Oroligheter i Bangkok och hur tar man sig lättast söderut genom att undvika centrala bangkok?

Av Jenniny
7 jan. 2014 23:13
Visningar: 2220
Hej. Jag reser till Bangkok på Söndag och undrar hur allvarliga demostrationerna är! Är det farligt att resa in i bangkok? Kan man bli sittandes i bilköer i timmar? Jag ska vidare söderut och hur tar man sig lättast ut ur stan om man vill undvika Bangkok? Jag är ganska flygrädd med så pallar nog inte riktigt att flyga inrikes.
Finns det nån bussstation som ligger nära flygplatsen som man kan åka till? eller avgår det bussar direkt från flygplatsen?
Alla tips är välkomna.
Ta hand om er! Jenny
Av Hille2
8 jan. 2014 07:07
Det går bussar direkt från flygplatsen till bla Koh Chang och Hua HIn. Åker man sydost mot Koh Chang så behöver man inte åka genom Bangkok. Just nu är det relativt lugnt i Bangkok om man håller sig till de områden där det inte är några demonstrationer. Men det finns ju risk att det blir värre då "oppositionen" planerar att isolera hela Bangkok kring den 13:e. Det kommer naturligtvis att påverka vägen till och från flygplatsen också, även om man sagt att man inte kommer att hindra flygtrafiken.
Av Marilcj
8 jan. 2014 07:14
Även mot Hua Hin hållet är det lugnt att ta sig m buss alt bil.
Som Hilleröd skriver, bara man håller sig väck fr de oroliga områdena så är det lugnt än så länge i BKK oxå.

Det rapporteras mer om oroligheterna i svenska medier än i Thailand, vi fick vår info direkt fr boende i BKK nu när vi var nere, men kolla UDs sida på nätet el Ambasaden så ser du var de är man ska undvika för område.
Av Hille2
8 jan. 2014 08:24
Det ser lite oroväckande ut just nu, mest med tanke på attityden...
http://www.bangkokpost.com/news/politics/388446/govt-to-blame-if-hutdown-turns-violent-says-prayuth

Det trista med UD & co är ju att är det svensk helg så är det, över jul och nyår hade de stängt i över två veckor och rapporterade inget på sin sida heller. De har inte ens lagt ut en karta över kritiska platser. Just nu rekommenderar de besökare att följa nyheterna i lokala media och det är ett bra förslag iallafall.
Bästa kollen får man nog i Bangkok Post eller http://www.nationmultimedia.com/index.php. Även Richard Barrows rapporteringar är bra, går att följa både på Twitter, FB och via bloggen http://www.richardbarrow.com/
Av Jenniny
8 jan. 2014 22:24
tack för svar. bokde flyg nu till ko samui så slipper vi Bangkok, får ta det på hemmvägen sen. Har ni några tips på Ko Samui eller Kho Tao? Eller tips på öar som inte är så exploaterade? jag vill gärna ha lugna stränder och fina yoga ställen. Tipsa gärna om det om ni vet nått. Ska vara iväg i några veckor så vi kan resa runt en hel del.
Av Marilcj
9 jan. 2014 06:35
Citerat från Jenniny:
tack för svar. bokde flyg nu till ko samui så slipper vi Bangkok, får ta det på hemmvägen sen. Har ni några tips på Ko Samui eller Kho Tao? Eller tips på öar som inte är så exploaterade? jag vill gärna ha lugna stränder och fina yoga ställen. Tipsa gärna om det om ni vet nått. Ska vara iväg i några veckor så vi kan resa runt en hel del.
Personligen hade jag hellre tagit Koh Tao om jag var ute efte o hitta nått lugnare ställe, där finns många avskilda små ställen, mindre "bungalowabyar".
Av Hanna78
14 jan. 2014 16:19
Hej.
Åkte idag från koh Tao upp till Bangkok. Har varit på alla öar i det området å den jag gillade bäst och va lugnast va helt klart koh Tao. Jag åkte raka vägen upp till Bangkok och tog in på ett centralt hotell. Har hitintills inte haft några problem med demonstrationerna. Det ända är att jag hade tänkt åka till mbk (stort shopping center) men det avrådde dom på hotellet.