Stöd Ukraina

Marikas blogg

Söndag 8 Februari 2009

Skrämmande fakta!

När vi började resa långväga rekommenderades vi att vaccinera oss mot Hepatit A. Havrix hette den vaccinationen. Hepatit B behövde vi inte tänka på för det fick man bara genom smittat blod (läs mest sprutnarkomaner som drabbas av detta). Vi reste runt i några år i tron att vi var skyddade men så fick jag mest av en slump reda på av vår företagsläkare att Hepatit B är väldigt smittsamt att det är ett virus som överlever länge och det värsta av allt, det är lätt att smittas... även om man inte delar sprutor.

Vår läkare drog ett exempel : Det sker en trafikolycka och blod hamnar på marken. En vecka senare, på exakt samma plats, kommer vår son i sina kortbyxor och snubblar och skrapar upp knäet så det börjar blöda. Han är nu med största trolighet smittad! Behöver jag säga att vi omgående vaccinerade hela familjen? Tydligen så smittar Hepatit B även genom saliv och jag våga knappt tänka på hur lätt man kan smittas...

Under veckan som gick var det också en notis i en kvällstidning om att flera barn och vuxna på ett svenskt dagis smittats av Hepatit B. Man behöver alltså inte bege sig utomlands för att löpa risk att smittas.

Är du inte vaccinerad så finns alltså två vaccin:
Havrix - mot Hepatit A samt Twinrix som är mot både Hepatit A och B.
Har man redan vaccinerats med Havrix kan man komplettera med Engerix så har man skydd även mot Hepatit B.

Annat att tänka på: Har nu fått höra om en tjej som var på Bali på semester och som så många andra passade hon på att njuta av lite massage. Troligtvis hade hon något litet sår på ryggen, kanske en "finne" eller något och massösen hade inte rena händer... Hur många massöser har du sett som tvättar händerna efter varje kund? Tjejen var välvaccinerad men fick ändå läggas in på sjukhus någon natt då hon fått stora varbölder på ryggen. Vet inte vad hon smittades av men det fick iallafall mig att tänka till lite inför den kommande massagen - jag ska definitivt ha med våtservetter med bakteridödande medel (finns på Apoteket).

FAKTA : "Hepatit A och B är allvarliga leverinfektioner.
Sjukdomarna förekommer mer eller mindre i hela världen. Hepatit A-virus kan finnas i förorenat vatten och i rå eller felaktigt tillagad mat. Hepatit B däremot smittar via blod och andra kroppsvätskor. Därför kan lokal akutsjukvård, orena nålar (sprutor, piercing, tatuering) och sexuella kontakter utgöra en risk.1

Vaccination med Twinrix ger skydd mot både hepatit A och B.
Vill du veta mer kontakta din vaccinations- eller vårdcentral.2 "

HUR TWINRIX VUXEN SKA ANVÄNDAS

Du kommer att få totalt tre injektioner över en period på 6 månader. Varje injektion ges vid ett separat besök. Första dosen kommer att ges som överenskommet. De andra två doserna kommer att ges en månad och sex månader efter första dosen.

Första dosen: som överenskommet
Andra dosen: 1 månad senare
Tredje dosen: 6 månader efter första dosen

Twinrix Vuxen kan också ges som totalt 3 doser inom 1 månad. Detta schema ska ges endast till vuxna som behöver ett snabbt skydd (t ex utlandsresenärer). Den första dosen ges som överenskommet. De resterande 2 doserna ges 7 dagar och 21 dagar efter den första dosen. En fjärde dos rekommenderas vid 12 månader.

Första dosen: som överenskommet
Andra dosen: 7 dagar senare
Tredje dosen: 21 dagar efter den första dosen
Fjärde dosen: 12 månader efter den första dosen

Tänk på att ta vaccinationen i god tid före avresa!!

Taka care everybody!
Dela med andra:    

Kommentarer
Trygvason säger:
Dette var nyttig kunnskap! Takker så mye!
Postat 2009-02-21 14:31  Anmäl
Smilla säger:
Oj då!

Bra att veta!
Tack
Postat 2009-02-20 10:55  Anmäl
Maitai säger:
okej,tack!Bra att veta!
Postat 2009-02-09 21:31  Anmäl
Marilcj säger:
Där har vi haft en bra läkare, aldrig varit tal om annat än Twinrix, men så har hon en privatmottagn som bara sysslar med vaccinationer o likn när det gäller resande!
Postat 2009-02-09 16:32  Anmäl
Kustaffe säger:
Tack Marika
Vi har alltid varit noga med sådana vaccinationer för man vet aldrig vad man kan råka ut för både hemma och borta
Postat 2009-02-09 12:24  Anmäl
Legusta säger:
Tack det var ny fakta jag inte visste om
Postat 2009-02-09 11:30  Anmäl
Travelfun säger:
Tack Marika!! Ja, urs vad hemskt med massagen...
• ryser*
Är för övrigt ganska klumpig av mig, så det skulle inte förvåna mig om jag skulle snubbla o får hepatit B... Har bara tagit Havrix...
Dags att fundera på att ta nya sprutor...
Synd bara att jag har Sveriges värsta fobi mot detta... Svimmar nästan varje gång... Men men... A girl got to do what a girl got to do...

Trevlig dag i vintersolen (iaf i solstaden!!)
Postat 2009-02-09 11:05  Anmäl
Peterdykare säger:
Kanon info !
Jag tror även att med sunt förnuft kommer man långt även här men det är väldigt dumt att chansa för till exempel gulsot har du blivit sjuk i det så är du aldrig frisk igen utan har det för livet .
Sen så dengue fever samma sak första gången är symptomen inte så farlig ja feber magen orolig skakig men som svensk ska man ALLTID kontakta läkaren även om man har varit hemma en vecka eller två .
Nog om elände idag skiner solen och det är en underbar dag lite vinterkänsla ja idag i alla fall ;-).
Nu så önskar jag alla en bra dag mvh peter
Postat 2009-02-09 08:42  Anmäl
Pelle_pha säger:
Tack för denna nyttiga information!
Postat 2009-02-09 07:54  Anmäl
Sadigh säger:
Fint av dig att komma ut med sådan viktig info. Jag är vaccinerade mot B-varianten och det är gemplen med.
Postat 2009-02-09 07:52  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet