Rösta om tummarnas vara eller inte vara!
Ska vi ha + och - tummarna kvar eller inte?
Ni kan väll skriva här om ni vill ha kvar tummarna eller inte så sammanställer vi antalet röster i denna om tex 1 månad.
Själv så röstar jag Nej! Därför att tummarnas + och - ofta kommer pga vilken person som skriver och sällan av vad som står skrivet.
Ni kan väll skriva här om ni vill ha kvar tummarna eller inte så sammanställer vi antalet röster i denna om tex 1 månad.
Själv så röstar jag Nej! Därför att tummarnas + och - ofta kommer pga vilken person som skriver och sällan av vad som står skrivet.
Löljligt med tummar! Ta bort!
Det var precis så som ni sa att det berodde på vem som skrev.
Mvh Eva
Det var precis så som ni sa att det berodde på vem som skrev.
Mvh Eva
Har egentligen inget emot tummarna. De används bland annat av obskyra siter som YouTube.com
Problemet på en mindre community (som reseguiden.se) är att det många gånger blir en personfråga
– vilket ju redan påpekats.
Förslag:
• Tripadvisor och Amazon har en bra modell: De frågar "Was this review helpful to you?" Då är det ju
uppenbart att det inte handlar om personen – utan om det betyg/den recension som postats.
• Tripadvisor har dessutom en annan funktion som är sympatisk: "Compliment reviewer" – kompletterat
med en en tumme upp.
Mina 50 cent.
:: h ::
Problemet på en mindre community (som reseguiden.se) är att det många gånger blir en personfråga
Förslag:
• Tripadvisor och Amazon har en bra modell: De frågar "Was this review helpful to you?" Då är det ju
uppenbart att det inte handlar om personen – utan om det betyg/den recension som postats.
• Tripadvisor har dessutom en annan funktion som är sympatisk: "Compliment reviewer" – kompletterat
med en en tumme upp.
Mina 50 cent.
Det här med minustummarna råkar jag ut för jämnan. Det spelar ingen roll om jag är positiv och håller mej till trådens ämne eller ej. Det är visst någon eller några, som jag inte har hållit med i olika sammanhang, som ska ge mej en hurring. Diskussionerna har en tendens att spåra ut tack vare detta system. Det borde avskaffas, tycker jag, för det ger inget extra krut till diskussionerna, allvarliga eller ej.
Gilla
Gilla
Det är möjligt att någon enstaka medlem inte har något emot tummarna. Men vill man för den skull ha dem och för vems skull finns de? Hur många vill ha sina åsikter betygsatta eller få reda på att den reseinformation som man har ansträngt sig för att lämna inte hade någon relevans?
Tumsystemet hämmar helt säkert debatten och det kanske är det som är forumägarens avsikt. I mina ögon är systemet urfjantigt och jag saknar helt sympatier för dem som sitter där med sina minustummar för att klämma till någon de ogillar. Dessutom har jag upptäckt att när minustummarna är tillräckligt många, bedöms inlägget av forumägaren inte ens värt att läsa, eftersom det ”försvinner”. Jag gör verkligen tummen ner för detta fåniga klassande av åsikter?
Tumsystemet hämmar helt säkert debatten och det kanske är det som är forumägarens avsikt. I mina ögon är systemet urfjantigt och jag saknar helt sympatier för dem som sitter där med sina minustummar för att klämma till någon de ogillar. Dessutom har jag upptäckt att när minustummarna är tillräckligt många, bedöms inlägget av forumägaren inte ens värt att läsa, eftersom det ”försvinner”. Jag gör verkligen tummen ner för detta fåniga klassande av åsikter?
Citerat från farbror_frej:
Det är möjligt att någon enstaka medlem inte har något emot tummarna. Men vill man för den skull ha dem och för vems skull finns de? Hur många vill ha sina åsikter betygsatta eller få reda på att den reseinformation som man har ansträngt sig för att lämna inte hade någon relevans?
Du kan om du vill ta bort filtreringen, som ligger längst upp till höger i diskussionsforumet. Jag har filtrering av, så jag kan se alla diskussioner, hur många tummar ner de än har. Det var också ett fånigt påhitt med filtreringen och jag önskar att även det ska bort. Man borde åtminstone berätta, att man kan ta bort markeringen.Det är möjligt att någon enstaka medlem inte har något emot tummarna. Men vill man för den skull ha dem och för vems skull finns de? Hur många vill ha sina åsikter betygsatta eller få reda på att den reseinformation som man har ansträngt sig för att lämna inte hade någon relevans?
Gilla
Citerat från gullsing:
Du kan om du vill ta bort filtreringen, som ligger längst upp till höger i diskussionsforumet. Jag har filtrering av, så jag kan se alla diskussioner, hur många tummar ner de än har. Det var också ett fånigt påhitt med filtreringen och jag önskar att även det ska bort. Man borde åtminstone berätta, att man kan ta bort markeringen.
Gilla
Tack, Gilla, jag hittade efter mycket letande den lilla "knappen". Det stod PÅ och det hade jag inte beställt. Vi får väl hoppas att fjanteriet med tummar försvinner och därmed också det som kallas filtrering.Du kan om du vill ta bort filtreringen, som ligger längst upp till höger i diskussionsforumet. Jag har filtrering av, så jag kan se alla diskussioner, hur många tummar ner de än har. Det var också ett fånigt påhitt med filtreringen och jag önskar att även det ska bort. Man borde åtminstone berätta, att man kan ta bort markeringen.
Gilla
Nu dräller det in fega minustummar. Ni som gillar minustummarna, varför för ni inte fram era åsikter öppet och tar en debatt istället för detta lömska tummande?
Citerat från kustaffe:
Innebär detta att - = att tummarna skall bort och + = att tummarna skall vara kvar?
Jag tycker inte att man ska ha några tummar över huvud taget. Har man ett system med bara plustummar, är ju noll tummar lika negativt som minustummar. Jag ser inget värde för medlemmarna att få sina restips, tankar eller åsikter betygsatta.
Innebär detta att - = att tummarna skall bort och + = att tummarna skall vara kvar?
Citerat från farbror_frej:
Just det. Det finns så många olika människor och resetyper, så det är ju omöjligt att sätta betyg på allt. Jag menade alltså: Bort med alla tummar!Citerat från kustaffe:
Jag tycker inte att man ska ha några tummar över huvud taget. Har man ett system med bara plustummar, är ju noll tummar lika negativt som minustummar. Jag ser inget värde för medlemmarna att få sina restips, tankar eller åsikter betygsatta.Innebär detta att - = att tummarna skall bort och + = att tummarna skall vara kvar?
Gilla
Bort med de eländiga tummarna! De används ju alldeles uppenbart bara till att tala om vilka människor folk tycker om eller inte tycker om. Titta bara på antalet minustummar i detta inlägg. Det är ju vrickat. Tanken var väl (om det överhuvud taget fanns någon tanke) att ge en hint om ett inlägg var givande för läsarna. Som det nu har blivit så används de nästan enbart i trådar som inte är direkt reserelaterade, alltså de trådar där diskussionen lätt hettar till. Nä, skrota hela tum-systemet.
Citerat från charina:
Bort med tummarna!
(btw, väldig vilken inflation det blev i minustummar i denna tråden. Undrar var de är som vill ha dem kvar??)
Det är bara fega rackare, som gör tummen ner för folk. De vågar helt enkelt inte framträda och berätta varför de gör så många nedtumtryckningar. Bort med tummarna!
(btw, väldig vilken inflation det blev i minustummar i denna tråden. Undrar var de är som vill ha dem kvar??)
Vad i ovanstående inlägg av mej till exempel är det som gör, att jag får tummen ner hela tiden? Nu får jag säkert några till här. Bara vänta och se!!!!!
Gilla
Minustummarna som är satta i denna tråd talar sitt tydliga språk.
Ni få som tummat ner, jag vill uppmana er att träda fram och visa era ståndpunkter.
Fegisar!
Tala i stället om varför ni vill ha det kvar.
Ni illustrerar på ett tydligt sätt hur ynkligt tummeriet är i sin anonyma funktion.
Bort med det.
Ni få som tummat ner, jag vill uppmana er att träda fram och visa era ståndpunkter.
Fegisar!
Tala i stället om varför ni vill ha det kvar.
Ni illustrerar på ett tydligt sätt hur ynkligt tummeriet är i sin anonyma funktion.
Bort med det.
För min egen del räcker det med dom tummarna jag själv har, en på vänster hand och en på höger.
Andras tummar är jag inte intresserad av.
Ellis
Andras tummar är jag inte intresserad av.
Ellis
Citerat från tubbe:
Röstar nej, tyvärr så spelar det ingen roll vad vi tycker.Jag ser inte tummarna länger.
/ Tubbe
Nog får vi väl ändå tro att RG tar bort tummarna, om de som diskuterar i forumet inte vill ha dem, och i synnerhet när systemet som nu har spårat ur. När Energi redovisar resultatet av omröstningen, får väl RG i annat fall motivera, varför de skulle gå emot sina egna medlemmar. Nej till tummarna!
Röstar nej, tyvärr så spelar det ingen roll vad vi tycker.Jag ser inte tummarna länger.
/ Tubbe
Citerat från stensson:
Det finns något som heter prestige oxå, glöm inte det
Citerat från tubbe:
/ Tubbe
Nog får vi väl ändå tro att RG tar bort tummarna, om de som diskuterar i forumet inte vill ha dem, och i synnerhet när systemet som nu har spårat ur. När Energi redovisar resultatet av omröstningen, får väl RG i annat fall motivera, varför de skulle gå emot sina egna medlemmar. Nej till tummarna!Röstar nej, tyvärr så spelar det ingen roll vad vi tycker.Jag ser inte tummarna länger.
/ Tubbe
Hej,
Håller med Hkn, det finns bättre sätt att lyfta fram relevant innehåll. Systemet med tummarna fungerar inte så bra som vi hoppats. Vi tog fram funktionen för att hindra seriösa trådar från att "förstöras" av inlägg som inte hör till det aktuella ämnet.
Med facit i hand så är det ytterst få trådar och inlägg där funktionen kommer till användning, och det är helt klart att många medlemmar inte gillar den. Vi väljer därför att plocka bort funktionen tills vidare (kommer förhoppningsvis att ske idag eller senast i morgon).
Förslagen som Hkn skriver om nedan är helt klart intressanta, vi har själva funderat på liknande lösningar men har inte hunnit realisera dem ännu.
Tack för er feedback!
Mvh
/Niclas
Reseguiden.se
Håller med Hkn, det finns bättre sätt att lyfta fram relevant innehåll. Systemet med tummarna fungerar inte så bra som vi hoppats. Vi tog fram funktionen för att hindra seriösa trådar från att "förstöras" av inlägg som inte hör till det aktuella ämnet.
Med facit i hand så är det ytterst få trådar och inlägg där funktionen kommer till användning, och det är helt klart att många medlemmar inte gillar den. Vi väljer därför att plocka bort funktionen tills vidare (kommer förhoppningsvis att ske idag eller senast i morgon).
Förslagen som Hkn skriver om nedan är helt klart intressanta, vi har själva funderat på liknande lösningar men har inte hunnit realisera dem ännu.
Tack för er feedback!
Mvh
/Niclas
Reseguiden.se
Citerat från hkn:
Har egentligen inget emot tummarna. De används bland annat av obskyra siter som YouTube.com
Förslag:
med en en tumme upp.
Mina 50 cent.
Förslag:
med en en tumme upp.
Mina 50 cent.
Bra lyssnat Niclas och RG, tanken var nog god när den infördes även om jag själv mest tyckte att den ökade på sandlådenivån i stället för att minska den.
Men nu är det ju testat och till viss mån utvärderat och hkn´s ideer kanske inte är så tokiga, tiden får utvisa om dom genomförs.
Men nu är det ju testat och till viss mån utvärderat och hkn´s ideer kanske inte är så tokiga, tiden får utvisa om dom genomförs.
Citerat från niclas:
Hej,
Tack för er feedback!
Mvh
/Niclas
Reseguiden.se
Tack för att tummarna är borta och även blockeringarna. Det var på tiden!Hej,
Tack för er feedback!
Mvh
/Niclas
Reseguiden.se
Men det är ju synd om dem, som bara ville sätta ut tummarna ner utan förklaring. Det är åtminstone två personer, som har hållit på med det. Nu kanske det kan bli vettigare diskussioner i alla fall. I vanliga diskussioner, där man frågade om reseråd o.s.v. blev det ju ändå aldrig några tummar varken uppåt eller neråt.