Kan man göra 110 volt av 230 Volt?

Av Sparky
6 mars 2008 22:54
Visningar: 26947
Tjena, tjena!
Jag och min sambo håller som bäst på att greja inför en resa till USA och det slog oss precis att Det Stora Landet i Väst bara har 110 volt i väggarna! Inga konstigheter med det om inte min skäggtrimmer bara gick på 220-240 volt... Därför blir min fråga till er alla följande: Finns det något man kan köpa som typ, konverterar OM STRÖMSTYRKAN? Jag känner till allt det där om att kontakterna SER annorlunda ut, men det är inga problem att lösa. Det är bara spänningen på elaparaterna jag har lite svårt för. Mutcho Tacksam för svar på min något obegåvade fråga!
Tack alla - och en näve chips till den som kan lämna information som leder till att mysteriet kan få sin lösning!
-Sparky
Av Mpc
6 mars 2008 23:00
hej du kunde ju köpa en adapter
7 mars 2008 09:53
Blir det 220 volt i två ledningar blir det väl bara 110 volt i en ledning HEHEHE

Skämt åsido, det finns att köpa i en välutrustad elaffär, kanske t.o.m. hos Claes Ohlson
7 mars 2008 10:02
Köp en RESEADAPTER på te x Clas olssons, kostar 99 kr . 5 olika kontakter. Täcker de flesta behov. Passar i England, Afrika, Australien, Hong-Kong, Indien, Amerika, Nya Zeeland m.m. Mycket smart konstruktion som gör den ofarlig och lättanvänd. 250V/16A.
MBH
Resepiraterna
Av Jossy
7 mars 2008 10:38
Hej
När jag skulle åka till USA för ca 2,5 år sen mailade jag till Clas Ohlsson för att fråga detta. Det svar jag fick då var att det fanns och då kostade den runt 700 kr om jag inte minns fel... Jag lämnade helt enkelt min plattång hemma =)
/ Jossan
7 mars 2008 15:51
Citerat från jossy:
Hej
När jag skulle åka till USA för ca 2,5 år sen mailade jag till Clas Ohlsson för att fråga detta. Det svar jag fick då var att det fanns och då kostade den runt 700 kr om jag inte minns fel... Jag lämnade helt enkelt min plattång hemma =)
/ Jossan
Köpte en själv för ett knappt ett halvårsedan för 99:- på Clas O (kollade deras websida också och, jodå 99kr)
/Resepiraterna
7 mars 2008 23:27
Hej!

Konstigt om den bara funkar med 230V för just sånna apperater brukar funka med 120V.
Men om du måste ha med den kan du köpa en omformare i tx Kjell & Co (ungefär 300-400 kronor tror jag). En adapter omformer inte strömmen.

. Niclas
8 mars 2008 10:06
Citerat från resepiraterna:

Köpte en själv för ett knappt ett halvårsedan för 99:- på Clas O (kollade deras websida också och, jodå 99kr)
/Resepiraterna
Du talar om adapter , det är inte samma sak som omformare
8 mars 2008 17:46
Min fön ( 230V - 50Hz) fungerade om än inte så kraftigt som hemma men med endast reseadapter i USA. Ska de fungera "fläckfritt" ska det nog stå 110-230V . Jag läste Sparkys frågan dåligt från början, ursäkta. Jag lärde mig lite nytt idag på http://www.kropla.com/electric.htm
där står allt du behöver veta om ström i världen..:-))))
/Resepiraterna
Av Crista
8 mars 2008 18:16
Hej,
vi köpte en omvandlare i USA den kostade 300-400 svenska kronor. Elektronik är billigare där.
Den funkade perfekt sen får du även ha till kontakterna men det har du koll på.
Ha de gott // Crista
Av Gtallan
8 mars 2008 20:10
Kjell O Co har två st omvandlare 110 / 230VAC.
44101kostar 198kr och 44102 kostar 399kr.
Skillnaden mellan de två produkterna är effekten som går att ta ut från dem, 100 resp. 300 Watt.
Till en skäggtrimmer tror jag att den lilla varianten räcker, men det kan du ju kolla på din trimmer.

/Andreas
Av Hommage
12 mars 2008 13:11
Jag bugar och tackar för Resepiraternas svar. I och för sig var svaren till Sparky, men jag drog lärdom av dem och har nu inhandlat en reseadapter efter att ha läst på sidan om kontakter runt om i världen. Förra gången i Italien kunde vi inte ladda mobilerna och de adaptrar de hade i hotell-lobbyn fungerade inte. Hotellet var ett palats från 1500-talet. De hade väl annorlunda kontakter på den tiden.
Av Sparky
13 mars 2008 23:47
All right!
Tusen tack för alla mycket hjälpsamma svar.
Länken från Resepiraterna redde ut det mesta i min annars desorienterade hjärna, så nu tror jag att jag har koll på vad som gäller!
Grymt!

Självklart är ytterligare tips och kommentarer fortsatt välkomna!

Keep it real!

-Sparky!
Av Osci
24 okt. 2010 11:52
Ja det finns en sån som man kan köpa i usa och här , det är billigt att köpa i usa , man kan ju köpa direkt på flygplanet också. jag såg en kvinna som satte sig bredvid mig och köpte en sån på flygplanet det kostade ca 180:-
Citerat från sparky:
Tjena, tjena!
Jag och min sambo håller som bäst på att greja inför en resa till USA och det slog oss precis att Det Stora Landet i Väst bara har 110 volt i väggarna! Inga konstigheter med det om inte min skäggtrimmer bara gick på 220-240 volt... Därför blir min fråga till er alla följande: Finns det något man kan köpa som typ, konverterar OM STRÖMSTYRKAN? Jag känner till allt det där om att kontakterna SER annorlunda ut, men det är inga problem att lösa. Det är bara spänningen på elaparaterna jag har lite svårt för. Mutcho Tacksam för svar på min något obegåvade fråga!
Tack alla - och en näve chips till den som kan lämna information som leder till att mysteriet kan få sin lösning!
-Sparky