Gör dina resor med en lokal taxichaufför!

25 mars 2011 21:29
Visningar: 1052
Det är lätt att bekvämt och enkelt boka sina resor till Petra eller Döda m.m, med resebolagen. Men faktum är att det är mycket trevligare och billigare att åka med en lokal taxichaufför! Jag och min familj åkte till Döda havet med Mohammad Al-Qaissi vilket var en mycket häftig upplevelse! Inte bara fick vi en bra och säker resa både hem och dit, vi fick även se saker runt om Döda havet som vi inte hade fått med resebolaget och som var helt fantastiska! Till exempel visade Mohammad oss Ma'In, en varm källa mitt bland bergen som var en upplevelse utöver det vanliga.

Vi fick även en mycket trevlig resa med många skratt och svar på alla våra frågor. Mohammad visade sig vara inte bara en professionell chaufför, utan även en formidabel guide och trevlig person.

Därför vill jag varmt rekommendera att våga ta steget och göra era resor med de lokala chaufförerna! Jag var själv väldigt tveksam till detta i början, som de flesta turister är, men hoppas att alla som läser detta lägger tveksamheten åt sidan för det kommer att betala sig!

Kontaktuppgifter till Mohammad (som även kan rekommendera flera andra chaufförer)
Email/Facebook: (Logga in för att se e-postadress)
Mobila: 00962 777 441 900

Trevlig resa!
25 mars 2011 21:58
Håller fullständigt med dig.
Jag har erfarenhet av detta bl. a. i Kambodja och Thailand.
Vi var tre dagar i Pnom Pehn och fick turen att få tag på lokal motorcykel taxi.
Är övertygad att det vi fick uppleva med den lokala killen hade vi INTE fått uppleva med "arrangerade" guideturer!
Vi for till Siem Reap och hade turen att första bästa motorcykeltaxi var en något alldeles suverän guid.
Han guidade oss på Angkor Wat under två dagar. Kan inte tänka mig att vi kunnat få någon bättre att visa, informera och inte minst engagera oss.
I Thailand har vi undvikit de lokalt arrangerade resor. Vi förhandlar med lokal taxi och fick verklig valuta för pengarna. Dessutom har vi haft tur med vårt hotel i Thailand, I Na Jomtien, (som vi bokat privat). Hotellchefen engagerade sig i våra önskemål och kan garantera att han undvikte de vanliga turistfällorna och visade oss "sitt" Thailand.
Så, rådet är, sök de annorlunda möjligheterna att se landet du besöker!
Av Hathor
5 jan. 2012 09:22
Citerat från tengroth:
Det är lätt att bekvämt och enkelt boka sina resor till Petra eller Döda m.m, med resebolagen. Men faktum är att det är mycket trevligare och billigare att åka med en lokal taxichaufför! Jag och min familj åkte till Döda havet med Mohammad Al-Qaissi vilket var en mycket häftig upplevelse! Inte bara fick vi en bra och säker resa både hem och dit, vi fick även se saker runt om Döda havet som vi inte hade fått med resebolaget och som var helt fantastiska! Till exempel visade Mohammad oss Ma'In, en varm källa mitt bland bergen som var en upplevelse utöver det vanliga.

Vi fick även en mycket trevlig resa med många skratt och svar på alla våra frågor. Mohammad visade sig vara inte bara en professionell chaufför, utan även en formidabel guide och trevlig person.

Därför vill jag varmt rekommendera att våga ta steget och göra era resor med de lokala chaufförerna! Jag var själv väldigt tveksam till detta i början, som de flesta turister är, men hoppas att alla som läser detta lägger tveksamheten åt sidan för det kommer att betala sig!

Kontaktuppgifter till Mohammad (som även kan rekommendera flera andra chaufförer)
Email/Facebook: (Logga in för att se e-postadress)
Mobila: 00962 777 441 900

Trevlig resa!
vilken bra info..jag ska just åka till jordanien o letar lite tips..tack
m