som lockar mig. Jag kan ta en vecka med svärföräldrarna i Hua Hin. Hänga en vecka på Lonley Beach på Koh Chang. Ta natttåget till Vientianne i Laos bussa ner till södra Laos. Ta en vecka i Chiang Mai för att häsa på kompisar.
Det är varierat och med många möjligheter utan att bli för dyrt. Och så maten förstås.
Av Lampang
23 nov. 2013 04:24
Det är väl trevligt med ett land som har(som en del räknat upp här)vacker natur, god mat, trevlig befolkning, tryggt och säkert, osv. I Thailand finns valmöjligheter ,vill man tex bo bekvämt ute på öar och vid stränder, med butiker , restauranger, en del turism,så finns det. Vill man bo lugnt och inte ha massa folk runt om kring sig så finns det många ställen om man är ute efter det. Thailand består ju inte bara av öar, stränder och hav ,finns mycket annat att se .Själv kan jag tillbringa längre stunder uppe i norr på lands bygden med mina Thailändska vänner jag fått genom åren, trivs utmärkt, längtar jag ner till havet så är det bara att ge sig neråt. Har rest en hel del i mitt liv, besökt en hel del länder.Thailand och So Asien besökte jag första gången för snart 30 år sen .Thailand har det mesta, och ett folk som man trivs med. För mig är landet nr1
23 nov. 2013 11:31
Ja jag har också flera vänner som bor där en del året runt och en del delar av året. Och de har byggt egna hus också. Många är gifta eller ihop med thailländsk kvinna. Så visst förstår jag dem som liksom har sitt på det torra. En vet jag bor i norra landet till gränsen av Laos.
Men det är väl som en magnet att alla har någon som varit där och sen drar det till sig mer och mer folk.
Mvh
Medlemmen har tagit bort svaret
23 nov. 2013 17:57
Skulle också tro att kommer man från Fiji och Cook öarna så är nog Thailand lite B liksom....:)
Mvh
24 nov. 2013 14:29
Av alla de svar du fått så anser jag att det är totalt obegripligt att inte ett enda berör problemet med utsläpp och miljöförstöring, för förvisso är det säkert skönt att resa till värmen och solen och förvisso så är det prismässigt överkomligt för många av oss Skandinavier men något litet gryn av en djupare tanke med dessa långflyg vore hälsosamt, tycker jag. Är det vettigt att flyga och fara i dessa tider? Hur många av alla resenärer betalat en extra koloxidavgift för utsläppen?Hur många av alla resenärer ser till att uppföra sig miljömedvetet i ett land med stora problem med avfall, rent vatten o sv
Eller är alla i ett efterkolonialt rus med åsikten -"att de (thailändarna)ju får det sååå mycket bättre av mina pengar"
24 nov. 2013 16:27
Jo det är nog sant att ingen "törs" angripa problem som miljö, utsläpp och sexindustrin som är mer än väl utbredd där. Där unga tjejer som mycket unga redan skickas till storstan för att tjäna pengar.
Jag upplevde det lite väl jobbigt med sexindustrin där då man inte ens kunde gå i fred trots att man hade manligt sällskap. Man fick också porrblad under dörren på hotellet och det kryllade av detta. Och inte nog med det vi bodde först på ett hotell men flyttade till ett annat sedan och det vi inte visste var att detta hotellet var en riktigt hor-hotell fast det var väldigt fint. Vi såg det nyligen på ett tv-program i Discovery eller vad det var och kände igen hotellet. Det var ledsamt att se dess unga tjejer med dessa män.
Det är kanske inte så på öarna och mindre turistorter, vad vet jag, men i Bangkok var det så i alla fall.
Men problemet är nog svårt att lösa, jag vet inte så mycket mer än det jag såg där och då.
Mvh
Av Lampang
24 nov. 2013 19:24
Själv tycker jag det mest positiva med Thailand är dess befolkning, mycket trevliga, bra att ha att göra med, tar dagen som den kommer, inga ledsamheter,ärliga. Det är så jag upplever thailändarna efter snart ett resande i 30 års tid till landet,även bott där i omgångar, hus sen 1989,
har bara positiva upplevelser av thai.
Sen är det ju synd att en del inte vågar och åka runt i landet, åka runt ut till lands bygden, besöka byar, städer ,ge sig ut till bergs, djungel områdena i norr ,även efter kusterna, och öarna, ställen som inte är i charter kataloger osv, finns hur mycket som helst att uppleva och se. Tar man bara sig till dom traditionella turist stråken, kan man ju få för sig att landet är sååå turistigt och exploaterat, det skulle man väl tycka om man som turist år efter år åkte till Sverige och ständigt slog sig ner på pite havs bad,tylösand eller våra andra semester anläggningar. Själv tycker jag att det är trevligt att i bland ta sig ner till koh jum, mook eller andra öar, stränder osv
Finns mycket vackert att se och göra i landet, har man fått för sig att det bara är sola och bada som gäller ,att det är det enda man kan göra i Thailand ,då vet man inte mycket, för övrigt ser jag inget fel i att människor vill bada och sola.
Bangkok är stort ,vill man bo lugnt och trevligt finns många ställen, själv brukar jag bo ute mot Nakhon phatom, vid wat rai king, när jag är i Bkk , trevligt område.
Alla stor städer har sina redlight områden, vill man slippa dom är det lätt, man uppehåller sig inte där, tar inte in på hotell där , man ger sig inte dit helt enkelt.

P.S ett till stort + med Thailand, man kan gå ut kvälls tid utan att bli rånad, misshandlad, hotad, osv, visst händer även saker där, men inte ofta . Jag känner mig MYCKET tryggare i Bangkok ,än i våra städer som helt spårat ur..
24 nov. 2013 19:40
Nej inte befann vi oss heller på något red-light område men ändå var vårt hotell ett "sånt" utan att vi visste det då.
Mvh
26 nov. 2013 10:26
Anteee: Apropå tråkigt... Allt är väl vad man gör det till.

Själv känner jag ingen dragning alls till Thailand av andra skäl, men en polare till mig hakade på en familj och hjälpte till att bygga en kåk mitt ute i spenaten i obygden. J-t basic.

En annan anslöt till ett gäng som tog sig fram fotledes genom extremt otrafikerade trakter.

Inget av det klassas nog som steka sig på stranden. Du kanske helt enkelt inte haft fantasin för att "göra" Thailand.
Av Marilcj
26 nov. 2013 11:02
Citerat från Robbowan:
Anteee: Apropå tråkigt... Allt är väl vad man gör det till.

Själv känner jag ingen dragning alls till Thailand av andra skäl, men en polare till mig hakade på en familj och hjälpte till att bygga en kåk mitt ute i spenaten i obygden. J-t basic.

En annan anslöt till ett gäng som tog sig fram fotledes genom extremt otrafikerade trakter.

Inget av det klassas nog som steka sig på stranden. Du kanske helt enkelt inte haft fantasin för att "göra" Thailand.
Fanken va fräckt gjort rent ut sagt!
Men som du säger, de blir vad man gör de till!

Vi har kompis som ordnar mc-resor för nordiska knuttar runt om i Asien, de åker inte bara runt o glider på sina HD (hade han läst de jag skrev där hade han ej varit glad), de besöker Thai-sjukhus ute i landet och deras barnavdelningar o bistår dem med vad de kan, material till renoveringar, mat, presenter till barnen, hjälp till mediciner mm.
Ska själv ev följa med till ett av dessa sjukhus om några veckor.

Visst är det turistigt o inte så ärliga thailändare på de stora turistställena, men det finns ju hur mycket andra ställen som helst, vi håller själva till inte allt för långt fr HuaHin, en liten by utmed havet där det inte är invasion av turister o där man blivit nära bekant m åtskilliga av byborna och fått inbjudningar till bröllop o andra fester något som är få turister förunnat att få ta del av.
Skulle vi sen vilja ha håll igång och se en hel del turister bära sig åt kan vi ta en taxi, men jag har inget behov av det....hittar hellre mina guldkorn runt om såväl utmed havet som upp i bergen.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Lampang
26 nov. 2013 15:17
Har åkt ute i världen en hel del, rest omkring ,även jobbat, bla som gruvarbetare i arktiska trakter, som byggarbetare i Australien på 80- talet, m.m. Har sett en hel del av vår värld. Thailand , so Asien
är det snart 30 år sen jag besökte första gången. Många ställen har man trivts på men Thailand tyckte jag om direkt. Visst har en hel del förändrats, som det gör på dom flesta platser i världen. Men det finns mycket vackra ställen än. Bergs områdena i norr, landsbyggden, trevliga städer ,fina öar,kust områden, sevärdheter, kulturella monument ,ta bara tex Ayutthaya, landet har allt. Men har man kanske bara varit ute på någon ö nere i söder(inget fel med det) då har man ju missat en hel del.